Overzicht
Bedragen *€1000
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Aandeel Nijmegen
Naam verbonden partij + plaats
Vorm
1-1-2018
31-12-2018
1-1-2018
31-12-2018
2018
in %
GR
0
0
58.2
47.7
-10,5
GR
2.424
2.453
1.315
1.460
0
GR
5.462
5.407
912
-341
-1.254
31
GR
75.301
66.214
5.732
4.030
-1.379
35
GR
2.000
2.000
517
11.073
11.055
51
GR
In liquidatie
50
GR
1.300
542
461
6.466
6.000
50
GR
3.253
3.902
739
1.405
730
60
GR
23.370
16845
472
0
0
51
GR
497
nb
18.336
nb
-4.861
20
GR
0
0
0
0
22
NV
11.896
13.186
14.042
13.094
330
86,9
sti
0
137
0
206
0
BV
pm
pm
5
BV
20.195
21.579
56.279
57.556
1.277
16,9
BV
0
0
7
7
0
100
BV/CV
88
88
-20.400
-20.400
0
100
BV
3.920
3.920
17
17
0
050
NV
149.541.000
141.514.286
4.486.000
4.953.000
393.000
0,3
BV Land over de Waal
Openbaar en gemeentelijk belang
Deze BV wordt aangehouden voor administratieve doeleinden.
Actualiteiten en risico's
Geen bijzonderheden.
DAR NV
Openbaar en gemeentelijk belang
Openbaar belang
De DAR is een overheidsgedomineerde N.V. die voor de regiogemeenten zorgdraagt voor afvalinzameling en afvalverwerking. Voor Nijmegen wordt daarnaast ook stadsreiniging en gladheidsbestrijding door de DAR uitgevoerd. Binnen DAR is de werkcorporatie 'De Werkgroep' opgericht. Het beheer van openbaar groen wordt hier door mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt vormgegeven om de kansen op regulier betaalde arbeid voor deze groep te vergroten.Gemeentelijk belang
Als gemeente zijn we aandeelhouder van DAR. Het aandeel van Nijmegen bedraagt 80%. Daarnaast zijn we ook klant van DAR. Jaarlijks wordt daartoe met Nijmegen (en andere regiogemeenten) een dienstverleningsovereenkomst (DVO) afgesloten voor de invulling van de uitvoerende taken. Het gegeven dat alle regiogemeenten aandeelhouder en klant van DAR zijn, maakt een efficiënte regionale inzameling en verwerking van alle huishoudelijke afvalstromen mogelijk.Actualiteiten en risico's
De DAR stelt zich tot doel met alle gemeenten minimaal de landelijk wettelijk doelstellingen te realiseren op het gebied van afvalscheiding en recycling. In 2017 hebben we 72,3% hergebruik gerealiseerd, tegen 72,9% in 2016. Oorzaak van deze lichte daling ligt in een minder goed resultaat in de nascheiding van de grof huishoudelijke afvalstromen; 3,1% in 2017 tegen 3,8% in 2016. Met de voorgenomen gescheiden inzameling van luiers en incontinentiemateriaal verwachten we in 2019 een verdere stap naar 75% hergebruik te maken. Verder nadert de realisatie van het netwerk van ondergrondse restafval containers in de binnenstad haar voltooiing en zal in 2019 operationeel worden. Dar verricht naast afval- en reinigingstaken ook de integrale uitvoering van een groot deel van het beheer van de openbare ruimte. Dus ook van het groen en het onderhoud aan de wegen. We stimuleren de DAR om steeds verder te groeien in de integrale dienstverlening.
De Euregio te Kleve
Openbaar en gemeentelijk belang
De Euregio Rijn-Waal streeft naar de versterking van de grensoverschrijdende samenwerking en ontwikkeling en het verkleinen van (politieke) verschillen. Aandachtsgebieden zijn: belastingen, onderwijs, het efficiënt kunnen optreden van reddingsdiensten en natuurbescherming, het stimuleren van sociale contacten tussen Duitsers en Nederlanders in de grensregio, het geven van advies aan burgers en organisaties in Nederlands-Duitse aangelegenheden en het vertegenwoordigen van de belangen van de grensregio’s en hun bewoners op nationaal en Europees niveau (zie ook art. 3 Statuten Euregio Rijn-Waal).
De Euregio speelt samen met betrokken partners zoals het Comité van Toezicht van Interreg een met name beleidsadviserende rol bij de intake en afhandeling van Europese subsidie-aanvragen en projectsubsidies. Ten behoeve van het Nijmeegse belang bevordert de Euregio:- de toegang tot subsidieregelingen waarmee ook in het belang van Nijmeegse burgers is gediend;
- het innovatief vermogen;
- een lobby richting Duitse en Nederlandse ministeries met als doel hinderpalen voor samenwerking te slechten;
- de grensoverschrijdende samenwerking en de Europese integratie in brede zin.
Actualiteiten en risico's
Een viertal nieuwe INTERREG projecten is gestart, waardoor de komende jaren voor € 21,2 miljoen naar de Euregio Rijn Waal vloeit. Risico's van enige omvang zijn niet te verwachten: de Euregio heeft een stabiele en solide financiële positie en bedrijfsvoering.
Gemeenschappelijke Regeling Gezondheidszorg regio Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
De GGD Gelderland-Zuid draagt zorg voor het uitvoeren van alle wettelijke taken uit de Wet Publieke Gezondheid, Wmo en Jeugdwet. Deze taken bekostigen we via een gemeentelijke bijdrage per inwoner. Naast de wettelijke taken voert de GGD Gelderland-Zuid ook andere taken uit zoals op het gebied van maatschappelijke opvang en jeugd.
Actualiteiten en risico's
Jeugd Gezondheids Zorg (JGZ)
De Jeugd Gezondheids Zorg (JGZ) zal binnen het basispakket de dienstverlening verder flexibiliseren om ruimte te creëren om kwetsbare kinderen en gezinnen meer aandacht te kunnen geven en de samenwerking in het sociale domein te versterken. Daar boven op zal JGZ kosten moeten reduceren. Voor 2018 was een interne taakstelling van € 700.000 voor reductie personeelskosten. Deze taakstelling wordt naar verwachting in 2018 niet volledig gerealiseerd.Veilig Thuis (VT)
Bij de vaststelling van de programmabegroting 2019 zijn niet alle extra geclaimde kosten voor Veilig Thuis geaccepteerd. Voor 2019 is in verband met extra werkzaamheden in het kader van de aanscherping van de meld-code en radarfunctie een bedrag van € 493.000 (regionaal) niet meegenomen. Er bestaat een risico dat deze geclaimde kosten zich wel gaan voordoen.
Ook zijn bij de vaststelling van de Begrotingswijziging 2018 voor Veilig Thuis, niet alle geclaimde kosten geaccepteerd. De GGD komt in 2018 met een aanvullende begrotingswijziging (naar verwachting € 500.000) die een structureel effect zal hebben.Nieuwbouw GGD
Het AB GGD Gelderland Zuid heeft ingestemd met nieuwbouw in Nijmegen voor GGD Gelderland-Zuid. Dit is mede ingegeven door het feit dat verbouwing van het huidige gebouw aan de Groenewoudseweg vele
malen duurder is dan het plegen van nieuwbouw. Het AB GGD-GZ heeft in april 2018 ingestemd met een voorkeursscenario. Indien dit scenario niet gerealiseerd kan worden (met name wegens parkeerproblematiek), valt de GGD terug op een tweede scenario dat hogere kosten met zich mee zal brengen.Organisatieontwikkeling GGD
In 2013 zijn GGD Rivierenland en GGD Regio Nijmegen gefuseerd. Destijds zijn de organisaties in
elkaar geschoven. De huidige organisatiestructuur is sinds jaar en dag hiërarchisch per afdeling vormgegeven. De organisatie kent een aansturing per werkveld/discipline. De laatste jaren ontwikkelt de GGD zich naar een netwerk-organisatie, waarbij diensten van verschillende afdelingen gebundeld worden tot een meer integraal product. De GGD-GZ is op zoek naar een organisatie-inrichting die deze ambitie beter ondersteunt. Hiervoor wordt een organisatie-ontwerper aangetrokken.Gemeenschappelijke Regeling Hulpverlening en Veiligheid Gelderland Zuid
Openbaar en gemeentelijk belang
Belang van fysieke veiligheid, door het voorbereiden en bestrijden van incidenten, rampen en zware ongevallen. De wettelijke grondslag van bovengenoemde taken ligt in de Wet op de Veiligheidsregio's, de Wet Publieke Gezondheid en de Wet Ambulancezorg. Voor de ambulancezorg geldt dat de verantwoordelijkheid voor de instandhouding van de organisatie en het waarborgen van een adequaat niveau van ambulancezorg een verantwoordelijkheid van de gemeenten is, maar de bekostiging een taak van de Nederlandse Zorgautoriteit.
Actualiteiten en risico's
Investeren in de voorkant van de veiligheidsketen om veel leed en schade te voorkomen. Hierbij hebben burgers en bedrijven een eigen verantwoordelijkheid, ook bij de bewustwording van de aanwezige risico’s. De verantwoordelijkheid van de overheid ligt bij de ontwikkeling van veilige ruimtelijke planning, bij het bevorderen van de borging van (brand)veiligheid in vergunningen en bij het (brand)veilig bouwen en gebruiken van gebouwen. Om het gewenste effect te bereiken investeert de VRGZ in een aantal thema's zoals: informatiemanagement, netwerkmanagement, versterken proactief handelen, zelfredzaamheid & burgerparticipatie, evenementen en risicocommunicatie.
GR Bergerden
Openbaar en gemeentelijk belang
Het samenwerkingsverband heeft tot hoofddoel het bevorderen van de economische ontwikkeling en de werkgelegenheid in de glastuinbouw en daarmee verband houdende bedrijvigheid door het ontwikkelen en exploiteren van een kwalitatief hoogwaardig, duurzaam en uit financieel-economisch oogpunt aanvaardbaar intergemeentelijk glastuinbouwgebied. Het Nijmeegs belang in deze samenwerking is de laatste jaren steeds verder afgenomen en inmiddels is tot opheffing van de gemeenschappelijke regeling besloten.
Actualiteiten en risico's
Door de raden van Nijmegen en Lingewaard en het bestuur van de gemeenschappelijke regeling Bergerden is besloten tot opheffing van de GR/OLB Bergerden per 1 januari 2018 (of zoveel eerder als mogelijk, of later als nodig mocht blijken). Het daarvoor overeen gekomen liquidatieplan wordt in 2017 uitgevoerd door het dagelijks bestuur van de GR. Door de gemeente Nijmegen is een bijdrage geleverd ter grootte van €13.481.350,- in het liquidatiesaldo.
Het resterende risico is een mogelijke overschrijding van de liquidatiekosten, die conform GR-jaarstukken niet wordt voorzien en een mogelijk te leveren bijdrage ingeval verkregen subsidies blijken te moeten worden terugbetaald. Ook dit risico wordt als minimaal ingeschat. Gemeente Lingewaard zal in het vervolg in nauwe samenspraak met de provincie Gelderland en enkele tuinbouworganisaties onder meer de exploitatie van het Bergerdengebied voortzetten onder de noemer van Next Garden.GR Bijsterhuizen
Openbaar en gemeentelijk belang
Het samenwerkingsverband heeft tot hoofddoel het bevorderen van de economische ontwikkeling en de werkgelegenheid in de regio Nijmegen van het gezamenlijk ontwikkelen en exploiteren van een kwalitatief hoogwaardig en uit financieel-economisch oogpunt aanvaardbaar intergemeentelijk bedrijventerrein.
Actualiteiten en risico's
De exploitatie van de GR Bijsterhuizen heeft onverkort een batig saldo. Mogelijke winstuitkeringen zijn afhankelijk gemaakt van verkoopresultaten en saldo. In 2018 zal worden bezien of wederom een tussentijdse uitkering mogelijk is in 2018 dan wel 2019.
De GR valt vanaf 2016 onder de werking van de vennootschapsbelasting (Vpb). De berekende Vpb-last is inmiddels in deze planexploitatie verwerkt. Financiële risico’s worden niet verwacht.GR Lingezegen
Openbaar en gemeentelijk belang
Openbaar belang
Park Lingezegen zal voor de bewoners van Nijmegen, en in het bijzonder Nijmegen Noord, in de toekomst van groot belang zijn, zeker gezien de toenemende verstedelijkingsdruk op het gebied tussen Arnhem en Nijmegen. Met toetreding tot de GR Park Lingezegen waarborgen wij de belangen (recreatie, natuur). Verwacht wordt dat het park ultimo 2018 gereed is; reeds nu worden delen van het park beheerd.
Gemeentelijk belang
Het bevorderen van leefbaarheid, leefmilieu en vestigingsklimaat van Nijmegen, en in de Waalsprong in het bijzonder, waarbij Park Lingezegen voorziet in een uitloopgebied voor de bewoners van Nijmegen Noord, samen met De Waaijer, Rivierpark en natuur langs de Waal.
Behouden van een groene buffer binnen de verstedelijking Rijn en Waal.
Zorgen dat de verstedelijking tussen Rijn en Waal een groene contramal en buffer heeft en behoudt.Actualiteiten en risico's
De GR heeft een deugdelijke risico-inventarisatie en daarop gebaseerde adequate beheersing die geen aanspraken bevat over extra bijdragen van gemeente Nijmegen.
Indigo B.V.
Openbaar en gemeentelijk belang
Het realiseren, in stand houden en exploiteren van een warmte-infrabedrijf, waarmee warmtevoorziening
mogelijk wordt gemaakt. Daarbij wordt het gebruik van fossiele brandstoffen tegengegaan en de uitstoot van CO2 gereduceerd. Het warmtenet draagt bij aan de geformuleerde ambitie van het coalitieakkoord om in 2045 een energieneutrale stad te zijn. In 2012 is daartoe Indigo B.V. opgericht , dochter van Alliander N.V., waarin de gemeente een minderheidsdeelneming van 5 % heeft. De gemeente heeft in de besluitvorming op strategische onderdelen van Indigo B.V. een stemverhouding van 50% - 50% met Alliander, zodat de invloed groot is met een klein risico. Door dit samenwerkingsverband wordt in woonaansluitingen voorzien bij de belangrijke stedelijke ontwikkelingen zoals Waalsprong en Waalfront.Actualiteiten en risico's
Actualiteiten
Voor het jaar 2017 wijkt de prognose van het aantal aangesloten woningen op het warmtenet nauwelijks af van de geplande aantallen. Voor het jaar 2018 worden geen afwijkingen verwacht ten opzichte van de begroting. De nieuwe aansluitingen Hyster/Yale (ex Nacco) en de DAR, die in 2018 worden gerealiseerd, leiden tot eenmalige extra kosten waar inkomsten tegenover staan.
Risico’s
Indigo heeft als realisatiebedrijf warmtenet zelf uiteraard risico’s. Tussen Indigo en NUON is een overeenkomst belegd waarin afspraken zijn gemaakt hoe om te gaan met bedrijfsrisico’s (beschikbaarheid, kwaliteit, levering , storing en aansprakelijkheid). Bij het optreden van een grote calamiteit (de kans daarop is zeer klein), geldt dat partijen nader met elkaar in overleg treden. Door het 5 % minderheidsaandeel in Indigo kan de gemeente Nijmegen voor niet meer dan 5% per gebeurtenis worden aangesproken, voor zover het risico niet op te vangen is in de business case.
De aftak op de hoofdleiding op het terrein van Engie/GDF Suez is nog niet structureel opgelost. De gedoogsituatie loopt tot juli 2019. Onderhandelingen zijn gaande over een definitieve oplossing zakelijk recht overeenkomst (ZRO) op de uitbreiding naar Waalfront (Handelskade). De overdracht van de telecommunicatieleiding aan Alliander Telecom is eind 2017 afgerond en vormt geen risico meer.
MGR Werkbedrijf/IRVN
Openbaar en gemeentelijk belang
De MGR heeft twee modules, het WerkBedrijf en iRvN. De gemeente Nijmegen participeert in beide modules. Binnen het WerkBedrijf worden de op re-integratie gerichte taken uit de Participatiewet en de taken op grond van de Wet sociale werkvoorziening uitgevoerd. Binnen de module iRvN wordt een aantal ICT-taken uitgevoerd voor de gemeenten in de regio.
De ondersteuning van de iRvN richt zich deels op de geautomatiseerde systemen voor de interne bedrijfsvoering. Voor het deel dat betrekking heeft op de bedrijfsapplicaties wordt daarmee de publieke dienstverlening ondersteund van bijvoorbeeld verstrekking van producten publiekszaken (bv paspoort, rijbewijs), uitkeringen enz. De IT-beheer activiteiten worden regionaal gerealiseerd en daarin is Nijmegen een aandeelhouder die qua aandeel uiteraard wel aanzienlijk is (circa 50-60%). Voor het applicatiebeheer geldt op dit moment dat de iRvN die rol voor Nijmegen vervult en voor een klein aandeel (circa 2-3%) voor het WerkBedrijf.
Actualiteiten en risico's
Uitgangspunt voor het WerkBedrijf Rijk van Nijmegen is het budgettaire kader dat de deelnemende gemeenten meegeven. Risico's hangen samen met het feit dat we wettelijke verplichtingen moeten nakomen, bijvoorbeeld voor de SW-medewerkers, terwijl de inkomsten uit rijkssubsidie en omzet lager kunnen uitvallen. Andere mogelijke risico's hangen samen met tegenvallende resultaten van het WerkBedrijf om kandidaten uit de bijstand naar werk toe te leiden. Dit kan een negatief effect hebben voor het programma werk en Inkomen (meer mensen in de bijstand dan de landelijke tendens).
RVN@
Openbaar en gemeentelijk belang
Gemeente Nijemegen, zes andere gemeenten en de Rabobank e in de regio zijn eind 2015 de community Rijk van Nijmegen (RvN@) gestart om in onderlinge samenwerking de vele kwaliteiten van het Rijk van Nijmegen aan elkaar te verbinden en te versterken. Hiervoor is door de samenwerkingspartners gekozen voor het oprichten van een stichting. Het doel van de stichting is de sociaal economische ontwikkeling van onze regio te stimuleren.
Actualiteiten en risico's
Milieusamenwerking en afvalverwerking (MARN)
Openbaar en gemeentelijk belang
Openbaar en gemeentelijk belang
De MARN behartigt de belangen van de regiogemeenten als aandeelhouder in afvalverbrander ARN. Daarmee geven gemeenten uit de regio Nijmegen invulling aan het publieke belang om zorg te dragen voor continuïteit en een milieuhygiënische verwerking van huishoudelijk afval. Daarnaast vormt MARN een platform voor regionale projecten op het gebied van afval en milieu.Gemeentelijk belang
Door de regionalisering van de DAR en de komst van de ODRN is het (regionale) belang van MARN op het gebied van projecten op het gebied van afval en milieu afgenomen. MARN heeft als gemeenschappelijke regeling nog wel een belangrijke rol om met de regiogemeenten onze belangen in de ARN te behartigen.Actualiteiten en risico's
De gemeente Nijmegen maakt samen met zeven regiogemeenten deel uit van de gemeenschappelijke regeling MARN. De MARN is aandeelhouder van de Afvalenergiecentrale ARN B.V. te Weurt, waar het huishoudelijke restafval uit de regio wordt verbrand met energieterugwinning. Naast aandeelhouder is de MARN ook klant van ARN bv en heeft een afval-aanleveringsovereenkomst met ARN. In 2015 is door de MARN besloten deze overeenkomst met 5 jaar te verlengen, waarbij bedongen is dat de in 2010 bedongen korting van 25,71% op het verwerkingstarief wordt bestendigd én additioneel vanaf 2021 een aanvullende korting van 6% op het tarief zal worden toegepast. Bovendien is aan ARN meegegeven dat meer transparantie wordt verwacht in o.a. de tariefopbouw. De geboden korting wordt dan ook beschouwd als een minimum en de discussie over het tarief zal gevoerd blijven worden.
Qua afvalverwerking is ARN bezig met de bouw van een milieuvriendelijke verwerkingsinstallatie van luiers en incontinentiemateriaal. De regiogemeenten beogen in 2019 de gescheiden inzameling van deze afvalstroom te gaan organiseren om deze bij ARN te laten verwerken. Tevens oriënteert het bedrijf zich op de realisatie dan wel deelname in een recyclingsinstallatie van matrassen.
De gronden van de GR MARN zijn verkocht aan ARN bv voor een bedrag van € 11,5 mln. De MARN heeft nu geen gronden meer in bezit. De ARN heeft de aankoop gefinancierd door een langlopende lening bij de MARN af te sluiten. Hiervoor betaalt de ARN € 0,8 mln jaarlijks, gedurende 20 jaar. Doordat er geen inkomsten uit huur en pacht meer worden ontvangen, zullen over 20 jaar geen middelen beschikbaar komen voor de MARN.
GR Doelgroepvervoer regio Arnhem Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
Het samenwerkingsverband heeft tot hoofddoel gemeenschappelijke behartiging van de belangen van deelnemende gemeenten met betrekking tot het tot stand brengen, ontwikkelen en in standhouden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken doelgroepenvervoer. De beleidstaak blijft bij de gemeenten. In 2016 is de Bedrijfsvoeringsorganisatie doelgroepenvervoer regio Arnhem Nijmegen (BVO DRAN) opgericht en belast met de inrichting van (onder andere) haar financiële (administratieve) organisatie, het financieel beleid en het financieel beheer.
Actualiteiten en risico's
Momenteel hebben we alleen het sociaal-recreatieve vervoer ondergebracht binnen de BVO DRAN en zijn het leerlingenvervoer en dagbestedingsvervoer op andere wijze geregeld. In 2019 zal bekeken worden hoe het huidige regionale samenwerkingsverband zich verder gaat ontwikkelen en hoe we de verschillende Nijmeegse vervoersvormen gaan organiseren in de toekomst.
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Openbaar en gemeentelijk belang
BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Actualiteiten en risico's
ODRN
Openbaar en gemeentelijk belang
Openbaar belang
Het doel van de vorming van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) is het bereiken van een hogere uitvoeringskwaliteit en meer efficiency van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) door de bundeling van deze taken in de regio.Gemeentelijk belang
Alle deelnemende gemeenten hebben hun milieutaken ingebracht (verplichting vanuit het Rijk). De gemeente Nijmegen heeft daarnaast, net als de provincie Gelderland en de gemeenten Berg en Dal, Beuningen en Heumen ook de uitvoering van de bouwtaken (Wabo-breed) ingebracht. De ODRN geeft bovendien invulling aan de regionale crisisorganisatie omgevingszorg (milieubeheer en bouwbeheer). In landsdeel Oost zorgt de ODRN voor vergunningverlening, handhaving en toezicht voor de BRZO-bedrijven. Voor de zogenaamde complexe bedrijven in Gelderland stelt de ODRN het milieudeel van de omgevingsvergunning op.Actualiteiten en risico's
Over- of onderschrijdingen van ODRN-kosten
Het negatieve of positieve rekeningresultaat van de ODRN komt ten laste of ten gunste van de deelnemers. Het risico op over- of onderschrijdingen van de ODRN-kosten wordt beperkt door de ontwikkeling van de legesinkomsten; bij een toename van de bouwaanvragen nemen zowel de kosten van de ODRN als de legesinkomsten toe. Maar het verband tussen de kosten van de ODRN en legesinkomsten is beperkt. Dat heeft een aantal oorzaken:- Kleine aanvragen zorgen voor het leeuwendeel van de werkzaamheden en leveren maar weinig leges op. Er is dus geen eenduidige relatie tussen schommelingen in legesinkomsten en werkzaamheden/kosten van de ODRN;
- Niet alle werkzaamheden van de ODRN zijn legesgerelateerd;
- De bouwmarkt is tot op grote hoogte onvoorspelbaar. Dat maakt anticiperen lastig.
Om deze redenen is het niet logisch te veronderstellen dat in een jaar van teruglopende legesinkomsten ook de kosten van de ODRN gelijk meebewegen. Bij een langdurige recessie/teruggang in bouwactiviteiten mag wel een daling van de ODRN kosten verwacht worden.
De ODRN voorziet voor 2019 geen financiële tegenvallers.Omgevingswet
De Omgevingswet zal in 2021 in werking treden. De uitvoering van het omgevingsplan van de gemeente Nijmegen zal voor een belangrijk deel door de ODRN worden uitgevoerd. Oefenen in pilots en het opleiden van medewerkers zullen in 2019 leerpunten geven die van belang zijn voor een goede uitvoering van de Omgevingswet.Privatisering van het bouwtoezicht
De Eerste Kamer heeft geen steun uitgesproken voor de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Op verzoek van oud-minister Plasterk is de stemming in de Eerste Kamer uitgesteld. Wat dit uiteindelijk voor de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen gaat betekenen is onduidelijk, maar de geplande voorbereiding zal in ieder geval vooralsnog op een laag pitje worden gezet. En zoals in het plenair debat is aangegeven wordt de wet in ieder geval uitgesteld tot 2019.Energie Toezicht
De partners van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen geven energiebesparing hoge prioriteit. De ODRN is daarom gevraagd om invulling te geven aan energiebesparing bij bedrijven en op die manier een bijdrage te leveren aan de doelstelling van het Gelders Energie Akkoord. Beoogd wordt dat bij alle bedrijven in 2020 energiebesparende maatregelen zijn geïmplementeerd.Ontwikkelingsbedrijf Waalfront Beheer BV
Openbaar en gemeentelijk belang
Realisatie van het stadsdeel Waalfront door deelname in het risicodragend uitvoeren van de grondexploitatie voor het plangebied door middel van het verwerven van gronden en panden, het bouw- en woonrijp maken ervan, het realiseren van binnenwijkse voorzieningen, het uitgeven van bouwrijpe kavels en gronden voor de realisatie van woningen en bijbehorende voorzieningen.
De vennootschap (OBW Beheer BV) is opgericht om als beherend vennoot deel te nemen in de commanditaire vennootschap Ontwikkelingsbedrijf Waalfront CV (OBW CV). De vennootschap neemt voor 2% deel in de CV. De overige deelnemers in de CV zijn Waalfront BV (100% eigendom Gemeente Nijmegen) en Rabo Vastgoed, ieder voor 49%.
De beherend vennoot stuurt de ontwikkelingen en activiteiten binnen OBW CV aan. De BV blijft contractueel in stand gedurende de hele realisatieperiode van het Waalfront en de levensduur van Ontwikkelingsbedrijf Waalsprong CV. Vooralsnog is de looptijd van de gebiedsontwikkeling tot en met 2028.
Actualiteiten en risico's
De GREX 2017 is een voortzetting van de uitgangspunten en aannames in de(concept) GREX 2015 en kent als eindresultaat een tekort van € 25.9 miljoen NCW per 1-1-2017, en een looptijd tot en met 1-10-2028. De uitkomsten van de onderhandelingen tussen de Gemeente en BPD zijn in de GREX 2017 verwerkt. De verwachting is, dat kort na het zomerreces van 2018 de GREX 2018 kan worden vastgesteld. Het tekort in de GREX 2018 is ten opzichte van de GREX 2017 vrijwel gelijk gebleven.
Leisurelands
Openbaar en gemeentelijk belang
Openbaar belang
Het in stand houden, optimaliseren en laagdrempelig toegankelijk houden van openbare recreatieplassen.Gemeentelijk belang
De gemeente Nijmegen is voor 16,74% aandeelhouder van Leisurelands. De gemeente Nijmegen verstrekt geen subsidie aan deze verbonden partij én er wordt geen dividend uitgekeerd.Actualiteiten en risico's
GO en Economic Board
Openbaar en gemeentelijk belang
De GO en The Economic Board vormen de nieuwe vorm van regionale samenwerking. Het Gemeenschappelijk Orgaan (GO) richt zich met name op regionale afstemming rondom wonen, economie, duurzaamheid en mobiliteit. In The Economic Board, waar een aparte stichting voor is opgericht, werken ondernemers, kennisinstellingen en overheden gezamenlijk aan de economische ontwikkeling van de regio. De belangrijkste clusters daarbij zijn food, health en energy. Daarmee erkent Nijmegen dat het samenwerken in de regio van wezenlijk belang is voor de stad en de burgers.
Actualiteiten en risico's
Het orgaan is in 2016 opgericht, feitelijk nog kersvers, in opbouw en ontwikkeling. Getuige de benoeming van bestuurders en leden en een strategisch plan is het goed uit de startblokken gekomen.
Van grote risico’s of actualiteiten kan verder nog geen sprake zijn. Een financiële auditcommissie bewaakt de belangen van betrokken regiogemeenten.Waalfront BV
Openbaar en gemeentelijk belang
Actualiteiten en risico's
Voortzetten deelname in Ontwikkelingsbedrijf Waalfront CV.
Voor ontwikkelingen zie Ontwikkeling Ontwikkelingsbedrijf Waalfront