Begroting 2019 Gemeente Nijmegen

Grondbeleid

Ontwikkelingen

Ook in 2018 zijn de ontwikkelingen in de woningbouw samen te vatten met groeiend en hersteld marktvertrouwen. De huizenprijzen zijn in 2018 verder doorgestegen en er ontstaat een krapte op de woningmarkt. Daarnaast zijn de bouwprijzen gestegen. De verwachtingen zijn positief en de groei van de economie is weer zichtbaar. Het consumentenvertrouwen is ook in 2018 onverminderd hoog. De ontwikkeling van de economie blijft nog enigszins onzeker. Lange termijn voorspellingen zijn schaars en ook op korte termijn wordt een slag om de arm gehouden. Onzekerheid onder andere over de stabiliteit van de Europese Unie (Brexit, nieuwe schuldencrisis), terroristische dreiging en de ontwikkeling van de financiële markten blijft bestaan. Samengevat is het beeld dat het economisch herstel van de afgelopen jaren zal aanhouden, maar kwetsbaar blijft bij aanhoudende internationale onzekerheden.

Nijmegen omarmt de Waal

Het accent ligt bij de uitvoering van projecten die onderdeel uitmaken van het grotere kader ’Nijmegen omarmt de Waal’. Een opgave die bestaat uit een aantal grote gebiedsontwikkelingen, te weten: Waalsprong, Waalfront, het Valkhofkwartier en de Waalkade. In de Waalsprong bouwen we tot medio 2033 nog zo’n 6.300 woningen. De woningbouw in de Waalsprong is weer verder op gang gekomen met de realisatie van de Grote Boel en De Stelt-Noord. De uitvoering van De Waaijer (Landschapszone) krijgt verder zijn beslag. Hof van Holland is gestart en wordt verder uitgewerkt. In Hof van Holland is in 2018 de Europese aanbesteding voor het winkelhart (12.000M2 winkels en 450 woningen) afgerond en de planuitwerking is gestart. De eerste winkels zullen naar verwachting medio 2021 open gaan. In Woenderskamp gaan eerdaags de eerste woningen in verkoop.  De realisatie Zuiderveld is gestart. Voor de Stelt-Zuid en de Broodkorf loopt de voorbereiding van het bouwrijpmaken . Het ambitiedocument voor de Vossenpels Noord wordt binnenkort aan de raad voorgelegd.  De ontwikkeling van het Bastion tot watersportcentrum wordt voortgezet.

In Waalfront zijn ultimo 2015 de eerste woningen van Batavia opgeleverd. De animo voor de woningen was enorm groot. Ook fase 2 in 2016 vond gretig aftrek. De komende jaren zal dit plandeel met de ontwikkeling van de laatste twee fasen  en de ontwikkeling/realisatie van park  Fort Krayenhoff worden  afgerond. De bouw van de Handelskade, terrein De Gelderlander (ca. 540 woningen en 2.800 m2 commerciële voorzieningen) is afgerond en opgeleverd ook heeft Dagblad de Gelderlander hier haar oude stek weer ingenomen.  De plannen voor de onderdelen (werknamen Dijk-en Waalkwartier) zullen eind 2018 worden afgerond.
Met de realisatie van bruggetje De Ooypoort over ’t Meertje naar de Ooypolder, de reconstructie van de Lindenberghaven tot historische haven en de nieuwbouw van de Bastei zijn belangrijke onderdelen gerealiseerd van de gebiedsontwikkeling Valkhofkwartier/Waalkade. In de eerste helft van  2019 zal de integrale gebiedsvisie Valkhofkwartier aan uw raad worden aangeboden. Zoals in het coalitieakkoord opgenomen zal het ontwerp van het Valkhofpark hier onderdeel van uitmaken. We nemen de stappen die nodig zijn om tot herinrichting van het park te komen,
Het rivierenpark is in 2016 opgeleverd. ‘Nijmegen omarmt de Waal’ wordt daarmee steeds tastbaarder.
De herontwikkeling van NYMA is met het vaststellen van de gebiedsvisie NYMA door de gemeenteraad en aanstellen van een kwartiermaker gestart. Er is volop interesse van binnen en buiten Nijmegen vanuit partijen om zich te vestigen op het terrein of te investeren en ontwikkelen.

Maatschappelijk Vastgoedprojecten

De realisering van de Donjon verloopt moeizaam. De gekozen locatie in het drievoudig beschermd rijksmonument park het Valkhof maakt het zetten van volgende stappen arbeids- en kapitaalintensief. Door de Stichting Donjon is in 2018 een aanvraag omgevingsvergunning ingediend. Hierbij vraagt vooral het noodzakelijke archeologisch onderzoek de meeste aandacht.  Er zijn gesprekken gaande hoe onafhankelijk van de realisatie van de Donjon de renovatie van het park met voorrang opgepakt kan worden.
Na een intensief proces van participatie van burgers en ondernemers heeft de raad in 2016 voor de aanpak van de Oostelijke Waalkade gekozen voor het groene scenario ’ Levende Waalkade’. Nadat in 2017 het project ‘on hold’ was gezet in afwachting van de uitkomsten van besluitvorming over de toekomstige OV-lijnen over de Waalkade (de motie 'de binnenstad voor iedereen bereikbaar') konden we met het nieuwe coalitieakkoord voortvarend aan de slag. En hebben we in 2018 met financiële steun van de provincie Gelderland een definitief ontwerp voor de vergroening van de Oostelijke Waalkade in de markt gezet. Start uitvoering is voorzien in Q4 2018.
De bouw van de sportaccommodatie Talent Centraal nadert de afronding. In september 2018 wordt het gebouw met de bijbehorende parkeervoorziening door de aannemer opgeleverd en overgedragen aan VSA. In 2019 kan de nieuwbouw ook financieel worden afgerond.
In Hatert is de centrale zone nagenoeg gereed, hier zijn vrije sector huurwoningen en sociale huurappartementen gerealiseerd, een sluitstuk van de herstructurering van Hatert.

Stationsgebied Nijmegen

In 2014 heeft het ministerie van I&M aan ProRail de opdracht gegeven te starten met het laatste onderdeel van het nationale project Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) Schiphol – Nijmegen, te weten station Nijmegen . Het project voorziet in de uitbreiding van het aantal (opstel-)sporen en perrons op station Nijmegen om zo het groeiende aantal reizigers te accommoderen. Voor de uitvoering van het project PHS Nijmegen is een investering van circa € 85 - € 115 miljoen aan rijksmiddelen gereserveerd. De gemeente heeft het project PHS Nijmegen aangegrepen om de lang gekoesterde wens tot verbetering van het stationsgebied te realiseren. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen de centrumzijde (oost) en de westzijde. Decennialang vormen het station en de spoordijk een barrière tussen het centrumgebied en de wijken Waterkwartier en Wolfskuil. Met de uitbreiding van het aantal perrons en de doortrekking van de voetgangerstunnel grijpen we de kans aan om een nieuwe entree van het station te maken aan de westzijde. Hierdoor wordt het station tweezijdig ontsloten en kan het gebied - dat nu nog wordt ervaren als achterkant - ter hoogte van de voormalige UWV locatie in ontwikkeling genomen worden. Voor de realisatie van een volwaardige entree aan de westzijde hebben we in de Zomernota 2017 opnieuw gemeentelijke middelen gereserveerd, in totaal € 5,5 miljoen. Recent heeft de provincie Gelderland een financiële bijdrage toegezegd van € 6 miljoen. Hierdoor kan de uitvoering van de entree westzijde, als ‘bijbestelling’ bij het project PHS Nijmegen door ProRail worden gerealiseerd.
In 2018 hebben het ministerie van I&W en de gemeente Nijmegen een bestuursovereenkomst getekend die over en weer de verantwoordelijkheden vastlegt in de realisatie van een nieuwe entree aan de westzijde als onderdeel van het project PHS Nijmegen. Naar verwachting duren de planvoorbereiding en aanbesteding nog tot 2021, waarna de uitvoering van het gehele project kan worden gestart.
Na langjarige lobby van gemeente en provincie zijn  nu ook het ministerie van I&W, NS en ProRail overtuigd dat het niet structureel aanpakken van de stationshal en het stationsplein een gemiste kans is. Ze hebben daarom gezamenlijk een opdracht geformuleerd voor het uitwerken van scenario’s om de situatie ter plaatse fundamenteel aan te pakken. In Q3 2018 zullen partijen hierover afspraken maken.