In dit deel gaan we in op de nieuwe investeringen. Als eerste gaan we in op het totaal aan nieuwe investeringsvoorstellen en zetten dit af tegen de beschikbare investeringsruimte. Daarna gaan we in op de individuele investeringsvoorstellen.
Investeringsbehoefte ten opzichte van investeringsruimte
In onderstaand overzicht is per jaarschijf aangegeven wat de omvang is van de investeringsbehoefte en wat de beschikbare investeringsruimte is. De investeringsruimte bestaat uit ruimte die vrijkomt door de ruimte in ons budget voor kapitaallasten (zie toelichting bij het onderdeel kapitaallasten) en de vrijval vanuit onderwijshuisvesting. Daarenboven is ervan uitgegaan dat in de Stadsbegroting 2019 voor de jaren 2021 en 2022 extra ruimte wordt vrijgemaakt voor kapitaallasten; dat leidt tot extra investeringsruimte van € 10 miljoen in 2020 en 2021 (op investeringen wordt in het jaar volgend op realisatie afgeschreven).
Bedragen x € 1.000 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
Investeringsbehoefte | 10.173 | 22.693 | 10.450 | 7.912 | 51.228 |
Beschikbare investeringsruimte | 24.700 | 24.700 | |||
Vrijval onderwijshuisvesting | 7.500 | 7.500 | |||
Voorstel: extra investeringsruimte Stadsbegroting 2019 | 10.000 | 10.000 | 20.000 | ||
Investeringsruimte | 7.500 | 10.000 | 10.000 | 24.700 | 52.200 |
Overschot, tekort (*) | -2.673 | -12.693 | -450 | 16.788 | 972 |
Ad (*): over de hele periode is er een overschot van bijna € 1 miljoen. Afzonderlijke jaren laten wisselende resultaten zien. Omdat de praktijk leert dat investeringen vaak vertragingen oplopen, ligt het niet in de lijn der verwachting dat dit tot dekkingsproblemen zal leiden in enig jaar. Meerjarig is het investeringsvoorstel sluitend.
De investeringsbehoefte bestaat uit de volgende investeringen. We stellen voor akkoord te gaan met deze investeringen. Na de tabel volgt een toelichting per investeringsvoorstel.
Bedragen x € 1.000 | programma | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|
Milieuzone | Bereikbaarheid | 500 | 500 | |||
Onderhoudsinvesteringen woonstraten | Bereikbaarheid | 4.000 | 4.000 | |||
Dorpensingel | Bereikbaarheid | 1.400 | 1.400 | |||
Graafseweg | Bereikbaarheid | 1.500 | 1.500 | |||
Fietsopgang Hezelpoort | Bereikbaarheid | 1.000 | 1.000 | |||
Fietsenstalling Kelfkensbos | Bereikbaarheid | 300 | 300 | 600 | ||
Fietsnetwerk | Bereikbaarheid | 500 | 500 | |||
Bushaltes Traianusplein (bus uit de Burchtstr) | Bereikbaarheid | 350 | 350 | |||
Bereikbaarheid campus | Bereikbaarheid | 700 | 700 | |||
Investeringen Valkhofkwartier | Economie en toerisme | 2.500 | 2.500 | |||
Onderwijshuisvesting | Onderwijs | 500 | 8.000 | 8.500 | ||
Vrijval lopende investeringen onderwijshuisvesting | Onderwijs | -27 | -157 | -184 | ||
Investering Sport | Sport | 2.000 | 2.000 | |||
(Meer)kosten Sporthal+ | Sport | 1.500 | 3.000 | 3.000 | 7.500 | |
Multifunct. sportveld Nijmegen Noord (Koudenhoek) | Sport | 2.000 | 2.000 | |||
Wijkcentrum Titus Brandsma en De Schakel | Welzijn, Wijkontw. en Zorg | pm | pm | pm | pm | |
Spoorzone Oostzijde | Wonen en Stedelijke Ontw. | 1.000 | 4.000 | 5.500 | 10.500 | |
Aansluiting Burchstraat - Valkhof | Wonen en Stedelijke Ontw. | 150 | 150 | |||
Vervangingen | ||||||
Noodzakelijke Vervanging installaties | Bestuur en organisatie | 1.000 | 1.000 | |||
Speelvoorzieningen | Openbare ruimte | 50 | 150 | 150 | 350 | |
Vervangen toplaag hockeyvelden | Sport | 550 | 250 | 200 | 100 | 1.100 |
Noodzakelijke aanpassingen bestaande SFN-zwembaden | Sport | 550 | 250 | 500 | 500 | 1.800 |
Bulkkrediet Kunstgrasvelden | Sport | 1.062 | 1.062 | |||
Continueren jaarlijks krediet Cultuurhistorie | Cultuur en erfgoed | 200 | 200 | 200 | 200 | 800 |
Ophogen jaarlijks bulkkrediet | Wonen en Stedelijke Ontw. | 250 | 250 | 250 | 250 | 1.000 |
Continueren jaarlijks krediet Asbest | Wonen en Stedelijke Ontw. | 150 | 150 | 150 | 150 | 600 |
Totaal | 10.173 | 22.693 | 10.450 | 7.912 | 51.228 |
Milieuzone
Nederlanders leven gemiddeld 13 maanden korter door luchtverontreiniging. Minder roet in de lucht heeft een positieve invloed op de gezondheid van Nijmegenaren. We willen de luchtkwaliteit in de hele stad verbeteren. De roetreductienorm (40% roetvermindering in 2022 ten opzichte van 2014) staat vast en daar houden we ons aan. We zijn van mening dat we de roetreductienorm niet kunnen halen zonder een milieuzone, inclusief maatregelen voor schone scheepvaart en schone mobiliteit. We willen aansluiten op de komende harmonisatie (landelijke categorisering) van het Rijk. Op basis daarvan besluiten we hoe we de milieuzone het beste vorm kunnen geven. Om de milieuzone mogelijk te maken nemen we structurele middelen op (€ 200.000 in 2019 en jaarlijks € 300.000 vanaf 2020) en een eenmalig investeringsbedrag van € 500.000. Uiteindelijk moeten alle inwoners baat hebben bij een milieuzone.
Onderhoudsinvesteringen woonstraten
Wij richten de woonstraten groen en duurzaam in door er klinkerstraten van te maken en combineren het groot
onderhoud met de herinrichting van loop- en fietsroutes. Om een versnelling te kunnen maken reserveren we € 4 miljoen extra aan investeringsruimte en structurele onderhoudskosten (€ 300.000 in 2019 en oplopend naar € 1 miljoen in 2021 en 2022).
Dorpensingel
We gaan de Dorpensingel aanleggen onder voorwaarde van cofinanciering van de provincie en de gemeente Lingewaard. Bovenop de al gereserveerde bijdrage van € 5 miljoen, reserveren we maximaal € 1,4 miljoen. Hiermee en met de toezegging van de provincie in juli 2018 is de financiële paragraaf van het project rond. De Dorpensingel ontlast de bestaande wegen in de Waalsprong. Voor het einde van 2019 willen wij uitsluitsel over de haalbaarheid om de Dorpensingel te realiseren en aanvullende maatregelen op de Vossenpelssestraat te treffen.
Graafseweg
Er staat groot onderhoud gepland aan de Graafseweg en dat is een goed moment om extra kwaliteit en veiligheid toe te voegen aan deze uitvalsweg van de stad. We vinden dat een reconstructie nodig is en zullen in samenspraak met de omwonenden een aantal varianten uitwerken. Voor deze reconstructie reserveren we € 1,5 miljoen, waarmee we cofinanciering mogelijk maken.
Fietsopgang Hezelpoort
Beleidsdoelstelling
Afgelopen jaren zijn veel snelfietsroutes gerealiseerd. Momenteel maken we in regionaal verband een nieuwe fietsnetwerkvisie. Ook in Nijmegen zien we nog een aantal opgaven op het gebied van fietsinfrastructuur.
Noodzaak
De Snelbinder wordt steeds intensiever gebruikt door fietsers en voetgangers. Met de ontwikkeling van o.a. Hof van Holland, Veur Lent en Waalfront zal het gebruik in de nabije toekomst sterk toenemen. Veel fietsers komen van of gaan naar de binnenstad; zij moeten nu fors omrijden. Bovendien zorgt de afwezigheid van deze fietsopgang voor een lager fietsgebruik, terwijl we juist mensen uit de auto en op de fiets willen krijgen. Deze belangrijke fietsverbinding is nu nog een ontbrekende schakel in ons fietsnetwerk. We verwachten dat er dagelijks ongeveer 1.000 fietsers gebruik maken van deze fietsopgang; op basis van de rijtijdwinst en groei van het fietsgebruik kunnen de maatschappelijke baten op € 0,5 miljoen worden geraamd.
Voor 2019 is € 1 miljoen extra nodig voor de Fietsopgang Hezelpoort; dit in aanvulling op de al gereserveerde € 1,4 miljoen. Er ligt een go-no go besluit voor. Als er geen aanvullend budget is, valt de voortgang van het project stil. En Nijmegen wil jaarlijks investeren in verbetering van haar fietsnetwerk.
Fietsenstalling Kelfkensbos
Beleidsdoelstelling
Vanuit de visie op fietsparkeren is het belangrijk dat de fietsenstallingen aansluiten op het bestaande fietsnetwerk. Voor parkeergarage Kelfkensbos, nabij het stadscentrum, speelt het plan om de 1e laag van de parkeergarage om te zetten naar fietsparkeerplaatsen. Hier komt ruimte vrij voor 1.000 tot 1.500 fietsparkeerplaatsen. Dit plan moet nog nader onderzocht en uitgewerkt worden. Focus kan juist liggen op toeristen en fietsers richting de Ooijpolder. Aandachtspunt is de fietsverhuurder aan de Waalkade (Nijmegen Actief).
Deze maatregel heeft naar verwachting geen consequenties voor de parkeeropbrengsten. Verwacht wordt dat bezoekers hun auto elders in de binnenstad zullen parkeren. Deze maatregel heeft een raakvlak met de gebiedsontwikkeling Valkhofkwartier (zie investeringen coalitieakkoord). Bij deze gebiedsontwikkeling zal worden meegegeven dat de toegang naar de fietsenstalling ingepast dient te worden.
Noodzaak
Aan de oostzijde van de stad is op dit moment geen mogelijkheid tot het gratis bewaakt stallen van fietsen. We willen het stallen van fietsen in de parkeergarage Kelfkensbos mogelijk maken om de stallingsmogelijkheden aan de oostzijde uit te breiden. Uw Raad heeft in de afgelopen jaren geld ter beschikking gesteld voor de aanleg van snelfietsroutes. Een goede fietsstalling die in het verlengde ligt van, in dit geval, oostzijde van de stad, is daarmee onlosmakelijk verbonden.
Urgentie
De fietsroutes zijn in 2020 gereed. Uitstel van de fietsstalling in Kelfkensbos naar 2021 is daarmee niet wenselijk.
Financieel
Voor de investering is een bedrag nodig van € 2,1 miljoen. Een deel van de investering kan gedekt worden door materieel budget in te zetten ter dekking van de kapitaallasten. Dan zou resterend een krediet van € 0,6 miljoen. voldoende zijn. Uit een verkenning bij de provincie zal moeten blijken of een subsidie tot de mogelijkheden behoort om (een deel van) de € 0,6 miljoen te dekken. Het voorbereidingskrediet in 2019 ad € 0,3 miljoen is noodzakelijk om onderzoeken en berekeningen uit te voeren. Deze zijn noodzakelijk bij de aanvraag en toekenning van de subsidie.
Fietsnetwerk
Beleidsdoelstelling
Afgelopen jaren zijn veel snelfietsroutes gerealiseerd. Momenteel maken we in regionaal verband een nieuwe fietsnetwerkvisie. Ook in Nijmegen zien we nog een aantal opgaven op het gebied van fietsinfrastructuur.
Noodzaak, urgentie
Voor potentiële projecten willen we waar mogelijk provinciale subsidie aanvragen. Voor 2020 en 2021 voorzien we een investeringsbehoefte van € 2 miljoen per jaar (excl. eventuele subsidies). Er zijn diverse fietsroutes die we willen aanpakken, waaronder de St. Annastraat (tussen Campusbaan en Kapittelweg), Groesbeekseweg, Berg en Dalseweg, Ubbergseweg, Groenewoudseweg, Weg door Jonkerbos, Grootstalselaan, etc. Afgelopen jaren hebben we altijd voldoende budget gehad voor fietsprojecten. Voor veel projecten is provinciale subsidiegeld beschikbaar, mits wij hier ook cofinanciering voor hebben. Ook voor komende jaren wil de provincie samen met gemeenten veel investeren in fietsinfrastructuur. Voorwaarde is dan dat wij zelf ook geld reserveren. Als we dat niet doen, dan gaan de subsidies aan ons voorbij. En niet investeren in fietsinfrastructuur betekent dat we onze opgebouwde voorsprong qua fietsgebruik kwijt raken.
Financieel
Gelet op de hoge ambitie enerzijds en de beschikbare gemeentelijke middelen anderzijds, nemen we in de begroting 2019 vooralsnog € 0,5 miljoen op. Dit is primair bedoeld om begin 2019 een subsidieaanvraag bij de provincie te kunnen indienen. Gelet op onze ambities doen we een nader voorstel voor de Zomernota 2019.
Bushaltes Traianusplein (bussen uit de Burchtstraat)
Beleidsdoelstelling
In het coalitieakkoord staat : ’We willen in deze coalitieperiode ervoor zorgen dat de bussen verdwijnen uit de Burchtstraat. Hierdoor ontstaan ruimte voor herinrichting en meer ruimte voor groen en prettig verblijven.’
Noodzaak
Zodra de bussen niet meer door de Burchtstraat rijden, zijn alternatieve haltes nodig op of nabij het Traianusplein en de singels. Daarvoor is een bedrag nodig van € 3,5 ton. Eventuele aanpassingen in de Burchtstraat zijn vooralsnog buiten beschouwing gelaten.
Urgentie
We zetten in op een aangepaste lijnvoering per 2019. Vanaf dat moment moeten er alternatieve bushaltes beschikbaar zijn. Zo lang de bushaltes niet gerealiseerd zijn, kan ook de lijnvoering niet worden aangepast, en zullen er nog steeds bussen door de Burchtstraat blijven rijden.
Financieel
We hebben dit project voor subsidiëring aangemeld voor de HOV-investeringsagenda (hoogwaardig openbaar vervoer) –van de provincie; eind 2018 verwachten we hier meer duidelijkheid over.
Bereikbaarheid campus
Beleidsdoelstelling
De Raad vindt bereikbaarheid van de campus belangrijk. Er is € 1,3 miljoen beschikbaar voor verbetering bereikbaarheid campus (Heyendaalseweg, rotonde Kwekerijweg, Kapittelweg, d'Almarasweg).
Noodzaak
De Heyendaalseweg is één van de drukste en belangrijkste fietsroutes in de stad; de suggestiestroken voor de fiets zijn veel te smal en er is in toenemende mate sprake van verkeersonveilige situaties. Het uitblijven van verbeteringen kan er toe leiden dat minder mensen overstappen van auto op fiets.
De beoogde herinrichting van de Heyendaalseweg is de uitkomst van een langdurig proces met bewoners en belanghebbenden. Het heeft veel moeite gekost om draagvlak te krijgen. De verwachting van deze partijen is dat de herinrichting op korte termijn zal aanvangen. Als we hiermee te lang wachten, raken we het draagvlak kwijt.
Urgentie
Investering is nodig gelet op langdurig stakeholderproces en bereikte consensus. Eventueel kan deze investeringsclaim worden doorgeschoven naar 2020.
Financieel
Voor de gewenste aanpassing van de Heyendaalseweg (deel Groesbeekseweg - Groenewoudseweg) worden de kosten geraamd op € 2 miljoen; dit is fors hoger dan oorspronkelijk geraamd. Aangezien er € 1,3 miljoen beschikbaar is, dienen wij nu een claim in voor € 0,7 miljoen. Afhankelijk van de ambities en het beschikbaar komen van externe financiering, zullen we te zijner tijd een claim indienen voor overige gewenste maatregelen (o.a. rotonde Kwekerijweg, Kapittelweg, d’Almarasweg).
Waarschijnlijk zal eind 2018 meer duidelijkheid ontstaan over eventuele provinciale subsidiemogelijkheden.
Investeringen Valkhofkwartier
Het Valkhofkwartier is een van de prioritaire gebieden in de binnenstad van Nijmegen waar we de komende jaren fors mee aan de slag willen gaan.
Daarmee positioneren we Nijmegen verder als aantrekkelijke én oudste stad. Het Valkhofkwartier wordt dé locatie in de binnenstad van waaruit bezoekers en toeristen kennis kunnen maken met de rijke geschiedenis en de cultuur(historie) van Nijmegen. Door de aanwezigheid van het park Valkhof als rijksmonument, het nieuwe museum de Bastei, Museum het Valkhof, cultuurcentrum de Lindenberg, de Sint Nicolaas kapel, de herbouw van de historische muren van de burcht, de bunker uit WOII, de vestiging van het infocentrum WOII in de Lindenberg, de Belvédère en de Barbarossa ruïne is sprake van een unieke concentratie aan culturele en cultuurhistorische voorzieningen. Hiermee creëren we een nieuw icoon voor de stad.
Voor een integraal plan voor het Valkhofkwartier, inclusief de inliggende culturele voorzieningen, reserveren we een bedrag van € 2,5 miljoen waarmee cofinanciering in het kader van de Investeringsagenda Arnhem-Nijmegen-Provincie ook mogelijk wordt. We wachten niet langer op de mogelijke komst van de Donjon en nemen de stappen die nodig zijn om tot herinrichting van het park Valkhof te komen. Voor de zomer van 2018 verwachten we te horen we of de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE) toestemming verleent om het archeologisch onderzoek en begeleiding uit te voeren. We wachten de resultaten van die toets af. Voor de herinrichting van het park is nog € 800.000 beschikbaar.
Onderwijshuisvesting / vrijval lopende investeringen
Om te voldoen aan de zorgplicht onderwijshuisvesting is het voor diverse ontwikkelingen op het gebied van onderwijshuisvesting noodzakelijk aanvullende investeringsmiddelen vrij te maken, in totaal € 500.000 in 2019 en € 8 miljoen in 2020. Het grootste gedeelte van deze aanvullende investeringsmiddelen (€ 7,5 miljoen in 2020) dekken we uit vrijvallende exploitatiemiddelen Onderwijshuisvesting. Daarnaast kan er naar verwachting € 184.000 aan huidige gereserveerde investeringsmiddelen vrijvallen, € 27.000 in 2018 en € 157.000 in 2020.
Investering Sport
We omarmen de Nota Buitensportaccommodatiebeleid die in januari 2018 door de gemeenteraad is vastgesteld. Op basis van deze nota zoeken we de komende jaren naar investeringsruimte om de ambities te realiseren. Om een eerste slag te kunnen maken reserveren we € 2 miljoen in 2019. Met de gebruikers van de buitensportaccommodaties (waaronder hockey-, korfbal- en rugbyclubs en gebruikers van de accommodaties Staddijk Noord en Staddijk Zuid) gaan we in gesprek over mogelijke verplaatsingen van sportclubs en het in kaart brengen wat nodig is om dit te realiseren. De ambitie om het Bastion onder de Verlengde Waalbrug in te richten als watersportcentrum zetten we onverminderd door.
(Meer)kosten Sporthal (+)
Beleidsdoelstelling
In het coalitieakkoord 2018-2022 staat: ‘In Nijmegen-Noord is een tekort aan sportvoorzieningen en we willen voldoen aan die sportbehoefte. Zo krijgen de bestaande verenigingen in de Vossenpels uitbreiding van het aantal tennisbanen. De gemeenteraad heeft daarnaast gevraagd om onderzoek naar topsport. Er komt in ieder geval een sportzaal maar we gaan met de gemeenteraad in gesprek over de resultaten van het onderzoek en de vraag of er in Noord een sporthal moet worden voor zowel topsport als breedtesport’ (pag. 23).
En in het programma Sport geven we aan dat we streven naar hoge beweeg- en sportdeelname tijdens een heel sportief leven, zowel bij jeugd, jongeren, studenten, volwassenen en ouderen. Wij zorgen voor goede, veilige, duurzame en toegankelijke sportaccommodaties.
Door de groei van het aantal inwoners en de komst van twee nieuwe basisscholen is een nieuwe binnensportaccommodatie noodzakelijk. De gemeenteraad heeft eind 2017 middels twee moties gevraagd om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor een (Top)sporthal. Daarop heeft het Mulier Instituut onderzoek gedaan. Dat behoeftenonderzoek Binnensportaccommodaties van het Mulier Instituut (voor de hele stad) toont aan dat in Nijmegen-Noord dringend behoefte is aan een sporthal plus (het rapport wijst tevens uit dat een tweede sporthal in Nijmegen noodzakelijk is). We kunnen met een “Sporthal plus” het bewegingsonderwijs van twee nieuwe basisscholen, de breedtesport en het wedstrijden op het nationale competitieniveau van Nijmeegse sportverenigingen bedienen.
Noodzaak
De investering is onvermijdelijk als we blijven streven naar een hoge beweeg- en sportdeelname. Zeker in dit stadsdeel dat de komende jaren fors zal groeien.
Kijkend naar de ontwikkeling van Hof van Holland zijn wij van mening dat de keuze voor een sporthal-plus niet uitsluitend gaat over sportvoorzieningen. Er zijn kansen om combinaties te maken met andere maatschappelijke voorzieningen zoals een gezondheidsplein of overige functies, zoals Stip, sociaal wijkteam, jeugdgezondheidszorg, huisartsen, etc.
Urgentie
Het is niet mogelijk om het besluit om te investeren uit te stellen zonder grote gevolgen. Met de komst van de nieuwe basisschool is realisering van een sportvoorziening strikt (wettelijk) noodzakelijk.
Multifunctioneel sportveld Nijmegen Noord (Koudenhoek)
Beleidsdoelstelling
We streven, zeker voor jeugdigen en kwetsbare doelgroepen in onze stad, naar laagdrempelig sport- en beweegaanbod dichtbij huis. Uit onderzoek van het Mulier Instituut blijkt dat het buitensportaanbod in Nijmegen Noord eenzijdig is en beperkt in omvang. We vinden het van groot belang dat er in de stadsdelen goede sportvoorzieningen zijn (coalitieakkoord, p.23). Om te voldoen aan de sportbehoefte in Nijmegen Noord, is er in een nieuw te realiseren wijk in Nijmegen Noord, de Koudenhoek, een multifunctioneel sportveld met skills garden gepland. De skills garden is een innovatieve beweegvoorziening die op een plezierige manier uitdaagt tot bewegen. De grondvormen van bewegen, zoals balanceren, klimmen, draaien, slaan, gooien, schieten, vangen, springen zijn geïntegreerd in de skills garden. Dit om verschillende doelgroepen, die in de huidige tijd steeds minder beweegvaardig zijn, zich spelenderwijs motorisch te laten ontwikkelen. Dit is een buitensportvoorziening voor het onderwijs, verenigingen én alle bewoners uit de wijk. Hierdoor kunnen Nijmegenaren ook in dit stadsdeel genieten van een gevarieerd aanbod aan sport- en beweegactiviteiten. De investering draagt, doordat deze sport- en bewegen stimuleert, ook bij aan ons gemeentelijk gezondheidsbeleid; het verbeteren en behouden van gezondheid en welzijn van inwoners. We stimuleren op deze manier dus ook de beweging ‘Groen, gezond en in beweging’.
Noodzaak
De investering is een keuze die in lijn ligt met bevindingen uit extern onderzoek en de ambitie van de coalitie. Niet alleen op het gebied van sportvoorzieningen, maar vooral vanwege de preventieve werking van sport en beweging op gezondheid. Onderzoek naar de sociale en economische waarde van sport en beweging toont o.a. aan dat sport en beweging bijdragen aan kwaliteit van leven, levensverwachting en besparing van zorgkosten (Ecorys, 2017). Uit onderzoek van het Mulier Instituut blijkt daarnaast dat het buitensportaanbod in Nijmegen Noord eenzijdig is en beperkt in omvang.
Het investeringsbedrag van € 2 miljoen bestaat uit € 1 miljoen voor de aankoop grond en € 1 miljoen voor aanleg- en inrichtingskosten. De periode tot aan 2021 (verwacht jaar van realisatie) willen we gebruiken om samen met onderwijs, sport, zorg en (toekomstige) bewoners een ontwerp te maken.
Urgentie
Medio 2019 wordt Koudenhoek Zuid bouwrijp gemaakt en wordt nieuwbouw van Citadel College in Koudenhoek Noord ontwikkeld. Omdat het huidige sportveld van Citadel College in Koudenhoek Zuid ontwikkeld/gebouwd wordt, ontstaat er volgend jaar druk op mogelijkheden voor bewegingsonderwijsmogelijkheden buiten.
Koudenhoek Noord wordt later ontwikkeld, zodat een investeringsbijdrage voor een skills garden waarschijnlijk pas in het begrotingsjaar 2020/21 nodig is.
Wijkcentra
Wij constateren dat twee van onze wijkaccommodaties, Titus Brandsma en De Schakel, erg verouderd zijn en in ernstige mate functionele gebreken vertonen. Deze gebouwen zijn echt op en dringend aan vervanging toe, al dan niet door verbouwingen. Wij kunnen voor dergelijke ingrijpende (ver)bouwmaatregelen geen beroep doen op het reguliere onderhoudsfonds; dat is daar niet voor bedoeld en dat laat dit fonds ook qua ruimte niet toe. Dat is de reden waarom wij voor Titus Brandsma een investering zouden willen doen voor vervangende nieuwbouw ter hoogte van € 8,7 miljoen. Bij De Schakel zouden we twee vliegen in één klap kunnen vangen door verplaatsing van het niet meer zo goed lopende en ook in slechte technische staat verkerende naburige jongerencentrum De Mix naar De Schakel en het gebouw energieneutraal te maken. Geraamd bedrag hiervoor: € 1,9 miljoen. Totaal € 10,6 miljoen.
Wij zien ook mogelijkheden om wijkaccommodaties efficiënter te gebruiken. In het kader van de discussie over de toekomst van de wijkaccommodaties zou dat kunnen betekenen dat we een aantal moeizaam functionerende wijkaccommodaties willen sluiten: oud voor nieuw. We verwachten dat we daarmee structureel € 0,5 tot € 1 miljoen kunnen besparen. Hiermee kunnen dan de kapitaallasten van genoemde investeringen van € 10,6 miljoen gedekt worden. We stellen voor dat we dit nader gaan onderzoeken. Daarna zullen we een volledig plan ter besluitvorming aan uw raad voorleggen.
Spoorzone
Beleidsdoelstelling
Samen met de partners NS, ProRail, provincie Gelderland wordt een eindbeeld opgesteld, waarin de verschillende ontwikkelingen worden geïntegreerd. Het betreft onderdelen zoals een verbouwing van de stationshal, een andere inrichting van het bewaakt en onbewaakt fietsparkeren, het opknappen van het stationsplein, de inrichting van de openbare ruimte, het oplossen van het gelijkvloers kruisen van voetgangers en bussen en het wijzigen van het busbufferen. Inzet is dat we met deze € 12,5 miljoen aan gemeentelijke middelen ook € 12,5 miljoen kunnen ophalen bij de provincie Gelderland en € 12,5 miljoen bij de partners NS/Prorail en ministerie van I&W. Totaal € 37,5 miljoen.
De versterking van de verbinding met de binnenstad en met name het kwalitatief verbeteren van de route Hustinxstraat – Bloemerstraat wordt in 2018 uitgevoerd met ondersteuning van subsidie van de provincie Gelderland.
Noodzaak, urgentie
Deze investeringsclaim is als wenselijk gekenmerkt. Het is wel cruciaal aandacht te houden voor de urgentie.
Financieel
Er is sprake van een unieke kans. Medio 2018 hebben het ministerie van I&W, provincie Gelderland, NS, ProRail en gemeente Nijmegen opdracht gegeven tot het opstellen van drie scenario’s voor uitvoering van de gebiedsopgave Spoorzone Oostzijde. De scenario’s laten een investeringsopgave zien (SSK raming p 85) variërend van € 32 miljoen voor de ‘smalle variant’, € 34 miljoen voor de ‘midden variant’ tot € 42 miljoen voor de ‘brede’ variant. In oktober 2018 zullen partijen met elkaar besluiten nemen over het te kiezen scenario en de verdeling van de kosten. Duidelijk is al wel dat van gemeente Nijmegen wordt gevraagd om ten minste 1/3 deel van de benodigde investering voor haar rekening te nemen om voor cofinanciering door de andere partners in aanmerking te komen.
Tot dusver hebben we als gemeente binnen het programma Grondbeleid vooral middelen aangewend voor de ontwikkeling van de ontwikkelingsvisie, overige planvorming en het uitvoeren van kleinere (verkeers-)maatregelen in de openbare ruimte, veelal cosmetisch van aard. Investeringsmiddelen voor een structurele aanpak zijn niet voorhanden. Ook niet omdat een deel van het grondbezit niet in handen is van de gemeente, maar van ProRail en NS. Mogelijk is er een terugverdienmogelijkheid wanneer op gemeentegrond vastgoed kan worden ontwikkeld, maar daar is in dit stadium geen zekerheid of indicatie voor te geven.
Zoals gesteld kent de investeringsopgave een bandbreedte tussen de € 32 en de € 42 miljoen euro. Indien de gemeente daarvan 1/3 deel, nu gerekend met € 12,5 miljoen voor haar rekening neemt, zullen de overige partners ca. € 25 miljoen aan ‘subsidie’ bijdragen. Van het eerder beschikbaar gestelde krediet van € 3 miljoen resteert nog € 2,2 miljoen. Van dit bedrag moet nog de bijdrage aan de verbetering Hustinxstraat worden afgetrokken. In de totale vraag van € 12,5 miljoen is rekening gehouden met € 2 miljoen die al beschikbaar is gesteld. De vraag nu is nog € 10,5 miljoen.
Uitstel van deze investering is risicovol, omdat onderhandeling met ProRail en andere financiers minder eenvoudig is in 2019, met risico’s op vertragingen.
Aansluiting Burchtstraat - Valkhof
Subsidieaanvraag en dekking gemeentelijke bijdragen
Beleidsdoelstelling
In het eerste kwartaal van 2018 is de integrale gebiedsvisie Valkhofkwartier opgesteld. Daaraan voorafgaande zijn reeds de projecten brug Ooypoort, historische Lindenberghaven, reconstructie Veerpoorttrappen en museum de Bastei in het gebied gerealiseerd. Het eerste project dat vanuit de integrale gebiedsvisie op stapel staat is de aansluiting Burchtstraat-Valkhof.
Noodzaak
De gebiedsontwikkeling Valkhofkwartier maakt onderdeel uit van de afspraken in het kader van de icoon Bruisende Binnenstad aan de Rivier in het kader van de Investeringsagenda Arnhem-Nijmegen-provincie Gelderland. Reden voor de provincie om aan de realisatie een maximale subsidie van € 250.000 bij te dragen aan dit project. Om cofinanciering veilig te stellen en het project uit te kunnen voeren is nog € 150.000 nodig.
Urgentie
Er is door de provincie voor € 250.000 subsidie toegezegd als cofinanciering. Tot dusver is nog slechts € 100.000 aan eigen gemeentelijke middelen beschikbaar. De gevraagde € 150.000 is nodig om de € 250.000 van de provincie veilig te stellen. Belangrijke voorwaarde voor de provincie is dat de uitvoering nog in 2018 plaatsvindt. Alle voorbereidende werkzaamheden zijn hierop gericht.
Financieel
De € 100.000 gemeentelijke middelen komen uit de programma’s grondbeleid en openbare ruimte. Verder zijn er geen middelen beschikbaar.
Afsplitsing van dit bedrag van het krediet uit het coalitieakkoord (Investeringen Valkhofkwartier, € 2,5 miljoen) is niet mogelijk, omdat het krediet van € 2,5 miljoen een andere bestemming heeft.
Vervanging
Noodzakelijke vervanging installaties (niet zijnde onderhoud)
Beleidsdoelstelling
Wij realiseren en beheren vastgoed dat steeds meer een voorbeeld is van duurzaamheid, breed toegankelijk en veilig is en adequaat wordt onderhouden (bron: Programma Wonen en Stedelijke Ontwikkeling; taakveld 8.3. Wonen en Bouwen). Dit draagt bij aan het streven naar optimale voorzieningen wijkaccommodaties, sportaccommodaties en maatschappelijk vastgoed in Nijmegen en daarmee tevens aan de doelstellingen van diverse beleidsprogramma’s.
Het betreft in dit geval de vervanging van de brandveiligheidsinstallatie en de klimaatinstallatie in het Mariënburgcomplex (Regionaal Archief en kantoor) en de sprinklerinstallatie van het gebouw aan de Nieuwe Dukenburgseweg 21.
Noodzaak
In het stadsgebouw Mariënburgcomplex en Nieuwe Dukenburgseweg moeten grote installaties vervangen worden.
De bestaande middelen zijn voor dergelijke, omvangrijke vervangingen niet toereikend. Dit leidt tot een onvermijdelijke investeringsbehoefte, nu actueel voor deze twee complexen.
Voor de problemen met de hierboven genoemde installaties hebben we voor 2019 een bedrag van € 1 miljoen aan extra investeringsruimte nodig. Dit kan niet worden uitgesteld. De veiligheid van onze klanten en onze medewerkers is hier in het geding.
Urgentie
Het is niet mogelijk om de investering uit te stellen, want dan kan de veiligheid van de klanten en medewerkers niet meer gegarandeerd worden.
Speelvoorzieningen
Beleidsdoelstelling
Begin 2019 wordt een collegevoorstel ingediend over een nieuwe, integrale visie op spelen en bewegen.
Noodzaak, Urgentie
In het verleden is veel geïnvesteerd in speelvoorzieningen. Dat leidde echter ook tot een ‘boeggolf’ van noodzakelijke vervangingsinvesteringen, dusdanig groot dat er extra investeringsmiddelen werden toegekend in 2015. Deze waren niet voldoende om alle voorzieningen 1 op 1 te kunnen vervangen. We zijn daarom in samenwerking met het programma Openbare Ruimte programmatisch te werk gegaan en hebben maatregelen doorgevoerd zoals meer natuurlijk spelen, gebruik duurzame materialen, samenvoegen van voorzieningen daar waar mogelijk en levensduur verlenging van de voorzieningen.
We zien in de meerjarenprogrammering vanaf 2020 een tekort ontstaan, oplopend tot circa € 1,5 ton per jaar door:
- de groei in Noord, de bijbehorende basis speelvoorzieningen zijn geen onderdeel van de grondexploitatie;
- noodzakelijke vervangingsinvesteringen i.v.m. wetgeving (attractiebesluit);
- het belang van speelvoorzieningen als middel om de kwaliteit van de leefomgeving in buurten te verbeteren, ook in relatie tot ontmoeting, bewegen en gezondheid voor de buurt als geheel (0-80).
We leggen begin 2019 een nieuwe integrale visie voor op spelen en bewegen, waarin we bovenstaande ontwikkelingen inhoudelijk en financieel nader uitwerken.
Vervangen toplaag hockeyvelden (vloeit voort uit Nota Buitensport)
Beleidsdoelstelling
Investering draagt bij aan de beleidsdoelstelling dat sport voor iedereen toegankelijk moet zijn en blijven; de continuïteit van het sportaanbod staat voorop.
Noodzaak
De toplagen van de kunstgrasvelden moeten na 10 tot 12 jaar vervangen worden. Als de toplagen niet tijdig vervangen worden, worden de velden afgekeurd en kan geen competitie gespeeld worden.
De Nijmeegse hockeyverenigingen kunnen de lasten gepaard aan vervangingsinvesteringen niet volledig zelf dragen, reden dat wij de afgelopen 4 jaar een bijdrage in de investeringen hebben verstrekt. Zonder gemeentelijke investeringsbijdrage dreigt binnen 2 jaar de eerste hockeyvereniging om te vallen en komt de continuïteit van het sportaanbod in gevaar.
Urgentie
Uit bovenstaande blijkt waarom uitstel van de investeringsbijdrage de continuïteit van het breedtesport aanbod in gevaar brengt.
Noodzakelijke aanpassingen bestaande SFN-zwembaden
(Toekomstvisie Nijmeegse zwembaden en groot onderhoud)
Beleidsdoelstelling
Investering draagt bij aan de beleidsdoelstelling dat sport voor iedereen toegankelijk moet zijn en blijven; de continuïteit van het sportaanbod staat voorop. We hebben begin 2018 een behoeftenonderzoek uit laten voeren. De fysieke spreiding van de huidige zwemaccommodaties maakt, dat vooral inwoners van Nijmegen Noord ver moeten reizen door de stad of naar omliggende gemeenten. Dit behoeftenonderzoek werken we in 2018 verder uit en moet eind 2018/begin 2019 leiden tot een Toekomstvisie Nijmeegse zwembaden.
Noodzaak
In het begin van deze eeuw is besloten om in de jaarlijkse exploitatiebudgetsubsidie aan N.V. Sportfondsen Nijmegen géén bijdrage voor reservering groot onderhoud op te nemen. Daardoor kon de jaarlijkse subsidie verlaagd worden. De verwachte kosten voor groot onderhoud moet N.V. Sportfondsen Nijmegen bij iedere nieuwe coalitieperiode inzichtelijk maken en claimen. N.V. Sportfondsen Nijmegen kan met de huidige exploitatiebudgetsubsidie niet reserveren voor de kosten voor groot onderhoud.
In afwachting van de Toekomstvisie Nijmeegse Zwembaden willen wij dat de twee zwembaden van Sportfondsen Nijmegen (Goffertbad en Nijmegen-West) – die allebei meer dan 40 jaar oud zijn - open blijven en schoon en veilig zijn voor onze inwoners. Om dit te realiseren is de komende 4 jaar, voor het noodzakelijke groot onderhoud, een bedrag van € 1,8 miljoen nodig.
Urgentie
Het betreft hier de verwachte noodzakelijke kosten voor groot onderhoud van de zwembaden Nijmegen West en het Goffertbad voor de periode 2019-2022. Ondanks de keuzes over de toekomst van deze baden, is groot onderhoud noodzakelijk. De inschatting van € 1,8 miljoen is het verwachte minimale groot onderhoud de komende 4 jaar wat noodzakelijk is om het zwembad open/bruikbaar en veilig te houden tot eind 2022.
Gekozen kan worden om, in afwachting van de beleidslijn die uit de Toekomstvisie Nijmeegse Zwembaden komt, vooralsnog alleen het groot onderhoud voor de eerste 2 jaar à € 800.000 te honoreren. Met de Zomernota kan medio 2020 het budget voor groot onderhoud voor de daaropvolgende jaren vastgesteld worden met de vastgestelde Toekomstvisie als richtlijn.
Financieel
De beschikbare investeringsmiddelen voor groot onderhoud voor de periode 2014-2018 zijn medio 2018 nog niet volledig ingezet. De uitgestelde, niet gerealiseerde werkzaamheden worden in tweede helft 2018 en in 2019 gerealiseerd door N.V. Sportfondsen Nijmegen. Huidige inschatting is dat, na realisatie van deze werkzaamheden, de investeringsmiddelen volledig benut zijn voor noodzakelijk groot onderhoud.
Bulkkrediet Kunstgrasvelden
Beleidsdoelstelling
Investering draagt bij aan de beleidsdoelstelling dat sport voor iedereen toegankelijk moet zijn en blijven; de continuïteit van het sportaanbod staat voorop. Kunstgrasvelden zijn na een intensieve periode van (voetbal) gebruik aan vervanging toe.
Noodzaak
Als kunstgrasvelden niet tijdig worden vervangen dan leidt dat tot afkeuring van velden en kunnen er geen competitiewedstrijden meer op gehouden worden.
Urgentie
De vervangingskredieten voor de jaren 2018-2021 zijn al eerder toegekend. Dit leidt in deze inventarisatie nog tot een investeringsclaim van € 1.1 miljoen vanaf 2022.
Om de vervanging van bestaande kunstgrasvelden veilig te stellen, wordt voorgesteld om voor de periode 2022-2042 een jaarlijks bulkkrediet van € 1,1 miljoen beschikbaar te stellen. Het betreft onvermijdelijke vervangingsinvesteringen. Met de systematiek van een jaarlijks bulkkrediet hoeven we vanaf 2022 niet meer jaarlijks een claim op het totaal beschikbare investeringsvolume te leggen.
Ophogen jaarlijks bulkkrediet, continueren jaarlijks krediet Cultuurhistorie, continueren jaarlijks krediet Asbest
Beleidsdoelstelling
Wij realiseren en beheren vastgoed dat steeds meer een voorbeeld is van duurzaamheid, breed toegankelijk en veilig is en adequaat wordt onderhouden. Dit draagt bij aan een zo goed mogelijk eigenaarschap van de fysieke maatschappelijke voorzieningen wijkaccommodaties, sportaccommodaties en maatschappelijk vastgoed in Nijmegen en daarmee ook aan de doelstellingen van diverse beleidsprogramma’s die gebruik maken van de diverse panden.
Uw raad heeft een jaarlijks bulkkrediet toegekend van € 750.000 voor aanpassingen en verbeteringen in gemeentelijke vastgoedobjecten. Met dit bedrag komen we steeds minder goed uit. De kosten voor het aanpassen van onze panden zijn de laatste jaren exorbitant gestegen. Dit komt voort uit de enorm gestegen kosten van aannemers voor personeel en materialen. Daarnaast kampen we met verouderde panden. De noodzakelijke structurele verhoging van het bulkkrediet bedraagt € 250.000.
Voor het aanpassen van cultuurhistorische panden vragen wij een krediet van € 200.000. We vinden het belangrijk dat de monumenten in ons eigen bezit er goed bij staan en daar is een flinke investering voor nodig. Het beschikbaar gestelde budget van de afgelopen 4 jaar is onvoldoende om de volledige restauratiebehoefte te kunnen realiseren.
Een aantal monumenten heeft een restauratieachterstand die niet weggewerkt kan worden met het reguliere onderhoudsbudget. Er moet een onderzoek gedaan worden om zicht te krijgen op de totale restauratie-, verduurzamings- en onderhoudsbehoefte. Op basis van het onderzoek kan bepaald woorden welke aanvullende bedragen er nodig zijn voor restauratie. Wij denken in ieder geval € 200.000 per jaar nodig te hebben om onze monumenten voor de toekomst in goede staat te kunnen behouden. Concrete voorbeelden van deze investeringen zijn de vloer onder de Schouwburg en de vochtproblematiek Kanunnikenhuizen.
Het verwijderen van asbest is door het vorige college krachtdadig opgepakt. Om echter de gehele problematiek op te lossen zullen er ook de komende vier jaren nog investeringen in de orde van grootte van € 150.000 per jaar noodzakelijk zijn.
Noodzaak
Structurele verhoging van het bulkkrediet van € 750.000 naar € 1 miljoen is noodzakelijk om onze vastgoedportefeuille van meer dan 600 panden op niveau te houden. Dit geldt eveneens voor de kredieten Cultuurhistorie en Asbest.
Urgentie
De aanpak van asbest en cultuurhistorische panden kan enigszins gefaseerd worden uitgevoerd (c.q. uitgesteld), maar daarmee nemen de risico’s en tevens de kosten van herstel toe.