Begroting 2019 Gemeente Nijmegen

Lokale heffingen

Ontwikkelingen

Coalitieakkoord 2018-2022 ‘Samen vooruit‘

In het coalitieakkoord 2018-2022 `Samen vooruit' is afgesproken de afvalstoffenheffing niet opnieuw in te voeren en de OZB niet-woningen (eigenaarsdeel) te verlagen oplopend tot 5% in 2023.  

In onderstaande tabel is de afbouw opgenomen:

Programmamiddelen * € 1.000

2019

2020

2021

2022

Verlaging OZB niet woningen

-425

-900

-1.375

Reclamebelasting

Om de binnenstad nog aantrekkelijker te maken, heeft het Huis van de Binnenstad (HvdB) de ambitie om tot een binnenstadfonds te komen. Met dit fonds kunnen de binnenstadondernemers zelf initiatieven bekostigen die goed zijn voor de binnenstadeconomie, en daarmee de binnenstad vermarkten, promoten en de werkgelegenheid aan jagen.
Naast een bijdrage vanuit het Ondernemersfonds  kan het HvdB voor realisatie van deze doelstellingen niet langer afhankelijk zijn van vrijblijvende bijdragen van individuele ondernemers; het fenomeen 'free riders draagt er aan bij dat velen de lusten ervaren van hetgeen enkelen bijdragen. Daarom heeft het HvdB  de gemeente gevraagd om een reclamebelasting te heffen. Hiermee dragen alle binnenstadondernemers bij. Als basis wordt de WOZ-waarde van de binnenstadspanden aangehouden. De gemeente wordt gezien als fondsbeheerder. De gemeente zorgt voor de inning van de belasting en stelt de middelen, onder aftrek van de perceptiekosten, ter beschikking aan HvdB. Dit overigens op basis van een subsidieaanvraag door het HvdB met daarin een uitvoeringsagenda voor het betreffende jaar. De totale omvang van de belasting is circa € 200.000. Na aftrek van kosten en verdiscontering van variabelen als leegstand en oninbaarheid van de aanslag verwachten we een netto opbrengst van €135.000.

Alles is er op gericht om deze belasting per 1 januari 2019  in te voeren. Hiervoor zullen wij uw Raad dit najaar een raadsvoorstel, uitvoeringsregels  en belastingverordening aanbieden.

Afvalstoffenheffing

Door een goede afvalscheiding daalt het gebruik van het aantal groene en rode restafvalzakken en daarmee de inkomsten. We willen de volgende maatregelen doorvoeren om deze inkomstenderving op te vangen:

  • De tarieven voor de groene en rode zak zijn gedurende enkele jaren niet gewijzigd. De kosten zijn in de loop van de jaren wel gestegen. Daarom willen we de prijs van de  groene restafvalzak aanpassen naar € 1,09 (was € 0,93) per stuk en van de rode (kleine) restafvalzak € 0,69 (was € 0,62) per stuk. Dit leidt tot een meeropbrengst van € 280.000.
  • Bewoners mogen 1 keer per jaar (was 2 keer) gratis een beroep doen op de Dar om grof afval aan huis te laten ophalen. Dat levert niet meer opbrengst op, maar wel een besparing  van € 80.000.
  • De papieren afvalwijzer die jaarlijks huis aan huis wordt verstuurd, wordt alleen nog op verzoek toegestuurd. Bewoners kunnen gebruik maken van de digitale afvalwijzer en de Dar-app. Dit levert een kostenbesparing op  van € 40.000.