Begroting 2019 Gemeente Nijmegen

Onderhoud kapitaalgoederen

Gebouwen

Beleidskader

Het planmatig en klachtenonderhoud aan de gemeentelijke gebouwen wordt sinds 1 januari 2016 uitgevoerd door onze regie-partner Heyday. Het contract is inmiddels verlengd tot 31-12-2020. Het onderhoud aan de gemeentelijke gebouwen wordt uitgevoerd op basis van meerjaren onderhoudsplannen. Deze plannen worden aan de hand van her-inspecties en in overleg met de gebruikers jaarlijks geactualiseerd. Wij toetsen de performance van onze regie-partner op klanttevredenheid en onderhoudsstaat van de gebouwen. Bij het bepalen van de onderhoudsstaat hanteren wij de landelijke NEN‐norm 2767 (Nederlands Normalisatie‐instituut) voor gebouwen.
Uw Raad heeft middelen beschikbaar gesteld om de gebouwen structureel in goede staat te onderhouden. Het jaarlijkse onderhoud vertoont in absolute zin, als gevolg van werkelijk uit te voeren onderhoud, grote fluctuaties. Middels de Reserve Onderhoud kent de feitelijke belasting van de begroting toch een stabiel beeld; wij egaliseren de lasten van het onderhoud naar een gemiddelde over een periode van 20 jaren.  We kunnen met het toegekende budget de gemeentelijke gebouwen in stand houden, maar de gelden zijn niet bestemd en ook niet toereikend om er verbeteringen qua materialengebruik, installaties of qua functionaliteit mee aan te brengen.
De mutaties (onttrekking en storting) op de Reserve Onderhoud worden verwerkt in de Stadsbegroting.  

Voor de  komende 4 jaren ziet het budget er als volgt uit:

bedragen * € 1 miljoen

2019

2020

2021

2022

Gebouwen

5,7

5,7

5,7

5,7

Sportaccommodaties

0,5

0,5

0,5

0,5

Totaal

6,2

6,2

6,2

6,2

We storten het in de begroting beschikbare onderhoudsbudget in de Reserve Onderhoud. Het bedrag van de storting voor Gebouwen is vanaf 2019 hoger dan voorheen. Dit komt voort uit de overdracht van circa € 150.000 aan onderhoudsmiddelen op basis van het recente Raadsbesluit 'Overdracht strategische gronden'.

Tegenover de storting van € 5,7 miljoen staat de komende jaren een nog hogere onttrekking.
Dit wordt veroorzaakt door de sterk stijgende aannemingskosten, o.a. voor materialen en personeel en door aanpassingen van de regelgeving, met name strengere veiligheidseisen voor onze gebouwen.
Het verschil tussen storting en onttrekking bedraagt in 2019 naar verwachting ten minste
€ 0,6 miljoen. Dit betekent dat we de Reserve Onderhoud voor dit bedrag aanspreken.
 We zullen de structureel benodigde middelen voor onderhoud onderbouwen met een objectieve bouwkundige analyse van onze vastgoedportefeuille. Dit doen we in nauwe samenhang met de Reserve Duurzaamheid. Dit omdat we in de praktijk merken dat duurzaamheidsaspecten en onderhoud steeds meer verweven zijn.