Begroting 2019 Gemeente Nijmegen

Bedrijfsvoering

Personeel

We zorgen voor kwalitatief goed toegerust personeel dat kostenbewust, professioneel en samenwerkingsgericht handelt om de opgaven van de stad Nijmegen te realiseren. Ook zorgen we voor een goede werkomgeving als werkgever en een prettige werksfeer. Deze doelstellingen dragen bij aan de kwaliteit van de producten en dienstverlening aan de burger. We spelen in op de ontwikkelingen en veranderingen die op de gemeente afkomen. Vertrekpunt is een flexibele en professionele organisatie die meer ruimte biedt en ondersteuning geeft aan eigen initiatief en verantwoordelijkheid van inwoners, instellingen, partners en ondernemers. De dienstverlening dient daarbij uiteraard op peil te blijven.

De veranderende rol van onze organisatie, evenals de vraagstukken die op ons afkomen, vragen van onze medewerkers dat zij kunnen blijven aansluiten bij de huidige arbeidsmarkt qua kennis en digitale vaardigheden, flexibel en mobiel zijn: zou houden zij ook uitdagend en inspirerend werk. Dit vraagt om activiteiten gericht op duurzaam personeelsbeleid. Daarnaast willen we goed kunnen anticiperen op de personeelsbehoefte van toekomst, met behulp van strategische personeelsplanning. We streven hierbij naar een goede mix van jong en oud. Middels het instrument Oversteek spelen we beter en sneller in op ontwikkelingen en complexere dynamische opgaven. Dit doen we door middel van een wendbare en resultaatgerichte organisatie waarin de opgave centraal staat en waarin met grotere verantwoordelijkheid en professionaliteit van medewerkers gewerkt wordt. In 2019 vindt een evaluatie plaats van Oversteek. De mobiliteit willen we verder vergroten door de inzet van talentmanagement, het aanbieden van een coaching netwerk en meer aandacht voor leren & ontwikkelen. Ook bedienen we jong en oud door de voortzetting van het Generatiepact én het traineeprogramma (met zo mogelijk ook aandacht voor trainees specifiek op het gebied van informatiemanagement) in 2019. Om te kunnen anticiperen op de personeelsbehoefte van de toekomst zetten het instrument Strategische Personeelsplanning (SPP) in. We starten met SPP vanuit het perspectief van de Omgevingswet. Vanuit dit kader blijven we kritisch ten aanzien van inhuur en wordt die slechts daar ingezet, waar dit echt nodig is of een toegevoegde waarde heeft. Dit leidt tot een gezonde balans tussen vast en flexibel personeel.

We willen als organisatie een goede werkgever zijn voor iedereen en dat betekent dat we willen groeien naar inclusief werkgeverschap. Dit doen we door arbeid te bieden aan mensen met inzet naar vermogen, zoals mensen met een functionele arbeidsbeperking. Hiermee geven we gehoor aan de banenafspraak uit de Participatiewet. Daarnaast voeren we een integraal diversiteitsbeleid in. Met het tekenen van de Charter Diversiteit hebben we de ambitie uitgesproken om de bewustwording met betrekking tot diversiteit en inclusiviteit te vergroten. We kijken naar diversiteit in de breedste zin van het woord en zetten de talenten van medewerkers centraal.

Op het gebied van Arbo optimaliseren we onze verzuimaanpak door leidinggevenden en medewerkers te begeleiden en trainen in het gedragsmodel om gezamenlijk het verzuim te managen. We implementeren de digitale RI&E in onze organisatie en hebben een Arbobeleidsplan waarin we de acties voor 2018-2021 beschrijven en actueel houden. In het kader van goed werkgeverschap maken we werk van vitaliteitsbeleid. Wat doen wij als organisatie om onze medewerkers gezond te houden? We sluiten hiermee aan bij het project Groen, gezond en in beweging van de gemeente Nijmegen, Radboud-UMC en GGD Gelderland-Zuid. Op het gebied van arbeidsvoorwaarden geven we via een nieuw aannamebeleid aandacht aan de instroom en behoud van jongeren in de organisatie. Daarnaast implementeren we de landelijke cao-gemeenten 2017-2019 en starten we met de voorbereidingen op de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren, die in 2020 van kracht wordt.