In deze stadsbegroting wordt een groot aantal voorstellen gedaan om de begroting aan te passen. Deze voorstellen zijn reeds in de begrotingscijfers verwerkt. Hiermee heeft uw raad een goed beeld van de financiële effecten op de programmabegroting.
Bij elk programma is in het onderdeel 'Veranderingen in de begroting' een tabel opgenomen met deze voorstellen en worden ze toegelicht. Omdat de aanpassingen worden toegelicht bij de programma's gaan we in dit deel niet in op de individuele aanpassingen. Wel lichten we een paar bijzonderheden toe.
Saldo programmabegroting
Onderstaande tabel laat de ontwikkeling van het gemeentelijk saldo zien met daarin per programma de financiële effecten van de voorgestelde aanpassingen in de begroting . De financiële effecten van deze wijzigingen leiden tot een sluitend saldo in 2019 welke op loopt in 2022 naar een batig saldo van € 1,2 miljoen.
bedragen * € 1.000 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Stadsbegroting 2018 - 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voorgestelde veranderingen per programma | ||||
Bestuur en organisatie | 49 | -41 | -341 | -396 |
Veiligheid | -415 | -415 | -415 | -265 |
Economie en toerisme | -914 | -1.084 | -1.334 | -1.434 |
Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | -10.807 | -10.249 | -6.847 | -4.597 |
Werk en Inkomen | -7.917 | -7.094 | -6.679 | -6.380 |
Onderwijs | 363 | 142 | 142 | 142 |
Bereikbaarheid | -1.550 | -1.995 | -2.305 | -2.305 |
Wonen en stedelijke ontwikkeling | -775 | -595 | -425 | -485 |
Openbare ruimte | -1.176 | -1.781 | -1.881 | -1.881 |
Cultuur en erfgoed | -1.650 | -1.705 | -1.630 | -1.535 |
Sport | -45 | -45 | -45 | -245 |
Financiën | 24.933 | 26.003 | 22.270 | 20.652 |
Beginsaldo Stadsbegroting 2019 | 96 | 1.141 | 510 | 1.271 |
Zoals eerder aangegeven, wordt niet ingegaan op de aanpassingen. Wel willen we een aantal bijzonderheden toelichten. Deze komen hierna aan bod.
Bijstelling resultaat meicirculaire gemeentefonds
Het resultaat van de meicirculaire over het gemeentefonds is bijgesteld. Dit heeft vooral te maken met een advies van de provincie dat wij half augustus ontvingen over de raming van de onderuitputting van het BTW-compensatiefonds.
Om dit goed te kunnen toelichten, is hieronder een uitgebreide toelichting opgenomen die ook ingaat op de techniek van het BTW-compensatiefonds en de relatie met het gemeentefonds.
Gemeenten kunnen betaalde BTW op een aantal activiteiten claimen via het BTW-compensatiefonds (BCF). Het BCF en het gemeentefonds zijn gekoppeld. Wordt er een groter beroep gedaan op het BCF dan worden middelen overgeheveld vanuit het gemeentefonds, wordt er minder beroep op gedaan, worden de middelen uit het BCF toegevoegd aan het gemeentefonds.
Vanaf volgend jaar verandert de administratieve verwerking van deze overheveling. Voorheen werd in de meicirculaire een berekening gemaakt voor de volgende jaren. Vanaf 2019 wordt pas in de septembercirculaire van het betreffende jaar een eerste berekening gemaakt. Feitelijk wijzigt alleen het moment van verwerking van de ruimte onder het plafond BCF in de algemene uitkering; dit heeft geen gevolgen voor de uiteindelijke omvang van het gemeentefonds.
Omdat de uiteindelijke omvang niet verandert, is op dit onderdeel in eerste instantie de raming van vorig jaar aangehouden. Op 15 augustus ontvingen wij een advies van de provincie over het bepalen van het bedrag dat opgenomen mag worden voor onderuitputting van het BTW-compensatiefonds. Deze benadering levert een hogere raming op in de jaren 2019, 2020 en 2021 van respectievelijk € 2,1, € 1,4 en € 0,7 miljoen. In het laatste jaar was dit € 0,1 miljoen nadelig.
De provincie geeft verder aan dat er een mate van risico schuilt in de raming van de onderuitputting . Zij adviseert dit te betrekken bij de risico’s. We hebben daarom hiervoor een risico opgenomen. Dit risico maakt onderdeel uit van het risicoprofiel zoals dit is beschreven in Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing: risico's.
Daarnaast bleek in de laatste jaarschijf een correctie twee keer mee genomen te zijn, waardoor het budgettaire effect in 2022 € 9 ton hoger is.
Herziening kosten aanleg riolering in Waalsprong onderbrengen in riooltarief
Ter voorbereiding op de VGP (Voortgangsrapportage Grote Projecten) 2019 is onderzocht of er nog kosten zijn opgenomen in de GREX Waalsprong die eigenlijk onder het Gemeentelijk Riolerings Plan (GRP) vallen. Deze actie is ondernomen om volgens een bestendige gedragslijn te opereren. Sinds 2013 nemen we namelijk kosten voor hemelwaterafvoer en riolering uit de GREX op in het GRP. In totaal gaat het nog om € 9,8 miljoen aan kosten die in GREX Waalsprong zijn opgenomen.
Door deze actie wordt de GREX Waalsprong voordeliger en kan er € 9,8 miljoen van de verliesvoorziening vrijvallen ten gunste van de saldireserve. Door het onderbrengen van deze kosten in het GRP zal het riooltarief de komende 10 jaar uiteindelijk met 3% stijgen.
Lagere opbrengst groene en rode afvalzak
Door een goede afvalscheiding daalt het gebruik van het aantal groene en rode restafvalzakken en daarmee de inkomsten. We willen de volgende maatregelen doorvoeren om deze inkomstenderving op te vangen:
- De tarieven voor de groene en rode zak zijn gedurende enkele jaren niet gewijzigd. De kosten zijn in de loop van de jaren wel gestegen. Daarom willen we de prijs van de groene restafvalzak aanpassen naar € 1,09 (was € 0,93) per stuk en van de rode (kleine) restafvalzak € 0,69 (was € 0,62) per stuk. Dit leidt tot een meeropbrengst van € 280.000.
- Bewoners mogen 1 keer per jaar (was 2 keer) gratis een beroep doen op de DAR om grof afval aan huis te laten ophalen. Dat levert een besparing op van € 80.000.
- De papieren afvalwijzer die jaarlijks huis aan huis wordt verstuurd, wordt alleen nog op verzoek toegestuurd. Bewoners kunnen gebruik maken van de digitale afvalwijzer en de DAR-app. Dit levert een kostenbesparing op van € 40.000.
Reclamebelasting
Om de binnenstad nog aantrekkelijker te maken, heeft het Huis van de Binnenstad (HvdB) de ambitie om tot een binnenstadfonds te komen. Met dit fonds kunnen de binnenstadondernemers zelf initiatieven bekostigen die goed zijn voor de binnenstadeconomie. Naast een bijdrage vanuit het Ondernemersfonds kan het HvdB voor realisatie van deze doelstellingen niet langer afhankelijk zijn van vrijblijvende bijdragen van individuele ondernemers; het fenomeen “free riders” draagt er aan bij dat velen de lusten ervaren van hetgeen enkelen bijdragen. Daarom heeft het HvdB de gemeente gevraagd om een reclamebelasting te heffen. Hiermee dragen alle binnenstadondernemers bij.
Het vorige college heeft op 13 maart 2018 een principebesluit genomen om deze reclamebelasting per 1 januari 2019 in te voeren. Als basis wordt de WOZ-waarde van de binnenstadspanden aangehouden. De gemeente wordt gezien als “fondsbeheerder”. De gemeente zorgt voor de inning van de belasting en stelt de middelen, onder aftrek van de perceptiekosten, ter beschikking aan HvdB. Dit overigens op basis van een subsidieaanvraag door het HvdB met daarin een uitvoeringsagenda voor het betreffende jaar. De totale omvang van de belasting is circa € 2 ton. Na aftrek van kosten en verdiscontering van variabelen als leegstand en oninbaarheid van de aanslag verwachten we een netto opbrengst van €135.000,-. Invoering van deze belasting heeft geen effect op het saldo van de programmabegroting.
Alles is er op gericht om deze belasting per 1 januari 2019 in te voeren. Hiervoor zullen wij uw Raad dit najaar een raadsvoorstel, uitvoeringsregels en belastingverordening aanbieden.
BTW verhoging laag tarief van 6 naar 9%
Voor een deel is de verhoging van het BTW laag tarief verdisconteerd in de prijspeilaanpassing die het Centraal Plan Bureau (CPB) heeft berekend en die we gebruiken voor het indexeren van onze begroting. Verder stijgt het gemeentefonds omdat de ministeries door de BTW verhoging meer uitgeven. Per saldo is onze inschatting dat de financiële gevolgen binnen de programma's beperkt zijn.
Totaaloverzicht van de veranderingen in de begroting
In onderstaande tabel zijn alle veranderingen per programma opgenomen.
bedragen * € 1.000 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Bestuur en organisatie | ||||
Leges Reisdocumenten en rijbewijzen | 49 | -41 | -41 | -96 |
Toekomstige verkiezingen | -300 | -300 | ||
Totaal Bestuur en organisatie | 49 | -41 | -341 | -396 |
Veiligheid | ||||
Terugkerende meldingen - inzet toezicht en handhaving | 300 | 300 | 300 | 300 |
Terugkerende meldingen - PV vergoedingen | -245 | -245 | -245 | -245 |
Bijdrage aan Veiligheidsregio | -245 | -245 | -245 | -245 |
Ondermijning | -225 | -225 | -225 | -75 |
Totaal Veiligheid | -415 | -415 | -415 | -265 |
Economie en toerisme | ||||
Dienstverlening bestaande bedrijven | -250 | -300 | -300 | -300 |
Ontwikkelagenda economische sectoren | -450 | -650 | -900 | -1.000 |
Terugkerende meldingen - opbrengst marktgelden | -80 | -80 | -80 | -80 |
Jaarlijkse bijdrage regionaal programma werklocaties | -44 | -44 | -44 | -44 |
Jaarlijkse bijdrage stichting RvN@ | -80 | |||
Verkoop kiosk Thijmstraat | -10 | -10 | -10 | -10 |
Totaal Economie en toerisme | -914 | -1.084 | -1.334 | -1.434 |
Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | ||||
Aanvullende efficiencyslag keten zorg en welzijn | 300 | 300 | 300 | 300 |
Betalingsregeling met zorgverzekeraars | -150 | -150 | -150 | -150 |
Doorbraak aanpak | 300 | 500 | 750 | 1.000 |
Financiële uitdagingen Zorg en Welzijn | -10.690 | -10.020 | -9.500 | -9.750 |
Hervormen keten Zorg & Welzijn | 1.000 | 2.000 | ||
Jeugdhulp met Verblijf | 500 | 1.000 | 1.500 | 2.000 |
Medische Heroïne Behandeling afbouwen | 232 | 232 | 232 | |
Preventie kinderen en jongeren | 400 | 400 | ||
Rente over voorschotten | 100 | 100 | 100 | 100 |
Taakstellende besparing Zorg en Welzijn | 1.000 | 1.500 | 2.000 | |
Terugkerende meldingen - huisvesting JGZ | -89 | -89 | -89 | -89 |
Uitvoeringslasten | -250 | -250 | -250 | |
Vroegsignalering met schulden | -180 | -180 | -180 | -180 |
Aanpak Dukenburg | -100 | -100 | ||
Aanpak Dukenburg; omgevingswet RO pilot | -132 | -132 | ||
Abonnementstarief Eigen bijdragen Wmo | -1.572 | -1.572 | -1.572 | |
AmvB Huishoudelijke Hulp (Hogere loonschaal HH1) | -400 | -400 | -400 | -400 |
GGD- ontwikkelingen | -271 | -271 | -271 | -271 |
Groen, gezond en in beweging | -50 | -50 | -50 | -50 |
Huurbaten div wijkcentra | -75 | -75 | -75 | -75 |
Huurbaten onderwijs De Klif | -70 | -70 | -70 | -70 |
Vluchtelingen / statushouders | -350 | |||
Volumegroei Wmo 2015 - tranche 2019 | -566 | -566 | -566 | |
Volumegroei Wmo Huishoudelijke Hulp - tranche 2019 | -256 | -256 | -256 | |
Vrijval geen eigen bijdragen tot zorgtoeslaggrens | 800 | 800 | 800 | 800 |
Totaal Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | -10.807 | -10.249 | -6.847 | -4.597 |
Werk en Inkomen | ||||
Armoedebestrijding | -1.250 | -1.250 | -1.250 | -1.250 |
Banenarrangement | -200 | -450 | -675 | -675 |
Busabonnement voor inkomens tot 130% | -250 | -250 | -250 | |
CAZ: premiebijdrage verlagen met € 6,- | 790 | 790 | 790 | |
Individuele inkomenstoeslag indexeren | -60 | -125 | -125 | |
Inkomensvoorzieningen (BUIG) | -5.210 | -6.000 | -6.000 | -6.000 |
Inpassen arrangement in DVO werkbedrijf | 450 | 675 | 675 | |
Meerwerk in standaard DVO werkbedrijf | 750 | 1.200 | 1.200 | |
Moderne vorm van stadspas | -100 | -100 | -100 | -100 |
Terugkerende meldingen - compensatieregeling huisvuilzakken | 85 | 85 | 85 | 85 |
Vergoeding tweedehands goederen | 500 | 500 | 500 | 500 |
Continueren aanpak statushouders niveau 2018 | -90 | |||
GF: taakmutatie Armoedebestrijding onder kinderen | -33 | -33 | -33 | -33 |
GF: taakmutatie schulden en armoede | -363 | -299 | -299 | 0 |
Kosten ondersteuning Bestuur en Vastgoed (MGR) | -256 | -227 | -197 | -197 |
Tekort WSW | -1.000 | -1.000 | -1.000 | -1.000 |
Totaal Werk en Inkomen | -7.917 | -7.094 | -6.679 | -6.380 |
Onderwijs | ||||
Correctie indexering specifieke uitkeringen | 93 | 93 | 93 | 93 |
Extra inzet voor asielzoekers en statushouders | -60 | 0 | 0 | 0 |
Versterking RMC-functie | -90 | -90 | -90 | -90 |
Vrijval middelen Onderwijshuisvesting niet-DDC | 500 | 219 | 219 | 219 |
Wet Educatie Beroepsonderwijs (WEB) | -80 | -80 | -80 | -80 |
Totaal Onderwijs | 363 | 142 | 142 | 142 |
Bereikbaarheid | ||||
Avondparkeren in stand houden | 300 | 300 | 300 | 300 |
Creëren banen wijk-straatvegers | -200 | -350 | -350 | -350 |
Verhogen onderhoudsniveau | -300 | -600 | -1.000 | -1.000 |
Terugkerende meldingen - opbrengst havens | -80 | -80 | -80 | -80 |
Terugkerende meldingen - reclame opbrengst | -500 | -500 | -500 | -500 |
Terugkerende meldingen - lagere parkeerboetes | -800 | -800 | -800 | -800 |
Terugkerende meldingen - inzet toezicht en handhaving | 200 | 200 | 200 | 200 |
Gladheidsbestrijding | -100 | -100 | -100 | -100 |
Onderhoud speelvoorziening (OR) | 20 | 25 | 25 | 25 |
PFO Mobiliteit | -90 | -90 | ||
Totaal Bereikbaarheid | -1.550 | -1.995 | -2.305 | -2.305 |
Wonen en Stedelijke Ontwikkeling | ||||
Afhandeling bezwaar noodurgenties woonruimteverdeling | -35 | -35 | -35 | -35 |
Baten externe opdrachtgevers (vastgoed) | -250 | -250 | -250 | -250 |
Exploitaties afgestoten objecten | -140 | -140 | -140 | -140 |
Implementatiekosten Omgevingswet | -280 | -170 | 0 | 0 |
Monitoring regionale woonagenda | -10 | |||
Woningmarktonderzoek | -60 | -60 | ||
Totaal Wonen en Stedelijke Ontwikkeling | -775 | -595 | -425 | -485 |
Openbare ruimte | ||||
Energietransitie | -900 | -1.400 | -1.500 | -1.500 |
Milieuzone | -200 | -300 | -300 | -300 |
Beheer kinderboerderijen | -56 | -56 | -56 | -56 |
Onderhoud speelvoorziening | -20 | -25 | -25 | -25 |
Lagere opbrengst groene en rode zak | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Openbare ruimte | -1.176 | -1.781 | -1.881 | -1.881 |
Cultuur en erfgoed | ||||
1 miljoen structureel voor cultuur | -950 | -1.000 | -1.000 | -1.000 |
Terugkerende meldingen - verdienmodel archeologie | -450 | -450 | -450 | -450 |
Aanvullende middelen 75 jaar vrijheid | -150 | -150 | ||
Bastei; eigenaarslasten | -75 | -75 | -75 | -75 |
Exploitaties afgestoten objecten | -10 | -10 | -10 | -10 |
Limes: congres en unesco werelderfgoed | -15 | -20 | -95 | |
Totaal Cultuur en erfgoed | -1.650 | -1.705 | -1.630 | -1.535 |
Sport | ||||
Minder sportgebruik Montessori College | -25 | -25 | -25 | -25 |
Watersportcentrum Spiegelwaal | -20 | -20 | -20 | -20 |
Exploitatielasten Sporthal+ | 0 | 0 | 0 | -200 |
Totaal Sport | -45 | -45 | -45 | -245 |
Financiën | ||||
GF: financieel beeld 22 maart | 4.326 | 4.886 | 4.843 | 6.100 |
Verlagen groeipad saldireserve | 16.000 | 14.000 | 12.000 | 10.000 |
Verlaging OZB niet woningen | -425 | -900 | -1.375 | |
Taakstelling ambtelijke organisatie | 500 | 500 | 500 | |
Terugkerende meldingen - startersleningen | -110 | -110 | -110 | -110 |
GF: financieel effect meicirculaire | 2.173 | 1.380 | 678 | 1.041 |
GF: nieuwe taamutaties mei | 2.021 | 1.641 | 1.860 | 1.380 |
GF: reservering gemeentefonds zorg en welzijn | 2.394 | 2.394 | 2.394 | |
GF: taakmutatie Basisregistratie personen | -48 | -51 | -51 | -51 |
GF: taakmutatie participatiebudget | -1.625 | -1.309 | -1.528 | -1.347 |
OZB inkomsten a.g.v. niet-woningen | 851 | |||
OZB inkomsten a.g.v. woningbouw | -40 | -120 | -30 | 420 |
Begrotingseffect stelpost Openbare ruimte | 112 | 100 | 10 | -480 |
Begrotingseffect toevoeging kapitaallasten Niet-Woningen | -426 | |||
Begrotingseffect toevoeging kapitaallasten Woningen | 28 | 25 | 3 | -120 |
Treasury: aanpassing rekenrente | 2.462 | 3.540 | 3.729 | 3.567 |
Treasury: doorwerking verlaging reken rente op riooltarief | -150 | -150 | -150 | -150 |
Verruiming investeringsruimte met € 20 miljoen | 0 | 0 | -625 | -1.250 |
Doorrekenen uitgangspunten | -216 | -298 | -352 | -293 |
Totaal Financiën | 24.933 | 26.003 | 22.270 | 20.652 |
Totaal | 96 | 1.141 | 510 | 1.271 |