Tot dit taakveld behoren activiteiten gericht op het "op de kaart zetten" van de gemeente:
- promotionele activiteiten, gericht op het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid en nieuwe werkers;
- aantrekken van overige instellingen ter versterking van het profiel van de gemeente;
- investeren in bovenlokale, regionale, landelijke en internationale kennis- en economische relatienetwerken;
- promotie toerisme;
- beurzen en jaarmarkten;
- toeristenbelasting;
- forensenbelasting;
- vermakelijkhedenretributies.
Tot dit taakveld behoren niet:
- lokale activiteiten en recreatieve wijkvoorzieningen. Deze horen onder taakveld 5.7;
- het accountmanagement van bedrijven die zich willen vestigen. Dit hoort onder taakveld 3.3;
- onderhoud en aanleg van recreatieve voorzieningen, kampeerterreinen en dergelijke horen onder taakveld 5.7;
- faciliteren van toeristische bedrijven bij het aantrekken van grotere bezoekersaantallen hoort onder taakveld 3.3;
- aanleg toeristische fietspaden en dierentuinen. Deze horen onder taakveld 5.7.
Wat kost het?
Algemene baten en lasten | Rekening | Begroting | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen * 1 mln | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||||||
Lasten | ||||||||||||
Vergunningen overige evenementen | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0 | ||||||
Focus Citymarketing | 0.2 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0 | ||||||
Magazijnkosten | 0 | 0 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | ||||||
3.4 Economische promotie Uitvkv | 0 | 0 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | ||||||
Vergunningen 4-Daagse | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0 | ||||||
Kroonjaar 2016 | 0.0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Vierdaagsefeesten comm. | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | ||||||
4-Daagse beheer | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | ||||||
Toerisme | 0.3 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | ||||||
Focus Citymarketing | 0.0 | 0.3 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | ||||||
Vierdaagse beleid | 0.7 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||
Totale lasten | 1.4 | 1.4 | 2.2 | 2.2 | 2.2 | 2.2 | ||||||
Baten | ||||||||||||
Baten Toeristenbelasting | 0.5 | 0.5 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | ||||||
4-Daagse beheer | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | ||||||
Vierdaagse beleid | 0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | ||||||
Focus Citymarketing | 0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | ||||||
Focus Citymarketing | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0 | ||||||
Vergunningen 4-Daagse | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0 | ||||||
3.4 Economische promotie Uitvkv | 0 | 0 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | ||||||
Totale baten | 0.6 | 0.6 | 0.9 | 0.9 | 0.9 | 0.9 | ||||||
Saldo van lasten en baten | 0.8 | N | 0.8 | N | 1.3 | N | 1.3 | N | 1.3 | N | 1.3 | N |
Toelichting
De begroting van het taakveld Economische promotie bedraagt per saldo € 1,4 miljoen in 2019.
De begrote lasten bedragen € 2,3 miljoen in 2019. Het grootste gedeelte hiervan gaat naar de vierdaagse wandelmarsen en zomerfeesten (€ 1,0 miljoen) en promoten van de stad (€ 0,6 miljoen). Daarnaast is er € 0,2 miljoen structureel begroot voor toerisme, voor onze bijdrage aan RBT-KAN.
De begrote baten bedragen ruim € 0,9 miljoen waarvan het grootste gedeelte (ruim € 0,6 miljoen) de opbrengsten vanuit de toeristenbelasting betreft. De overige baten hangen samen met de vierdaagse.
De begrote uitvoeringskosten voor het taakveld Economische promotie bedragen per saldo € 0,4 miljoen structureel.