Tot dit taakveld behoren de gemeentelijke taken ten aanzien van afvalwater en de waterhuishouding:
- opvang en verwerking van afval- en hemelwater;
- inzameling en transport huishoudelijk- en bedrijfsafvalwater;
- voorkomen van grondwaterproblemen, onder meer door afvoer van overtollig grondwater;
- rioolwaterzuivering;
- bestrijding verontreiniging oppervlaktewater;
- baten rioolheffing via categorieën 2.2.1 (voor niet-woningen) en 2.2.2 (voor woningen);
- kosten van de heffing en invordering van de rioolheffing.
Wat kost het?
Algemene baten en lasten | Rekening | Begroting | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen * 1 mln | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||||||
Lasten | ||||||||||||
Vernieuwen | 0.1 | -0.1 | 0.0 | -0.2 | -0.2 | -0.2 | ||||||
7.2 Riolering Uitvoeringskn | 0 | 0 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||
Bezwaar & beroep Rioolrecht | 0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | ||||||
Aanslagen Rioolrecht | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | ||||||
Rioolaansluitingen | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | ||||||
5.2.11 Voorlichting en communicatie | 0.1 | 0.2 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | ||||||
5.2.6 Meldingen / klachten | 0.0 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | ||||||
Onderzoek en monitoren | 0.2 | 0.3 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | 0.2 | ||||||
Gegevensbeheer | 0.2 | 0.4 | 0.2 | 0.3 | 0.4 | 0.4 | ||||||
Waalsprong: investeringslasten | 0.5 | 0.4 | 0.7 | 0.9 | 1.2 | 1.3 | ||||||
Beleid en planvorming | 0.9 | 0.4 | 0.2 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | ||||||
5.2.3 Onderhoud | 1.3 | 2.0 | 2.1 | 2.2 | 2.3 | 2.3 | ||||||
5.2.12 Overige toerekeningen | 4.0 | 4.2 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | ||||||
GRP: Investeringslasten | 8.5 | 7.7 | 7.2 | 7.1 | 7.1 | 7.1 | ||||||
Totale lasten | 15.9 | 15.8 | 11.7 | 11.9 | 12.4 | 12.5 | ||||||
Baten | ||||||||||||
Opbrengst Rioolheffing woningen | 12.8 | 13.0 | 15.6 | 16.6 | 16.9 | 17.2 | ||||||
Opbrengst rioolheffing niet-woning | 2.4 | 2.3 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | ||||||
GRP: Investeringslasten | 0.7 | 0.7 | 1.0 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | ||||||
Rioolaansluitingen | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | ||||||
Bezwaar & beroep Rioolrecht | 0.1 | 0.1 | 0.0 | 0.0 | 0 | 0 | ||||||
Onderzoek en monitoren | 0.0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Totale baten | 16.1 | 16.2 | 16.7 | 17.0 | 17.3 | 17.6 | ||||||
Saldo van lasten en baten | 0.2 | V | 0.4 | V | 5.0 | V | 5.1 | V | 4.9 | V | 5.1 | V |
Toelichting
De financiën van het Integraal Waterbeheer vormen een gesloten systeem.
Dit houdt in dat de opbrengst van de rioolheffing uitsluitend besteed mag worden aan uitvoering van de gemeentelijke watertaken.
Een deel van de toe te rekenen kosten zijn met ingang van 2019 elders begroot: perceptiekosten, BTW-druk, straatvegen, watersysteemheffing, rattenbestrijding en beheer data.
Om tot een integraal dekkend tarief te komen, worden deze kosten extracomptabel meegerekend bij de bepaling van het riooltarief.
Naast de jaarlijkse indexeringen wordt het verschil ten opzichte van 2018 ook bepaald door de rentebijstelling naar 1,25% op de investeringen.
De uitvoeringskosten in dit taakveld bedragen € 7 ton. Dit betreft de inzet van beheer en beleid.