Begroting 2019 Gemeente Nijmegen

Openbare ruimte

Wat gaan we hiervoor doen?

Wat gaan we volgend jaar doen?

Een aantrekkelijke leefomgeving voor en door bewoners en bedrijven
Toegankelijk
In 2019 gaan we de stationsomgeving en de routes bij  belangrijke winkel- en zorgcentra aanpakken. Daarnaast maken we een begin om samen met andere programma's gezond bewegen in de openbare ruimte vorm te geven.

Schoon
We willen binnen de financiële mogelijkheden een zo hoog mogelijk serviceniveau voor de inzameling van afval bereiken. In 2018 zijn in het stadscentrum al een aantal ondergrondse containers voor het restafval geplaatst. In 2019 onderzoeken we hoe we dit verder gaan uitbreiden.  
Na een succesvolle proef met assistent wijkvegers in Dukenburg, gaan deze assistent wijkvegers in 2019 in de hele stad aan het werk. Ook de activiteiten van de afvalcoaches zetten we door in 2019.

Veilig
Met het opzetten van de ontwikkelingsperspectieven voor Nijmeegse stadsdelen zetten we per stadsdeel in op een integrale ontwikkelagenda met de watersystemen als uitgangspunt. Hierin zoeken we de integraliteit met  de verschillende transities en uitdagingen van de stadsdelen en koppelen deze aan lokale partners om kansen te creëren voor een klimaatbestendige en waterrobuuste stad.  Waar nodig nemen we maatregelen tegen structurele grondwateroverlast en vernieuwen de technische voorzieningen. Dat doen we planmatig, op basis van het "Gemeentelijk Rioleringsplan Nijmegen 2017-2023".

Groen
We beginnen met het toekomstbestendig maken van  maken van Parklandgoed Brakkenstein op basis van historisch onderzoek. We pakken de bomenhoofdstructuur langs de Weijbroekweg en IJpenbroekweg aan en werken we de resultaten van de bestrijdingsproef tegen de Japanse Duizendknoop uit.  uitgewerkt en mogelijk breder ingezet ter voorkoming van verdere bestrijding.

Schone lucht
We hebben een maatregelprogramma. Het programma bevat maatregelen waarmee we werken aan het reduceren van roet van 2018 t/m 2022. Het verschonen van het wagenpark, het mogelijk invoeren van een milieuzone en de voorbereidingen van de nieuwe concessie voor het openbaar vervoer waarin we naar zero-emissie bussen streven zijn belangrijke peilers voor komend jaar.

Bodem
In de komende periode vervalt de Wet bodembescherming en moet beheer van de bodemkwaliteit worden uitgevoerd onder de regels van de Omgevingswet. Dat betekent dat in het kader van omgevingsvisie en omgevingsplan beleid voor bodem en ondergrond moet worden vastgesteld, afgestemd op andere beleidsvelden.
Tot die tijd en ook in het kader van overgangsrecht onderzoeken we locaties waar de bodemkwaliteit mogelijk  tot risico’s voor mens, ecosysteem of grondwater leidt (zgn. spoedlocaties) en saneren we locaties waar dit inderdaad zo blijkt te zijn. We moeten ook andere eigenaren van spoedlocaties bewegen tot sanering over te gaan.
In 2019 ligt de nadruk op het onderzoek naar loodverontreinigingen en zetten we in op sanering van spoedlocaties door derden dmv overleg en/of inzet juridisch instrumentarium.

Geluid
Het beheersen en waar mogelijk verlagen van de geluidsbelasting door verkeer, industrie en evenementen. Wij toetsen ruimtelijke en verkeerskundige plannen aan de Wet geluidhinder, de Wetmilieubeheer en aan gemeentelijk beleid. Voor het beheersen en verlagen van verkeerslawaai, de grootste bron van hinder in Nijmegen, zijn we afhankelijk van het mobiliteitsbeleid en de wegbeheerders.  In 2019 starten we met het aanbrengen van geluidwerende voorzieningen bij oudere woningen langs drukke wegen.

Duurzaamheid
Algemeen
We ontwikkelen en beheren de stad met duurzaamheid als uitgangspunt. Met Stadsontwikkeling, Grondbedrijf en Openbare Ruimte zijn we hier meetbare methodieken voor aan het ontwikkelen. We sluiten daarbij aan op de komende introductie van de Omgevingswet en landelijke ontwikkelingen zoals de Green Deal Duurzaam GWW.

De huidige duurzaamheidsnota liep in 2017 af. We zijn daarom toe aan een herziening/actualisering van ons Duurzaamheidsbeleid, die we met de komende Omgevingswet in het achterhoofd als Programma vormgeven.

Inkoop materialen en diensten
Duurzaamheid is een kernonderdeel van Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI). We maken (met bureau Inkoop) inzichtelijk in hoeverre onze inkoop aan de MVI doelstellingen voldoet en assisteren organisatieonderdelen in de aanbestedingen.

Door deel te nemen aan een landelijke ‘green deal’ hebben we afgesproken om daar waar we  beton toepassen, zo veel mogelijk hergebruik van materiaal als uitgangspunt te nemen. Een voorbeeld hiervan zijn nieuwe rioolbuizen met een 10% hergebruikt beton.
We hergebruiken oud asfalt als onderlaag van nieuw te asfalteren wegen.  Daarnaast gaan we klimaatpositieve lichtmasten gebruiken, die voor 100% uit gerecycled kunststof bestaat. Deze lichtmast is onderhoudsvrij, kent een milieuvriendelijk productieproces en is na zijn lange levensduur volledig recyclebaar.

Klimaatverandering en openbare ruimte
Met de campagne ‘Operatie Steenbreek’ pakken we klimaatadaptatie in de stad aan. We betrekken en enthousiasmeren daarbij ook bewoners en bedrijven om mee te denken en mee te doen.  In 2019 pakken we onder andere het Daniëlsplein aan.

Afvalscheiding
In 2019 gaan we luiers gescheiden inzamelen en verwerken bij ARN. Een gedegen milieuonderzoek heeft uitgewezen dat dit een substantieel milieuvoordeel oplevert. Dit betekent een verdere stap naar 75% hergebruik en minder restafval. Tevens gaan we onderzoeken hoe we de afvalscheiding in hoogbouw kunnen verbeteren. We streven ernaar de ja-ja sticker te introduceren om verspreiding van reclamedrukwerk tegen te gaan.

Energie

In samenwerking met de regio wordt een Regionale Energie- en klimaatstrategie (REKS) opgesteld waarin op regionaal niveau afspraken worden gemaakt met betrekking tot de duurzame opwek.

Ieder jaar starten we in twee wijken een proces om deze aardgasvrij te maken. We stellen hiervoor dan ook een warmteplan per wijk voor op.  Er wordt een projectorganisatie opgezet om de transitie naar aardgasvrije wijken te regisseren.

In 2018 stellen we een uitwerkingsplan vast voor de energietransitie. Ook onderzoeken we de mogelijkheden om een revolverend transitiefonds energie op te zetten, waaruit partijen in Nijmegen een voorinvestering om energieneutraal / aardgasvrij te worden, gefinancierd kan worden.

Bewoners krijgen de ruimte
Om bewoners te betrekken bij de openbare ruimte hebben we de interactieve site MijnWijkplan.nl gelanceerd. In 2019 geven wij verdere invulling aan de wijkbudgetten en bouwen we het succes van deze website verder uit. De focus zal hierbij liggen op het aanjagen van initiatief en interactie tussen bewoners naar aanleiding van ingebrachte ideeën. Medewerkers van de wijkserviceploegen zijn vrijgemaakt om bewoners te adviseren en ondersteunen bij hun participatie projecten, het participatieteam.

Werken op regie
Nieuwe contract DAR
De afspraken over hoe we de diensten van DAR af gaan nemen, leggen we in 2019 in één nieuw contract vast. Dit contract is in nauwe samenwerking met DAR opgesteld, zodat de gestelde doelen zowel voldoen aan de wensen en eisen van de gemeente als realistisch en uitvoerbaar zijn voor DAR.

Zelfstandige projectuitvoering DAR
Onder het nieuwe contract voert DAR onder eigen directievoering projecten uit. Een voorbeeld hiervan is het project Ondergrondse containers voor restafval in het centrum.

Openbare verlichting
In 2018 is een nieuw onderhoudscontract voor 10 jaar getekend op basis van best value procurement. In 2019 sturen wij verder aan op gebruik van expertise, planning en prestatiemetingen maar ook investering en hoge mate van service vanuit de markt. Gelijktijdig verlagen we risico’s, inspanningen en kosten.

Met wie werken we samen en welke taken worden door verbonden partijen gedaan?

DAR NV
De DAR verzorgt voor de gemeente Nijmegen de afvalinzameling en reiniging. Ook andere uitvoerende taken op het gebied van IBOR (integraal beheer openbare ruimte) zijn ondergebracht bij DAR. In samenwerking met Werkbedrijf Nijmegen krijgt DAR ook een belangrijke rol voor onze gemeente op het gebied van ‘social return’ (werkervaring en de toeleiding van inwoners naar de arbeidsmarkt).

In 2019 gaan we een nieuw contract met DAR NV afsluiten waarin we alle afspraken over de diensten we afnemen, zullen opnemen.
DAR is als uitvoeringsorganisatie steeds beter toegesneden op de eisen die we stellen aan de integrale en servicegerichte  aanpak van onze gemeentelijke verantwoordelijkheden. Omdat DAR steeds meer integraliteit bereikt, kan het werk ook steeds efficiënter gedaan worden.
We gaan dit jaar samen  met DAR in het stadscentrum ondergrondse containers voor het restafval plaatsen.  

MARN
Via de MARN is de continuïteit in de verwerking van brandbaar restafval en GFT bij ARN B.V. gewaarborgd. Daarbij ontstaan bovendien nuttige bijproducten zoals warmte voor het warmtenet, duurzame energie, biogas en compost. Daarmee draagt MARN bij aan een duurzaam afvalbeheer. Tevens kan de gemeente Nijmegen via het aandeelhouderschap van MARN sturen op de verdere strategische ontwikkeling van ARN.

ODRN
Het doel van de vorming van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) is om hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te bereiken tegen lagere kosten: sneller, beter, goedkoper. Om dit te bereiken zijn verschillende VTH-taken van de 6 gemeenten in de regio Nijmegen en de Provincie Gelderland gebundeld in de ODRN.
De ODRN voert een gemêleerd takenpakket uit dat o.a. bestaat uit vergunningverlening en handhaving op milieugebied. Daarmee bevorderen wij de kwaliteit van de leefomgeving.  

Lasten, baten en saldo

x 1 miljoen

Lasten

€ 42

5,2 %

Baten

€ 24

3,0 %