Begroting 2019 Gemeente Nijmegen

Werk en Inkomen

Veranderingen in de begroting

Overzicht veranderingen in de begroting

 

bedragen * € 1.000

 2019

 2020

 2021

 2022

Inkomensvoorzieningen (BUIG)

-5.210

-6.000

-6.000

-6.000

Armoedebestrijding

-1.250

-1.250

-1.250

-1.250

Individuele inkomenstoeslag indexeren

-60

-125

-125

CAZ: premiebijdrage verlagen met € 6,-

790

790

790

Moderne vorm van stadspas

-100

-100

-100

-100

Busabonnement voor inkomens tot 130%

-250

-250

-250

Terugkerende meldingen - compensatieregeling huisvuilzakken

85

85

85

85

Vergoeding tweedehands goederen

500

500

500

500

Banenarrangement

-200

-450

-675

-675

Inpassen arrangement in DVO werkbedrijf

450

675

675

Meerwerk in standaard DVO werkbedrijf

750

1.200

1.200

Kosten ondersteuning Bestuur en Vastgoed (MGR)

-256

-227

-197

-197

Tekort WSW

-1.000

-1.000

-1.000

-1.000

Continueren aanpak statushouders niveau 2018

-90

GF: taakmutatie Armoedebestrijding onder kinderen

-33

-33

-33

-33

GF: taakmutatie schulden en armoede

-363

-299

-299

0

Totaal

-7.917

-7.094

-6.679

-6.380

Inkomen (BUIG)
Nijmegen ontving in 2017 ongeveer € 95 miljoen voor de betaling van de bijstandslasten (BUIG-budget). De feitelijke lasten waren in dat jaar ongeveer € 110 miljoen. Doordat er een vangnetregeling is, is het feitelijke tekort van Nijmegen gelukkig veel lager dan € 15 miljoen. De vangnetsystematiek draagt echter helaas ook met zich mee dat tekorten pas (voor 50%) worden gereduceerd wanneer het tekort lager is dan 12,5% van de baten. Dat betekent dat Nijmegen in afwijking van de landelijke trend honderden mensen extra moet laten uitstromen vóór het tekort op het saldo zal dalen. De inschatting is daarom dat we gedurende deze coalitieperiode niet onder het vangnet uit zullen komen, waardoor we besluiten per 2020 structureel € 6 miljoen tekort op BUIG in te boeken. Dat neemt niet weg dat we er alles aan blijven doen het aantal bijstandsgerechtigden terug te blijven dringen. We vinden het namelijk belangrijk dat mensen meedoen en werkloosheid heeft ook een negatief effect op andere leefgebieden, zoals gezondheid en schulden. Ter uitvoering van het amendement op de Stadsbegroting "Niet korten op onze Collectieve Aanvullende Ziektekostenverzekering (CAZ)" wordt voor 2019  € 0,8 miljoen toegekend ten laste van de inkomensvoorziening BUIG.

Armoedebestrijding
Bij onveranderd beleid ontstaat er ook een tekort op armoedebestrijding van € 1 miljoen. De belangrijkste reden hiervoor is dat de begroting in de Zomernota enkele jaren geleden naar beneden is bijgesteld in de verwachting dat na economisch herstel het gebruik van de armoederegelingen fors zou dalen. We zien die daling in het geheel niet terug. Sterker nog, we zien dat het aantal mensen dat langdurig van een laag inkomen moet rondkomen niet daalt en dat door het actief terugdringen van niet-gebruik en de invoering van nieuwe regelingen (computerregeling, meedoenregeling, busabonnement, stadspas etc.) het bereik stijgt. We nemen daarom maatregelen om het geheel betaalbaar te houden. Zo baseren we de prijzen voor bijzondere bijstand voor inrichtingskosten per 2019 op tweedehandsprijzen (levert naar verwachting € 0,5 miljoen structureel op) en verlagen we de gemeentelijke bijdrage aan de CAZ per 2020 met € 6 per persoon per maand (levert naar verwachting € 0,8 miljoen structureel op). Vanaf 2019 wordt de digitale stadspas geïntroduceerd. De meedoenregeling wordt als eerste via deze techniek verstrekt. Hiervoor is bij de coalitieonderhandelingen € 0,1 miljoen beschikbaar gesteld. Ter uitvoering van het amendement op de Stadsbegroting "Alle Nijmegenaren moeten mee kunnen doen" wordt vanaf 2019 ten laste van de algemene middelen een bedrag van € 0,3 extra uitgetrokken. Het huidige busabonnement voor 65-plussers wordt omgebouwd naar een busabonnement voor minima (inkomen tot 130% van de bijstandsnorm). Hiervoor trekt de nieuwe coalitie vanaf 2020 € 0,3 miljoen per jaar uit.

Werk
Banenarrangement inpassen in DVO
We willen uitkeringsgerechtigden met een relatief grote afstand tot de arbeidsmarkt meer kans
geven op duurzaam betaald werk. Op basis van grote opgaven en kansen die in het verschiet liggen, zoals de energietransitie en de vraag naar passend personeel in bijvoorbeeld de zorg, techniek en logistiek, worden
proactief arrangementen ontwikkeld. Voor 2019 trekken we hiervoor eenmalig € 0,2 miljoen
uit. Daarna verwachten we van WerkBedrijf dat ze deze aanpak onderdeel maakt van de
basisdienstverlening.

Meerwerk
De gemeente blijft, ook na het Masterplan terugdringen bijstandstekort, inzetten op
actieve bemiddeling van bijstandsgerechtigden richting (vrijwilligers)werk.
We onderzoeken of de huidige re-integratieaanpak effectiever kan en
gaan het gesprek aan met WerkBedrijf over de in te zetten instrumenten en voorzieningen
en over de te behalen resultaten. Per 2020 stoppen we met de inzet van meerwerk.
Daarmee besparen we vanaf 2021 structureel € 1,2 miljoen.

Kosten ondersteuning Bestuur en Vastgoed MGR
In de begroting 2019-2022 van de MGR zijn er kosten opgenomen voor Bestuursondersteuning en voor Vastgoed.
Dit is een uitgangspunt geweest bij de oprichting van de MGR, waarvoor de MGR een deelnemersbijdrage opvoert
in haar begroting. Bij de Zomernota 2018 hebben we dit tekort eenmalig gemeld en bij de zienswijze bij de
jaarstukken van de MGR hebben we opgeroepen de kosten inzichtelijk te maken en waar mogelijk te reduceren. We nemen het structurele tekort op, omdat het onze inschatting is dat deze kosten zich de komende
jaren zullen blijven voordoen. Voor 2019 bedraagt dit €256.000, voor 2020 € 227.000 en vanaf 2021 € 197.000 structureel.

Tekort SW
Omdat de rijksbijdrage voor de SW ieder jaar fors daalt (Rijksbezuiniging) en de loonkosten als gevolg van CAO-afspraken stijgen ervaren vrijwel alle gemeenten in Nederland tekorten op de SW. Zo ook de gemeente Nijmegen. We proberen het tekort te verkleinen door meer opbrengst per medewerker te realiseren, het ziekteverzuim terug te dringen en de overheadkosten zo laag mogelijk te houden. Tot nu toe slaagt WerkBedrijf daar goed in, maar er resteert een fors tekort van naar schatting € 1 miljoen. Vanaf 2019 is dit tekort ingeboekt en wachten we de verdere ontwikkelingen vanuit het Rijk af.

Continueren aanpak statushouders niveau 2018
Met de extra middelen voor de verhoogde instroom van asielzoekers die tot 2019 lopen, zijn door het WerkBedrijf de afgelopen twee jaar maatwerktrajecten voor statushouders uitgevoerd. Deze aanpak is succesvol: met geringe extra inzet worden relatief goede resultaten geboekt voor deze kwetsbare doelgroep. Om dit in 2019 voort te zetten, zetten we € 0,09 miljoen in om nog circa 35 maatwerktrajecten te kunnen uitvoeren.

Taakmutatie armoedebestrijding onder kinderen
Vanaf 2017 heeft het kabinet structureel geld beschikbaar gesteld voor armoedebestrijding onder kinderen. Dit
bedrag wordt jaarlijks bij de Meicirculaire opnieuw verdeeld op basis van door het CBS ontwikkelde gegevens over
kinderen met een kans op armoede. Bij de Zomernota 2017 is besloten om geen nieuw beleid te ontwikkelen voor het beschikbare geld (€ 0,9 miljoen) en hiermee het tekort te dekken binnen het programma Inkomen en
Armoedebestrijding. In de Meicirculaire 2018 is er € 0,03 miljoen extra voor ditzelfde doel toegekend vanaf 2019. Deze middelen zetten we in voor de armoedebestrijding onder kinderen, vanwege de toename van het aantal verstrekkingen door stichting Leergeld.

Taakmutatie schulden en armoede
In de Meicirculaire 2018 heeft het kabinet voor drie jaar geld ter beschikking gesteld voor het voorkomen en
effectief aanpakken van schulden bij gezinnen. Deze middelen dienen te worden ingezet “ter versterking van het
gemeentelijke armoede- en schuldenbeleid, zodat de gemeente een impuls kan geven aan de verbetering van de
toegang tot en de effectiviteit van de gemeentelijke schuldhulpverlening en versterking van de lokale regie van het
armoedebeleid”. De middelen zijn vanaf 2018 toegekend (2018 € 0,4 miljoen, 2019 € 0,3 miljoen en 2020 €0,3 miljoen). We experimenteren momenteel op drie plekken met een financiële expert in de wijk en daarnaast zetten we onder andere in op de verbetering van de samenwerking tussen de ketenpartners en meer grip op de toegang tot bewindvoering. Beide ambities pakken we in 2019 op en beide ambities zijn in het coalitieakkoord benoemd, maar er zijn geen middelen aan toebedeeld. We willen schuldhulpverlening in 2019 in alle wijken positioneren, dicht tegen STIP en Sociaal Wijkteam, zodat we gezinnen met schulden vroegtijdig, nabij en effectief ondersteunen. Daarnaast willen we in 2019 onderzoeken of en hoe we bewindvoering in eigen beheer kunnen uitvoeren en hier ook al in 2019 gevolg aan geven. De beschikbare gelden schuiven we daarom met één jaar op, dus 2019 € 0,4 miljoen, 2020 € 0,3 miljoen en 2021 € 0,3 miljoen.

Lasten, baten en saldo

x 1 miljoen

Lasten

€ 183

22,5 %

Baten

€ 105

12,9 %