Begroting 2019 Gemeente Nijmegen

Wonen en stedelijke ontwikkeling

Wat gaan we hiervoor doen?

Wat gaan we volgend jaar doen?

  • We maken een Omgevingsvisie voor Nijmegen, conform de menukaart die in 2018 is gemaakt, met participatie van stakeholders en Nijmegenaren.
  • We ronden de pilots Omgevingswet af.
  • We bereiden ons juridisch, technisch en organisatorisch verder voor op de invoering van de Omgevingswet.
  • We maken nieuwe meerjarige prestatieafspraken met de woningcorporaties en huurdersbelangenverenigingen
  • We geven uitvoering aan het bijgestelde woningbouwprogramma  waarin de uitgangspunten van de coalitie zijn verwerkt, i.c. meer sociale en middeldure huur, en meer mogelijkheden om te bouwen in de bestaande stad, als dat bijdraagt aan de realisatie van onze beleidsdoelen.  
  • Op basis van het nieuwe woningbehoefteonderzoek  dat medio 2019 beschikbaar is, stellen we ons beleid bij als dat nodig is en brengen we het onder in de Omgevingsvisie.
  • In de Waalsprong worden de deelgebieden Hof van Holland en Woenderskamp verder ontwikkeld en bouwrijp gemaakt.  
  • We maken plannen om de Vossenpels Noord te ontwikkelen tot een duurzame voorbeeldwijk.
  • In het Waalfront houden we tempo om dit gebied te veranderen in een aanprekend en gevarieerd woonmilieu.  We hebben bestemmingsplannen gemaakt voor het Dijkkwartier en het Waalkwartier en  bereiden de woningbouw in deze gebieden voor.
  • In de paragraaf grondbeleid wordt uitgebreid ingegaan op de ontwikkelingen binnen de verschillende projecten
  • We geven een flinke extra impuls aan de verduurzaming van de woningvoorraad. Dit is onderdeel van de afspraken met de corporaties, en krijgt  verder vorm via de wijkgerichte aanpak met warmteplannen waarbij woningen van het gas af gaan.  In 2019 starten we in Zwanenveld met een integrale aanpak hiervan.
  • We geven uitvoering aan het in 2018 vastgestelde planningskader voor wonen en zorg. Het is een basis voor het maken van afspraken met diverse partijen over de combinaties van wonen en zorg, zoals levensloop- en rolstoelgeschikte woningen en beschermde woonvormen.  
  • Ten behoeve van de ambulantisering in de zorg, maken we afspraken met de corporaties om betaalbare huurwoningen beschikbaar te stellen. Ook zoeken we mogelijkheden voor tijdelijke huisvesting en onzelfstandige huisvesting voor jongeren. Uiteraard is voor de ambulantisering naast een woning ook een goed aanbod van zorg en ondersteuning thuis nodig en aandacht voor participatie in de wijk.
  • We evalueren het strengere kamerverhuurbeleid dat in 2018 van kracht is geworden, en stellen dit zo nodig bij.  De aanpak van illegale kamerverhuur wordt daarin betrokken.
  • We evalueren de regionale huisvestingsverordening en stellen een nieuwe verordening op.
  • We ondersteunen de stichting Huurteams met een financiële bijdrage. Deze teams ondersteunen (kamer)huurders bij het bepalen van een redelijke huur, en het terugbrengen van te hoge huren via de Huurcommissie. We blijven startersleningen verstrekken om koopstarters te ondersteunen de aankoop van hun eerste woning. Dit bevordert ook de doorstroming.
  • We werken aan uniforme spelregels voor het beheer van ons vastgoed en streven naar een professionele en eenduidige manier van beheren van de vastgoedportefeuille.
  • We maken een gemeentelijk Vastgoed portefeuilleplan waarin alle gebouwen beoordeeld zijn  op de bijdragen aan het realiseren van beleidsdoelen van de gemeente. Dit gaan we implementeren en  jaarlijks herzien.  
  • We gaan  verder met vergroten  van de toegankelijkheid van de gebouwen.  Voor de verduurzaming van de gebouwen maken we een nieuw masterplan.
  • Een zorgpunt zijn de stijgende onderhoudskosten, onder andere als gevolg van de stijgende marktprijzen, maar ook van strengere wet- en regelgeving. We analyseren het budgettaire effect hiervan. 

Met wie werken we samen en welke taken worden door verbonden partijen gedaan?

Voor het bereiken van resultaten werken we lokaal samen met bewonersorganisatie, woningcorporaties, ontwikkelaars, en een heel scala aan andere instellingen en organisaties. Voor de Omgevingsvisie werken we ook nauw samen met de Radboud universiteit en regionale partners als Provincie en gemeente Arnhem.

We werken samen met onze regionale partners zoals de provincie, de gemeenten in de regie Arnhem-Nijmegen in verschillende projecten, zoals de  lokale omgevingsvisies, evenals onze gezamenlijke inbreng bij de  provinciale en nationale omgevingsvisie. Ook werken we samen aan meer concrete projecten zoals Dorpensingel, knoop 38 en de Gebiedsvisie TPN West. Regionaal en subregionaal (rijk van Nijmegen) hebben we afspraken over de woningbouw, zowel kwantitatief als kwalitatief. Daarnaast wordt op het gebied van energie, klimaat en circulaire economie ook veelvuldig regionaal samengewerkt,  evenals met de Investeringsagenda Arnhem, Nijmegen, Provincie.

De Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) zorgt voor de vergunningverlening en de handhaving  op het terrein van bouwen en wonen en milieu.  Het vergunningen programma is vooral vraaggestuurd. Het toezicht door de ODRN wordt bepaald  door het handhavingsbeleid van de gemeente Nijmegen (o.a. illegale bouw, sloop en asbestverwijdering, illegale kamerverhuur en het plaatsen van reclame). Met de ODRN is periodiek overleg over de werkzaamheden, op basis van begroting en werkplan.  

Lasten, baten en saldo

x 1 miljoen

Lasten

€ 121

14,9 %

Baten

€ 115

14,1 %