Begroting 2019 Gemeente Nijmegen

Bestuur en organisatie

Wat gaan we hiervoor doen?

Wat gaan we volgend jaar doen?

Bestuur
In 2019 blijven we ons focussen op de aanbieding van vraaggerichte informatie aan onze inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven, met inachtneming van der nieuwe privacywetgeving. Daarvoor benutten we ook andere communicatiekanalen, zoals nieuwsbrieven, social media en iBabs, het systeem waarmee we volgend jaar ambtelijk en bestuurlijk besluitvormingsproces volledig digitaliseren (papierloos werken). Voor de stroomlijning van het beleidsvormingsproces ontwikkelen we een Termijnagenda met daarin de meest actuele planning van de besluitvorming van ons gemeentebestuur. Zodat uw raad en ons college daarop tijdig kunnen sturen (prioriteren, clusteren, integraliteit bewaken en participatieproces aan de voorkant bepalen).

We actualiseren de Stads- en Wijkmonitor met de meest actuele (onderzoeks)informatie over de stad, wijken, gegroepeerd per programma en thema, met bijzondere aandacht voor de dashboards met daarin de meest relevante indicatoren over de staat van de stad. De Stads- en Wijkmonitor wordt ingedeeld volgens de nieuwe programma- en taakvelden indeling.

Burgerzaken
Wij meten de waardering van onze inwoners voor onze dienstverlening (telefonie en fysiek) continue en maken die ook zichtbaar voor onze inwoners. We blijven onze dienstverlening vernieuwen en vereenvoudigen voor gebruikers. De kwaliteit van de basisregistratie personen houden we op orde door blijvend te monitoren. Ook het weerstand bieden aan alle vormen van ondermijning in onze klantcontacten heeft onze permanente aandacht. We organiseren drie  verkiezingen in 2019: gecombineerde verkiezingen Provinciale Staten/Waterschap en in mei en de Europese verkiezingen.

Meedoen

We stimuleren participatie en actief burgerschap, nieuwe initiatieven en realisatie van ideeën. We willen meer ruimte creëren voor de invloed van de Nijmeegse inwoners op de eigen leefomgeving. Mede daarom is de omgevingsvisie één van de belangrijkste beleidskaders die we naar verwachting in 2019 gaan vaststellen.
We stellen in 2019 twee onderwerpen vast op het gebied van participatie vast en evalueren deze, zodat we blijven leren over wat wel en niet werkt.

We werken door aan de verdere verbetering van de nieuwe gemeentelijke website. Deze website is volledig gericht op het faciliteren van de gebruiker en op de eerste plaats een dienstverleningswebsite. Er is veel aandacht voor toegankelijkheid. De website is ook de eerste vindplaats voor actuele bestuurlijke onderwerpen en thema’s.

Regionale samenwerking
We zetten in op het verder versterken van belangrijke netwerken en samenwerkingsverbanden. We kijken daarbij kritisch naar de verschillende vormen van samenwerking, de effectiviteit daarvan en de wijze waarop sturing plaatsvindt.  We zetten Nijmegen én de regio goed op de kaart in Europa, in de Euregio en bij de Haagse departementen door middel van o.a. de regio- en citydeals.  Daarnaast agenderen de voor Nijmegen belangrijke thema’s bij ontmoetingen in het kader van de samenwerking in het Rijk van Nijmegen, het Gemeenschappelijk Orgaan Arnhem Nijmegen, Gelrestad en de Euregio.

Big data, digitalisering en privacy
Wij omarmen de oproep van de Open State Foundation, die gemeenten aanspoort om de openbaarheid van bestuur en open data te verankeren in lokaal beleid. We onderzoeken of we ons bij lopende trajecten op dit gebied (zoals de gemeentelijke high value datalijst) aan kunnen sluiten en onderzoeken de impact en kosten hiervan. We gaan verder met het programma open en weerbaar.

Overhead/ Organisatie
In 2019 vindt een evaluatie plaats van Oversteek. De mobiliteit willen we verder vergroten door de inzet van talentmanagement, het aanbieden van een coachingsnetwerk en meer aandacht voor leren & ontwikkelen. Ook bedienen we jong en oud door de voortzetting van het Generatiepact én het Traineeprogramma (met zo mogelijk ook aandacht voor trainees specifiek op het gebied van informatiemanagement) in 2019. Om te kunnen anticiperen op de personeelsbehoefte van de toekomst zetten we het instrument Strategische Personeelsplanning (SPP) in. We starten met SPP vanuit het perspectief van de Omgevingswet. Vanuit dit kader blijven we in 2019 de inhuur kritisch bezien en wordt die slechts daar ingezet, waarin dit echt nodig is of een toegevoegde waarde heeft. Dit leidt tot een gezonde balans tussen vast en flexibel personeel. We willen als organisatie een goede werkgever zijn voor iedereen en dat betekent dat we willen groeien naar inclusief werkgeverschap. Dit doen we door arbeid te bieden aan mensen met aandacht voor inzet naar vermogen, zoals mensen met een functionele arbeidsbeperking. Hiermee geven we gehoor aan de banenafspraak uit de Participatiewet. Daarnaast voeren we een integraal diversiteitsbeleid in. Met het tekenen van de Charter Diversiteit hebben we de ambitie uitgesproken om de bewustwording met betrekking tot diversiteit en inclusiviteit te vergroten. We kijken naar diversiteit in de breedste zin van het woord en zetten de talenten van medewerkers centraal.

Met wie werken we samen en welke taken worden door verbonden partijen gedaan?

Burgerzaken
Wij werken samen met de afdelingen binnen onze gemeente op het gebied van de Basisregistratie Personen (zij zijn afnemers) en wij verrichten de gemeentelijke telefonische dienstverlening  via het algemeen telefoonnummer 14024. Daarnaast werken we samen met de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid in geval van calamiteiten. Het KlantenContactCentrum van de gemeente Nijmegen is het eerste aanspreekpunt, indien nodig. Verder werken wij samen met de IND woningbouwcorporaties, maatschappelijke instellingen en nemen wij deel aan het Landelijk Project Adreskwaliteit. In samenspraak met het Ministerie kent Nederland 19 gemeenten waar EU-burgers een BSN nummer kunnen aanvragen aan het RNI loket. Nijmegen is één van de gemeenten die deze taak uitvoert. Er worden geen taken door verbonden partijen uitgevoerd.

Regionale samenwerking
We werken intensief samen met de gemeenten direct om ons heen o.a. in de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Rijk van Nijmegen met de modules WerkBedrijf en ICT. In het Gemeenschappelijk Orgaan Regio Arnhem Nijmegen werken we samen met 18 regio gemeenten rondom de thema’s Economie, Duurzaamheid, Mobiliteit en Wonen. Daarnaast hebben de gemeenten Arnhem en Nijmegen met de Provincie Gelderland een 10 jarig Bestuursakkoord afgesloten met een rollende Investeringsagenda voor het Stedelijk Netwerk Arnhem Nijmegen.  Met Arnhem en de regiogemeenten bouwen we aan de culturele regio.  
De Stichting Economic Board is een  samenwerking tussen overheden, bedrijven en kennisinstellingen gericht op de economische groei in de regio Arnhem-Nijmegen met Wageningen op het gebied van Food, Health en Energy.

GelreStad is het lichte samenwerkingsverband van de vier grote Gelderse gemeenten (Apeldoorn, Arnhem, Ede en Nijmegen) met de provincie Gelderland.

Nijmegen is een actief lid in de Euregio Rijn Waal (ruim 50 gemeenten aan weerszijden van de grens) en levert er de voorzitter van het bestuur. Onderdeel hiervan is het zes steden initiatief, een meerjarig Interregproject  waarin Nijmegen op thema’s als duurzaamheid en migratie samenwerkt met Arnhem, Ede, Duisburg, Dusseldorf en Moers.

De Veiligheidsregio Gelderland Zuid omvat 16 gemeenten.  In Veilig Thuis Gelderland Zuid gaat het om 17 gemeenten, waaronder ook de Limburgse gemeente Mook & Middelaar.  In beide gevallen levert Nijmegen de bestuursvoorzitter.

Vormen van regionale samenwerking zijn ook te zien bij de Openbare Bibliotheek Gelderland Zuid (6 gemeenten), het Regionaal Archief Nijmegen (9 gemeenten), de GGD Gelderland Zuid (met het zelfde werkgebied als de Veiligheidsregio), de n.v. DAR (eigendom van 6 gemeenten in het Rijk van Nijmegen) en de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (samenwerking van dezelfde 6 gemeenten plus met provincie).

Naast de regionale samenwerkingsverbanden is Nijmegen actief in een aantal landelijke netwerken als de VNG, de G40 en het Netwerk Kennissteden.

Lasten, baten en saldo

x 1 miljoen

Lasten

€ 68

8,4 %

Baten

€ 6

0,8 %