Versterken voorliggende voorzieningen en preventie in het sociale domein
We stimuleren ontmoeting en collectieve activiteiten in onze stad en zetten daarbij vooral in op de deelname van specifieke groepen als ouderen, mensen met een migratieachtergrond en mensen met een beperking. Voor het verder ontwikkelen en invoeren van nieuwe vormen van collectieve en groepsondersteuning continueren we het ontwikkelbudget. Zo versterken we de keten welzijn-zorg-sociaal wijkteam.
We continueren het dagbestedingsaanbod voor ouderen dat verspreid in de stad wordt georganiseerd en zorgen ervoor dat ook de komende jaren voldoende plaatsen beschikbaar zijn. De accenten voor 2019 zijn een uitbreiding van het aanbod in Noord en de nadere samenwerking tussen de dagbesteding en opvang, om het aanbod kwalitatief te versterken.
In 2019 starten we met de uitvoering van de geactualiseerde uitvoeringsagenda Vrijwilligerswerkbeleid. Belangrijk doel is het consolideren van en waar mogelijk vergroten van het aantal vrijwilligers en maatjes in de wijk. We continueren het Vrijwilligersfonds, het Mantelzorgcompliment en de pilots Respijtzorg.
Diversiteit
Naast dat we met de roze organisaties in de stad werken aan de uitvoering van het regenboog-stembusakkoord, willen we ook de acceptatie van andere groepen in de Nijmeegse sportwereld stimuleren.
Met de verschillende actieve sportverenigingen zoals, Gay Sports Nijmegen, stichting Koprol en het Sportbedrijf blijven we ons inzetten voor toegankelijkheid & diversiteit in de breedste zin, zoals voor mensen met een beperking, een andere culturele en/of geloofsachtergrond. Ook zetten we in op genderinclusieve communicatie en faciliteiten bij de gemeente Nijmegen.
Volksgezondheid
Met de uitvoering van de gezondheidsagenda 2017-2020 houden we vast aan de lange termijn doelstellingen van ons beleid, namelijk het stimuleren van een gezonde leefstijl, het verkleinen van gezondheidsverschillen en het creëren van een gezonde leefomgeving.
In 2017 zijn we gestart met Nijmegen: groen, gezond en in beweging, een beleidsoverstijgende campagne met een looptijd van 10 jaar waarbij de GGD Gelderland-Zuid, Radboudumc en Gemeente Nijmegen de initiatiefnemers zijn. We leggen het accent op de thema’s gezond gewicht en de afname van roken. In 2019 ondernemen we acties om te bereiken dat meer mensen en organisaties zich aansluiten bij Nijmegen: groen gezond en in beweging en de Rookvrije Generatie, zodat minder jongeren beginnen met roken, en gaan we als organisatie zelf het goede voorbeeld geven.
Om gezondheidsverschillen te verkleinen ondersteunenwe mensen die gezondheidsrisico lopen en/of waar veel gezondheidswinst valt te behalen. Zo hebben we in 2019 specifieke aandacht voor kwetsbare zwangeren met de start van het project Voorzorg door de jeugdgezondheidszorg. In Hatert, Lindenholt, Nijmegen West en Dukenburg organiseren we het programma Beweeg je fit voor kinderen met overgewicht/obesitas. Met de Gezond in de stad-middelen continueren we de aandacht voor laaggeletterdheid en gezondheidsvaardigheden. Ook stimuleren en faciliteren we samenwerking tussen welzijnsinstellingen, GGD en gezondheidszorg als het gaat om gezondheidswinst bij migranten- en vluchtelingen. Het thema gezondheid en gezonde leefomgeving wordt onderdeel van de nieuwe omgevingsvisie, zodat er bijvoorbeeld meer aandacht is voor het creëren van een omgeving die stimuleert om meer te bewegen. Zo gaan we onder andere verder met de uitwerking van het Groene Lint in Hof van Holland.
In 2019 hebben we als doel ons dierenwelzijnsbeleid te actualiseren.
Doorontwikkelen wijksturing op terrein welzijn en jeugd en wijkaccommodaties
Wijkaanpak
We focussen ons in de wijkaanpak op thema’s die vergaande positieve of negatieve effecten hebben op de leefbaarheid en de ontwikkeling van de wijken. We werken aan een samenhangende aanpak op sociaal, fysiek en economisch gebied. We richten ons op de energietransitie van wijken (van het gas af), participatie in het kader van de omgevingswet, ondersteuning van nieuwe collectieve (bewoners)initiatieven op het gebied van zorg en welzijn en energie. We streven ernaar het ‘spelen’ te integreren in de openbare ruimte en te verbinden met functies als ontmoeten, gezondheid, sport, onderwijs. We gaan hiervoor in 2019 een nieuwe visie op ‘spelen’ opstellen.
In de stadsdelen gaan we aan de slag met verschillende thema’s. In Dukenburg en Neerbosch Oost stellen we gebiedsvisies op, die we vervolgens gaan implementeren. In Lindenholt starten we met een gezondheidsaanpak. In Noord staan de voorzieningen, met name voor de jeugd, centraal. In Centrum staan de woonfunctie, evenementen en kamerverhuuroverlast op de agenda. Oost heeft als belangrijkste thema vergrijzing en voorzieningen maar ook kamerverhuuroverlast. In Oud West en Midden pakken we de verbinding tussen oud-nieuw en vroegsignalering op wooncomplex-niveau op. In Nieuw-West en Zuid staan de problematiek achter de voordeur en de stapeling van sociale problematiek centraal, evenals generatielange armoede en werkloosheid.
Welzijn en Jeugd
Om zo effectief mogelijk te zijn, werken we met een Welzijnsagenda per stadsdeel, waarin zowel aan ouderen, volwassenen en jeugd aandacht wordt besteed. Professionals in de wijk stellen gezamenlijk de agenda op vanuit een integrale visie op de wijk. Gemeente en instellingen geven ruimte om de agenda uit te kunnen voeren. We doen dit binnen het raamcontract met Bindkracht 10 en Sterker Sociaal Werk. Hierbij betrekken we ook de invulling van de wijkaccommodaties.
Wijkaccommodaties
Het doel voor komend jaar is om de bestaande afspraken te herijken en te werken naar toekomstbestendige wijkaccommodaties die goed aansluiten op de beleidsdoelen en behoeften uit de wijk. Wij willen verbetering van de accommodaties en dat willen we bereiken door het sluiten van accommodaties die niet meer aan de nieuwe eisen kunnen voldoen. Als we dit intelligent doen dan kan de sluiting financiële ruimte genereren voor betere centra.
Hierbij zijn de nieuwbouw van wijkcentrum Titus Brandsma en de mogelijkheden om wijkcentrum de Schakel volledig energieneutraal te maken belangrijke aandachtspunten. Ze zijn erg verouderd en vertonen in ernstige mate functionele gebreken. De kosten voor vervangende nieuwbouw voor Titus Brandsma bedragen € 8,7 miljoen. Bij de Schakel willen we twee vliegen in één klap slaan door het minder goed lopende en in slechte technische staat verkerende jongerencentrum De Mix naar De Schakel te verplaatsen en het gebouw tevens energieneutraal te maken. Geraamde kosten: € 1,9 miljoen.
In 2019 werken we deze opgave nader uit. De inzet en het gebruik van de centra bepalen we daarbij per situatie, waarbij we kijken naar het aanbod van voorzieningen in de wijk en wat dan verder nog nodig is. Natuurlijk blijft het maatwerk, waarbij we bovenal ruimte willen geven aan bewoners en de behoeften in de wijk.
Blijvende inzet op Integratie statushouders
In 2019 continueren we de huidige ondersteuning aan statushouders bij hun integratie en inburgering, ook bij de bewoners van de geclusterde woonvorm aan de Griftdijk die in 2019 zullen uitstromen naar woonruimte in de stad. Om dit te realiseren zetten we in totaal in 2019 samen met Onderwijs en Werk € 500.000 in. Daarbij anticiperen we op de wetswijziging met betrekking tot de inburgering van asiel- en gezinsmigranten die gepland staat voor 2020. In 2019 stellen we een beleidskader op voor de Nijmeegse invulling van de nieuwe wettelijke taken en bereiden we ons voor op de invoering.
Voor uitgeprocedeerde asielzoekers continueren we de huidige opvang. De realisatie van een Landelijke Voorziening Vreemdelingen (LVV) laat nog op zich wachten. Daarom actualiseren we begin 2019 de uitvoeringsafspraken over opvang en welzijn met onze partners in de stad voor de periode tot een LVV wordt gerealiseerd.
Verder versterken en doorontwikkelen Stips en Sociale Wijkteams
Met de Stips bieden we in alle stadsdelen informatie en advies ter bevordering van participatie en zelfredzaamheid van wijkbewoners. In 2018 is in samenwerking met Jimmy's ook een Stip voor jongeren geopend. Naast informatie en advies, stimuleren de Stips ontmoeting en participatie. In de Stips hebben we in het bijzonder aandacht voor laaggeletterden en digibeten. In 2019 zetten we in op de verdere uitbouw van de ontmoeting- en participatiefunctie, in nauwe samenwerking met het opbouwwerk en het sociale wijkteam in het stadsdeel, en van de financiële spreekuren in samenwerking met onder meer schuldhulpverlening.
De sociale wijkteams zijn een belangrijke schakel in het stelsel van zorg en welzijn. In 2016 en 2017 kregen de sociale wijkteams te maken met een sterke toename van het aantal aanmeldingen. In het tweede kwartaal van 2018 lijkt dit zich te stabiliseren op het niveau van 2017, maar het is te vroeg om daaraan conclusies te verbinden. In 2016, 2017 en 2018 is de basisbezetting van de sociale wijkteams uitgebreid. Deze uitbreiding wordt gecontinueerd in 2019 en 2020. Vanaf de tweede helft van 2017 is er binnen en rond de sociale wijkteams ingezet op een efficiencyslag. Werkprocessen zijn aangescherpt, overlegvormen aangepast en registratiesystemen verbeterd. Tot eind 2018 werken we verder aan aanvullende verbeteringen. Per 2019 leidt dit tot een kostenbesparing van € 0,3 miljoen euro.
In 2018 zijn maatregelen genomen om de trend van stijging aanmelding en verwijzing naar tweedelijnszorg te doorbreken. Er is geïnvesteerd in screening van aanmeldingen, capaciteit vrij gemaakt voor kortdurende ondersteuning en geïnvesteerd in collectieve activiteiten. Deze maatregelen moeten leiden tot minder verwijzingen naar tweedelijnszorg en daarmee bijdragen aan ten minste de consolidatie van de voor 2018 beoogde besparing van € 2,8 miljoen op het taakveld ambulante begeleiding Wmo/volwassenen. In 2019 zetten we deze werkwijze voort.
Voor ambulante begeleiding Wmo zijn sociale wijkteams als enige toeleider een belangrijke sleutel tot het verminderen van het gebruik van tweedelijnszorg. In 2019 gaan we door met het ‘werken binnen budget’ voor ambulante begeleiding Wmo. Dit betekent een richtinggevend wijkbudget voor ambulante begeleiding Wmo. De sociale wijkteams ontvangen ieder kwartaal de resultaten (ingezette tweedelijnszorg) en gaan met zorgaanbieders, Stip, opbouwwerkers en andere ketenpartners in gesprek over inzet van minder uren individuele begeleiding, groepsaanbod, collectieve activiteiten, vrijwillig aanbod (maatjes) en oplossingen in het eigen netwerk. Deze werkwijze moet leiden tot ten minste een consolidatie van de voor 2018 beoogde besparing van
€ 2,8 miljoen op het taakveld ambulante begeleiding Wmo/volwassenen.
Voor Jeugd is de toeleiding naar ondersteuning en zorg complexer. Naast de sociale wijkteams zijn ook huis- en jeugdartsen wettelijke verwijzers en veel gezinnen wenden zich tot huis- en jeugdartsen met zorg- en ondersteuningsvragen. In 2019 zetten wij in op de samenwerking tussen sociale wijkteams, huis- en jeugdartsen en andere ketenpartners op wijkniveau.
Starten met Proefgebieden Lindenholt en Zuid: samenwerken aan passende ondersteuning
In 2019 doen we in twee stadsdelen (Lindenholt en Zuid) als proefgebieden ervaring op met een werkwijze waarin de schotten tussen welzijn-zorg-sociaal wijkteam actief worden weggenomen. Deze ervaringen benutten we bij het bepalen van de inrichting van het stelsel na 2020. Door een intensieve samenwerking tussen de professionals en vrijwilligers in de proefgebieden willen we het gekanteld samenwerken een impuls geven, gericht op het verminderen van het beroep op tweedelijnszorg en het vinden van nieuwe, passende oplossingen voor mensen. Daarmee gaan we vooruitlopend op een stelstelherziening vanaf 2021, proefdraaien met een beschikkingsvrij aanbod voor ambulante begeleiding en dagbesteding Wmo gekoppeld aan de sociale wijkteams. Hiermee verminderen we bureaucratie en winnen we de tijd die nu door de wijkteams aan indiceren wordt besteed. De gewonnen tijd kan aan (kortdurende) ondersteuning worden besteed. Anderzijds is het doel van de pilots om integraler (1 huishouden – 1 plan) en inclusiever te werken door onder meer een betere koppeling te maken tussen individuele zorgvragen en de wijkagenda met collectieve voorzieningen en activiteiten.
Voorbereiding nieuwe periode Huishoudelijke hulp en Hulpmiddelen
In het regeerakkoord van het huidige kabinet is de invoering van het abonnementstarief voor Wmo-voorzieningen per 1 januari 2019 aangekondigd: vervanging van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage door een vast tarief voor iedereen van € 17,50 per 4 weken. Dit geldt ook voor algemene voorzieningen die als substituut voor een maatwerkvoorziening beschouwd kunnen worden, zoals Hulp bij het Huishouden (HH). De besluitvorming in de Tweede Kamer over de invoering van het abonnementstarief in 2019 vindt naar verwachting uiterlijk september 2018 plaats. Dit betekent dat een eventuele besparing op de huishoudelijke hulp door het vragen van hogere eigen bijdragen zeer beperkt mogelijk is. Onze huidige aanbesteding HH loopt na 2019 af. In 2018 en 2019 gaan we ons beleid herzien en keuzes maken, zodat we het nieuwe beleid in 2020 kunnen gaan uitvoeren.
In 2019 besteden we ook de inzet van hulpmiddelen opnieuw aan. Het huidige (regionale) contract met Medipoint loopt per juni 2020 af. De huidige contractperiode met Medipoint zullen we evalueren. Bij de nieuwe aanbesteding hulpmiddelen moeten we, gelet op de marktontwikkelingen, rekening houden met hogere tarieven dan voorheen.
Sturen op minder kosten voor ambulante begeleiding Wmo
Met het vaststellen van het interventieplan fase 2 heeft de raad besloten tot een 20% besparing ten opzichte van de uitgaven voor (specialistische) begeleiding Wmo in 2017 als gevolg van een mix aan maatregelen: aanpassing van tarieven (verhoging tarief reguliere begeleiding; verlaging tarief specialistische begeleiding), selectie van het aantal aanbieders op kwaliteit & innovatie en gebiedssturing door middel van richtinggevende wijkbudgetten en spiegelgesprekken met sociale wijkteams en aanbieders. In totaal willen we hiermee een opbrengst van € 2,8 miljoen realiseren.
Hierbij gaan we steeds uit van een dubbelslag: inhoudelijke winst die gepaard gaat met financiële besparingen door innovaties te stimuleren, zoals Individuele plaatsing en steun (methodiek voor re-integratie van mensen met psychiatrische beperking), WijKringen en collectieve begeleiding.
Omvorming beschermd wonen
We willen mensen met (psychische) problemen zo goed mogelijk mee laten doen aan de maatschappij. Om dit voor elkaar te krijgen hebben we in de beleidsvisie ‘Samen Dichtbij!’ een scenario geschetst voor de transformatie van gecentraliseerde, intramurale zorg naar gedecentraliseerde extramurale zorg. In 2018 hebben we om dit te bereiken samen met de zorginstellingen een eerste stap gezet op het gebied van extramuralisering (10% minder intramurale plekken, opbouw ambulante inzet). Met zorginstellingen zijn afspraken gemaakt dat zij intramurale capaciteit verschuiven naar ambulante dienstverlening die goed aansluit bij de zorgbehoefte van de cliënt. Deze lijn gaan we in 2019 voortzetten. We zijn gestart met een traject om de bestaande contractafspraken met zorginstellingen te herzien, waarbij de focus ligt op een bij de transformatie aansluitend palet van dienstverlenging, goede kwaliteitszorg, aansluiten op de individuele zorgbehoefte en meer zorgvormen tussen extramurale en intramurale hulpverlening in. Deze transformatie kan alleen slagen als de randvoorwaarden op orde zijn: er zijn genoeg en geschikte woningen nodig, een gevarieerder en flexibeler aanbod van ondersteuning met en zonder verblijf voor de doelgroep zelf en voor hun naasten, mogelijkheden voor werk, dagbesteding, hulp bij financiën en ontmoeting, voldoende goed aansluitende behandeling aan huis en maatschappelijke acceptatie van mensen met GGZ-problematiek in de samenleving.
In aansluiting op het wijknetwerk met de Stips, sociaal wijkteams, regieteams en ambulante teams zijn we in 2017 ook gestart met pilots wijkgerichte GGZ, in Dukenburg en Groesbeek, waarmee we o.a. willen zorgen dat de samenwerking tussen partijen die behandeling bieden (vanuit de zorgverzekeringswet) en het wijknetwerk wordt versterkt. De ervaringen die we opdoen in deze pilots gebruiken we voor de lokale infrastructuur die in alle gemeenten in Gelderland-Zuid nodig is om de ambulantisering vanuit Beschermd Wonen (BW) en Maatschappelijke Opvang (MO) zorgvuldig door te voeren
De GGD Gelderland Zuid organiseert voor de hele regio de toegang voor beschermd wonen. De toegang heeft ook een belangrijke rol in het bepalen of iemand een persoonsgebonden budget kan beheren. Het persoonsgebonden budget (PGB) is een zogenaamde ‘open einde’-regeling. Voor beschermd wonen geldt dat de Toegang Beschermd Wonen (bij de GGD Gelderland Zuid) beoordeelt of iemand in staat is een PGB te beheren. In 2019 willen we meer mensen via zorg in natura kunnen ondersteunen en minder door middel van een PGB, omdat we zien dat deze verstrekkingsvorm slecht aansluit bij de mogelijkheden die deze kwetsbare doelgroep heeft.
De eerder voorgestelde doordecentralisatie van de centrumgemeentetaak van beschermd wonen (en maatschappelijke opvang) naar de gemeenten in de regio zou plaatsvinden per 1 januari 2020, maar is met één jaar uitgesteld naar 2021. Samen met deze doordecentralisatie gaat er een financiële herverdeling plaatsvinden via het zogeheten ‘objectieve verdeelmodel’.
Projecten
In Gelderland-Zuid draait sinds het voorjaar van 2017 het project Personen met verward gedrag dat voortkomt uit het landelijke traject voor Personen met verward gedrag. Belangrijke onderdelen van dit project zijn de Multidisciplinaire crisisbeoordelingskamer/MCBK (i.p.v. politiecel), passend vervoer, het Meldpunt niet-acuut (uitbreiding bereikbaarheid Meldpunt Bijzondere Zorg), Interventieteam 2.0, de uitrol van de crisiskaart en de pilots wijkgerichte GGZ.
Op 1 januari 2020 wordt de nieuwe Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) ingevoerd, die gaat over gedwongen hulp bij ‘ernstig nadeel’ voor de betrokkene zelf of mensen uit zijn of haar omgeving. De Wvggz komt in plaats van de Wet Bijzonder Opname Psychiatrisch Zieken (hierna: BOPZ), maar kent uitgebreidere mogelijkheden en taken voor de gemeente, waaronder het instellen van een Meldpunt Wvggz, het doen van verkennend onderzoek naar aanleiding van een melding van familie of naasten en de gelegenheid die een betrokkene moet krijgen om gehoord te worden. We blijven inzetten op een lobby met de VNG om middelen van het Rijk te ontvangen voor de implementatie van deze wet.
Omvorming jeugdhulp
De in 2017 en 2018 ingezette interventies jeugd, zoals benoemd in het interventieplan fase 2, zetten we door en de effecten blijven we scherp monitoren, onder andere in de contractmanagementgesprekken.
De fors stijgende productietrend bij reguliere en specialistische begeleiding is vooral een resultante van meer en omvangrijke indicaties voor jonge kinderen tot en met 8 jaar. En daarmee een extra reden om na te denken over de inrichting van de toegang voor kinderen in de kinderopvang en het primair onderwijs. Voor een aanzienlijk deel komen deze indicaties overigens van huisartsen, wat een extra reden vormt om in te zetten op praktijkondersteuning op het gebied van jeugd.
Onze inzet op het reduceren van de instroom in dagbehandeling voor jeugdigen met een lichtelijke verstandelijke beperking (LVB) en ontwikkelingsachterstanden continueren we in 2019. De productie op dagbehandeling laat inmiddels een dalende trend zien. In 2019 zetten we Passende Kinderopvang en strak contractmanagement voort. Afhankelijk van de opbrengsten van en verkregen inzichten uit het in 2018 operationeel geworden Expertiseteam J-LVB, bezien we of we tot een aanpassing in de toegang tot hulp aan jonge kinderen moeten komen.
De tekorten op jeugd nopen tot het instellen van dynamische budgetplafonds op Jeugd-GGZ, dagbehandeling 0-4 jaar en dyslexiezorg. Dat betekent dat als de aanbieder aan het budgetplafond zit we met betreffende aanbieder in gesprek gaan. Wanneer we strak gaan sturen op budgetplafonds is er kans op wachtlijsten, we proberen dit echter te voorkomen. We willen de instroom in dyslexiezorg en de bijhorende kosten en de prevalentie met betrekking tot screening, onderzoek en diagnostiek terugbrengen naar het landelijke gemiddelde op alle scholen (tussen de 4.3 en 5%), meer zicht op kwaliteit van de dyslexieaanbieders, in samenwerking met onderwijs inzetten op verbeterpunten leesonderwijs en gaan de aanbesteding van 2020 voorbereiden.
Met de huisartsen en jeugdartsen willen we in 2019 verdergaande afspraken maken over de inzet van ondersteuners Jeugd in en rondom de huisartspraktijken. Veel van de verwijzingen naar jeugdhulp komen via de huisarts. Als basis hiervoor nemen we onze ervaringen in de pilots specialistische ondersteuning huisarts en jeugdarts (SOH/J) en praktijkondersteuning huisarts (POH) in de Jeugd-GGZ, welke in december 2018 eindigen.
In de overeenkomsten met de gecertificeerde instellingen (Jeugdbescherming en jeugdreclassering) zal de focus meer dan voorgaande jaren liggen op kwaliteit en bijdrage aan de transformatie in de hele jeugdketen. De Gecertificeerde Instellingen spelen ook een grote rol in de verwijzingen naar jeugdhulp. De verbinding tussen jeugdhulp met verblijf zal in 2019 sterker worden gelegd, o.a. door de Gecertificeerde Instellingen meer te betrekken bij het behalen van de beleidsdoelen.
Jeugdzorg met verblijf
Samen met jeugdhulpaanbieders werken we hard door aan het voorkomen of verkorten van jeugdhulp. We hebben vier grote opgaven op basis van het coalitieakkoord, waarbij meerdere ontwikkelingen een plek krijgen:
- Verminderen instroom/voorkomen uithuisplaatsingen
- Meer thuissituatie/gezinsvormen met goede zorg en ondersteuning incl. traumaverwerking deel ouders
- Verkorten verblijf/bevorderen uitstroom
- Soepele overgang 18-/18+
Dit doen we o.a. door inzet van het Transformatieplan pleegzorg, doorontwikkeling casusoverleg jeugdhulp met verblijf, aanscherping contractafspraken en subsidieafspraken, JIM (Jouw Ingebrachte Mentor): een familielid, vriend of bekende van de jongere als hulp ter voorkoming van uithuisplaatsingen. Datagestuurd werken geeft ons ook meer instrumenten om scherpe contractgesprekken met de jeugdzorgaanbieders te blijven voeren en zo te sturen op de inzet van zorg, de doorlooptijden en de uitstroom.
Doorbraakaanpak gezinnen
We starten in 2019 met fase 1 van een ‘doorbraakaanpak’ voor high risk/high cost huishoudens in onze stad. We ontwikkelen een aanpak die over drie jaar de nieuwe werkwijze kan worden bij professionals in de stad. De nadruk ligt in deze aanpak op het maken van een eigen, meest logische, maatwerkplan voor een gezin waarmee zij zelf denken het beste geholpen te zijn. In de eerste fase in 2019 starten we met 50 huishoudens. We streven naar 200 huishoudens in 2020. We stellen hiervoor een maatschappelijke businesscase op.
Aanpak Huiselijk Geweld
In 2016 is een regionale en lokale aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling opgesteld, dat we vanaf 2017 uitvoeren. Preventie, goede signalering, stoppen van geweld en duurzaam herstel staan hierin centraal. We creëren randvoorwaarden voor handhaving van een stabiele en kwalitatief sterke organisatie Veilig Thuis en we faciliteren passende begeleiding en opvang van slachtoffers. We zetten in op voldoende beschikbaarheid van expertise/deskundigheid bij professionals en laagdrempelige bereikbaarheid van hulp voor burgers/slachtoffers en plegers betrokken bij geweld. Specifieke thema’s die o.a. aandacht krijgen: aanpak complexe scheidingen, versterking kwaliteit van de acute en een duurzame aanpak structurele onveiligheid en aandacht voor professionals ten aanzien van de verbeterde meldcode met ingang van 2019.
Schuldhulpverlening
We willen schulden zoveel mogelijk voorkomen door goede voorlichting op scholen, goede informatieverstrekking en goede samenwerking in de wijken. Als er dan toch financiële problemen ontstaan, willen we er zo vroeg mogelijk bij zijn. Daarom gaan we door met het project vroegsignalering van schulden. We bieden verder in goede samenwerking met de totale keten financiële dienstverlening (o.a. FIBON, Humanitas, Schuldwegwijzer, Bindkracht10, Bureau Schuldhulpverlening, Bewindvoerders, de woningcorporaties etc.) kwalitatief goede en effectieve ondersteuning door middel van thuisadministratie, budgetbeheer, budgetcoaching, stabilisatietrajecten, schuldsanering, WSNP en bewindvoeringstrajecten. In 2019 willen we daarnaast aan de slag met de wanbetalersregeling (bij betalingsachterstanden bij de zorgverzekeraar) en we willen een financiële expertfunctie in elke wijk, dicht tegen STIP en Sociaal Wijkteam aan. We onderzoeken of de financiële expert in de wijk in de toekomst ook kan dienen als adviesfunctie voor de rechtbanken, om een goede voorliggende voorziening te bieden voor bewindvoering.
Met wie werken we samen en welke taken worden door verbonden partijen gedaan?
Samenkracht en burgerparticipatie
Op dit onderdeel werken we samen met tal van kleine vrijwilligers-, wijk- en buurtinitiatieven en met de inzet van professioneel welzijnswerk. Naast Bindkracht10, Sterker sociaal werk, Pluryn, Driestroom betreft het onder meer de Vrijwilligerscentrale, de Hulpdienst, het Zelfregiecentrum, de Hobbywerkplaatsen, de kinder- en rechtswinkels, enzovoort. In het kader van ons diversiteitsbeleid werken we samen met organisaties als Vluchtelingenwerk Oost Nederland, stichting STEP, Bindkracht10, bureau Wijland, SNOV, Wereldvrouwenhuis, Ieder1gelijk, COC, Dito! en tal van migrantenorganisaties.