Overzicht baten en lasten
Algemene baten en lasten | Rekening | Begroting | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen * 1 mln | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||||||
Lasten | ||||||||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipati | 37.3 | 36.4 | 35.9 | 34.8 | 33.9 | 33.6 | ||||||
6.2 Wijkteams | 7.7 | 8.6 | 8.8 | 8.8 | 8.8 | 8.8 | ||||||
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 4.4 | 6.3 | 7.8 | 7.7 | 7.8 | 7.8 | ||||||
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 41.8 | 35.3 | 36.4 | 35.8 | 34.5 | 32.9 | ||||||
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 20.4 | 18.6 | 23.2 | 23.0 | 23.0 | 22.8 | ||||||
6.81 Geëscaleerde zorg18+ | 71.2 | 78.8 | 82.6 | 82.3 | 82.4 | 82.4 | ||||||
6.82 Geëscaleerde zorg18- | 26.1 | 22.8 | 19.8 | 19.3 | 18.8 | 18.3 | ||||||
7.1 Volksgezondheid | 7.0 | 7.5 | 7.7 | 7.6 | 7.7 | 7.3 | ||||||
Totale lasten | 215.9 | 214.3 | 222.2 | 219.3 | 216.9 | 213.9 | ||||||
Baten | ||||||||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipati | 5.0 | 4.7 | 4.5 | 4.5 | 4.5 | 4.5 | ||||||
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 0.5 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | ||||||
6.81 Geëscaleerde zorg18+ | 3.5 | 3.5 | 3.4 | 3.4 | 3.4 | 3.4 | ||||||
6.82 Geëscaleerde zorg18- | 3.8 | 2.2 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
6.2 Wijkteams | 0.1 | 0.0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 0.1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 2.2 | 2.2 | 1.4 | 1.4 | 1.4 | 1.4 | ||||||
7.1 Volksgezondheid | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.1 | ||||||
Totale baten | 15.3 | 13.0 | 9.7 | 9.7 | 9.7 | 9.7 | ||||||
Saldo van lasten en baten | 200.6 | N | 201.3 | N | 212.5 | N | 209.6 | N | 207.2 | N | 204.2 | N |
Het beschikbare budget voor het programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg bedraagt in 2019 bijna € 222 miljoen. Het budget neemt in de jaren daarna af tot € 214 miljoen in 2022. Dit heeft voornamelijk te maken met de mutaties vanuit het (niet) coalitieakkoord (zie paragraaf 'veranderingen in de begroting').
De taakvelden met de grootste financiële omvang betreffen Geëscaleerde zorg 18+, Samenkracht en burgerparticipatie en Maatwerkdienstverlening 18+. Deze drie taakvelden omvatten 70% van het totale budget.
Door de implementatie van taakvelden in de begroting is het voormalige programma Zorg en Welzijn sterk veranderd. Door deze structuurwijziging zijn er onderdelen vanuit andere programma's toegevoegd aan het nieuwe programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg. Voorbeelden hiervan zijn: schuldhulpverlening, wijkaccommodaties en wijkaanpak. Daarnaast heeft de structuurwijziging ook invloed gehad op onderdelen van het oude programma Zorg en Welzijn; het product jeugd is verdeeld over de taakvelden Geëscaleerde zorg 18-, Maatwerkdienstverlening 18- en Samenkracht en burgerparticipatie. De oude producten Welzijn en Diversiteit maken nu onderdeel uit van Samenkracht en burgerparticipatie.
Een andere grote wijziging is dat de Integratieuitkeringen Sociaal Domein Wmo en Jeugd vanaf 2019 worden toegevoegd aan de algemene uitkering. Alleen de Integratieuitkeringen Wmo beschermd wonen en Voogdij/18+ blijven vooralsnog bestaan.
Hieronder lichten we de begroting 2019 van de separate taakvelden kort toe.
Samenkracht en burgerparticipatie
Tot dit taakveld behoren algemene voorzieningen die gericht zijn op participatie. Voorbeelden hiervan zijn: subsidieverleningen aan welzijnsinstellingen, wijkaccommodaties, wijkaanpak, kinderopvang en diversiteit (vluchtelingen en asielzoekers, seksuele diversiteit en participatie allochtonen). Het beschikbare budget bedraagt € 35,9 miljoen.
Wijkteams
Tot dit taakveld behoren de loketvoorzieningen die gericht zijn op het indicatie stellen voor lokale Wmo en Jeugdvoorzieningen (individuele maatwerkvoorzieningen en - dienstverlening). Voor de gemeente Nijmegen verzorgen de sociale wijkteams de indicatiestellingen en geven de Stips adviezen aan personen die een hulpvraag hebben op het gebied van Wmo begeleiding en dagbesteding en Jeugdzorg. Het beschikbare budget bedraagt € 8,8 miljoen.
Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
Tot dit taakveld behoren de materiële voorzieningen die op basis van een beschikking aan personen met een fysieke beperking verstrekt worden. Doel is om mensen zoveel mogelijk zelfstandig te laten functioneren. Voorbeelden van materiële voorzieningen zijn: rolstoelen, huisautomatiseringen (domotica) en woningaanpassingen. Het beschikbare budget bedraagt € 7,8 miljoen.
Maatwerkdienstverlening 18+
Tot dit taakveld behoort dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek/psychisch) die zelfstandig wonen en die ondersteuning behoeven in de vorm van beschikbare uren op basis van een indicatie/beschikking.
Voorbeelden hiervan zijn: individuele begeleiding, (arbeidsmatige) dagbesteding, huishoudelijke verzorging, individueel vervoer, schuldhulpverlening. Het beschikbare budget bedraagt € 35,9 miljoen.
Maatwerkdienstverlening 18-
Tot dit taakveld behoren de voorzieningen die op basis van een beschikking aan jeugdigen voor dagbesteding en ambulante trajecten verstrekt worden. Voorbeelden hiervan zijn: begeleiding 18-, jeugd-GGZ, jeugdzorg aan verstandelijk beperkten, vervoer 18-, jeugdzorg-plus en persoonlijke verzorging/kortdurend verblijf 18-. Het beschikbare budget bedraagt € 23,2 miljoen.
Geëscaleerde zorg 18+
Tot dit taakveld behoren de opvang- en beschermd wonen voorzieningen (maatwerkdienstverlening en
voorzieningen). Voorbeelden hiervan zijn: maatschappelijke opvang, vrouwenopvang, beschermd wonen voor personen met psychische problemen en inloopfunctie GGZ.
De gemeente Nijmegen is voor de maatschappelijke opvang, vrouwenopvang en beschermd wonen centrumgemeente. Nijmegen ontvangt hiervoor van het Rijk verschillende rijksuitkeringen die bestemd zijn voor inzet in de regio Nijmegen en regio Rivierenland. Nijmegen voert de beleidsvelden maatschappelijke opvang, vrouwenopvang en beschermd wonen voor de gemeenten in deze regio's uit (contracteringen, subsidieverleningen, verantwoordingen, etc). Naast de genoemde onderdelen maakt ook de noodopvang van uitgeprocedeerde asielzoekers onderdeel uit van dit taakveld. In totaal is € 82,4 miljoen beschikbaar voor de uitvoering van de beleidsonderdelen op dit taakveld. Hiervan komt € 73,5 miljoen uit de 'specifieke' rijksuitkeringen (89%).
Geëscaleerde zorg 18-
Tot dit taakveld behoren maatregelen gericht op de opvang en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen 18-. Voorbeelden hiervan zijn: kinderbeschermingsmaatregelen (aanpak kindermishandeling),
opvang 18-, jeugdreclassering, beschermd wonen 18-. Het beschikbare budget bedraagt € 19,8 miljoen.
Volksgezondheid
Tot dit taakveld behoren maatregelen ter bescherming van de gezondheid van de bevolking als geheel, specifieke doelgroepen, van jeugd en van ouderen. Met name preventieve- en bevorderende maatregelen, het bewaken en het geven van voorlichting, advies en begeleiding maken hier onderdeel van uit. De uitvoering van dit beleid ligt voornamelijk bij de GGD Gelderland Zuid (verbonden partij). Middels subsidieverlening en bekostiging van het uniforme deel, ontvangt de GGD bijna € 6 miljoen voor de uitvoering in de gemeente Nijmegen. Daarnaast zijn er specifieke projecten in het kader van gezondheidszorg die vanuit dit taakveld worden uitgevoerd, te weten: Gezond in de Stad, de Gezonde Wijk en Beweeg je fit. Het totale beschikbare budget voor dit taakveld bedraagt € 7,6 miljoen.
Op het programma zijn voor het begrotingsjaar 2019 € 9,7 miljoen aan baten geraamd. Deze baten bestaan voornamelijk uit de eigen bijdragen die personen moeten betalen als ze een beroep doen op de diverse Wmo-voorzieningen. Het CAK berekent de eigen bijdragen van cliënten aan de hand van inkomens- en vermogensgegevens. Na inning van de eigen bijdragen keert het CAK dit vervolgens uit aan de gemeente. De eigen bijdragen worden ingezet ter dekking van de uitgaven (budgetverhogend).