Begroting 2019 Gemeente Nijmegen

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

Veranderingen in de begroting

Overzicht veranderingen in de begroting

bedragen * € 1.000

 2019

 2020

 2021

 2022

Financiële uitdagingen Zorg en Welzijn

-10.690

-10.020

-9.500

-9.750

Preventie kinderen en jongeren

400

400

Doorbraak aanpak

300

500

750

1.000

Aanvullende efficiencyslag keten zorg en welzijn

300

300

300

300

Jeugdhulp met Verblijf

500

1.000

1.500

2.000

Hervormen keten Zorg & Welzijn

1.000

2.000

Medische Heroïne Behandeling afbouwen

232

232

232

Rente over voorschotten

100

100

100

100

Taakstellende besparing Zorg en Welzijn

1.000

1.500

2.000

Uitvoeringslasten

-250

-250

-250

Terugkerende meldingen - huisvesting JGZ

-89

-89

-89

-89

Betalingsregeling met zorgverzekeraars

-150

-150

-150

-150

Vroegsignalering met schulden

-180

-180

-180

-180

Abonnementstarief Eigen bijdragen Wmo

-1.572

-1.572

-1.572

AmvB Huishoudelijke Hulp  (Hogere loonschaal HH1)

-400

-400

-400

-400

Volumegroei Wmo 2015 - tranche 2019

-566

-566

-566

Volumegroei Wmo Huishoudelijke Hulp - tranche 2019

-256

-256

-256

Vrijval geen eigen bijdragen tot zorgtoeslaggrens

800

800

800

800

Vluchtelingen / statushouders

-350

GGD- ontwikkelingen

-271

-271

-271

-271

Aanpak Dukenburg

-100

-100

Aanpak Dukenburg; omgevingswet RO pilot

-132

-132

Groen, gezond en in beweging

-50

-50

-50

-50

Huurbaten div wijkcentra

-75

-75

-75

-75

Huurbaten onderwijs De Klif

-70

-70

-70

-70

Totaal

-10.807

-10.249

-6.847

-4.597

Financiële uitdagingen Zorg en Welzijn. Vanuit de Raad zijn er extra middelen toegevoegd aan het programma om de meerjarige tekorten te dempen. Voor het jaar 2019 is er € 10,7 miljoen toegevoegd. In 2022 bedraagt de dekking van het tekort € 9,8 miljoen.

Preventie kinderen en jongeren. Door de uitvoering zo dicht mogelijk in de dagelijkse leefomgeving van het kind of jongere te brengen en de basis op orde te brengen zal dit kunnen leiden tot een lagere instroom van kinderen in bijvoorbeeld de Jeugd-GGZ. Huidige subsidiestromen en projecten houden we opnieuw tegen het licht. Maatregelen leiden tot een kostenbesparing van € 0,4 miljoen vanaf 2021.

Doorbraakaanpak.
Er zijn in de stad 3.500 multiprobleemhuishoudens; deze huishoudens maken gebruik van meerdere regelingen op het vlak van o.a. zorg, inkomen en armoedebestrijding. De gemeentelijke aanpak is te gefragmenteerd en niet altijd efficiënt. Door het veranderen van onze dienstverlening in de komende jaren – te beginnen met een pilot - kan er een besparing gerealiseerd worden van € 0,3 miljoen in 2019 oplopend naar € 1,0 miljoen in 2022.

Efficiencyslag keten Zorg en Welzijn
. Minder administratieve lasten, verdere automatisering en hervorming van het indicatieproces moeten per 2019 leiden tot een structurele besparing van € 0,3 miljoen op de sociale wijkteams.

Jeugdhulp met verblijf. Samen met jeugdhulpaanbieders gaan we jeugdhulp met verblijf voorkomen of verkorten door in te zetten op intensieve behandeling en begeleiding in de thuissituatie, de pleegzorg te bevorderen en de duur van zorgtrajecten te verkorten. Dit levert een kostenbesparing op van € 0,5 miljoen in 2019 oplopend naar € 2,0 miljoen in 2022.

Hervormen keten Zorg en Welzijn
. Een nieuwe werkwijze moet leiden tot meer inclusieve, collectieve oplossingen en minder bureaucratie, wachtlijsten en tekorten. We gaan inzetten op gebiedsgericht werken en een andere bekostigingssystematiek. Vanaf 2021 gaan hervormingen leiden tot een besparing van € 1 miljoen oplopend tot € 2 miljoen vanaf 2022.

Afbouwen Medische heroïnebehandeling. Vanwege de afname van het aantal zware heroïneverslaafden die gebruik maken van de medische heroïnebehandeling willen we deze voorziening afbouwen. Per 2020 levert dit een jaarlijkse besparing op van € 0,2 miljoen.

Rente over voorschotten. Vanaf 2019 gaan we rente in rekening brengen bij zorginstellingen die van de gemeente een voorschot ontvangen. Dit levert het programma jaarlijks € 0,1 miljoen op.

Taakstellende besparing Zorg en Welzijn. Op het totale pakket van Zorg en Welzijn is een taakstellende bezuiniging opgelegd van € 1,0 miljoen in 2020 oplopend naar € 2 miljoen vanaf 2022. Een voorziene maatregel op het domein Huishoudelijke Hulp is door het Rijk geblokkeerd waardoor de taakstelling niet voor 2019 gerealiseerd kan worden. Verder stellen we voor te starten met het zoeken naar invullingsmogelijkheden binnen het domein zorg en welzijn maar dit zo nodig te verruimen naar de gehele gemeentelijke begroting. We komen hierop terug bij de Zomernota 2019.

Uitvoeringslasten. Om uitvoering te kunnen geven aan de taakstellende bezuinigingsmaatregelen en zoekrichtingen is extra ambtelijke capaciteit benodigd. Tussen 2019 en 2021 ontvangt het programma € 0,3 miljoen per jaar extra aan uitvoeringsbudget.

Betalingsregeling met zorgverzekeraars. Met de zorgverzekeraars willen we betalingsregelingen treffen voor personen met een betalingsachterstand van minimaal 6 maanden. Hierdoor kunnen mensen zich weer aanvullend verzekeren en ontstaat er weer perspectief in het schuldenprobleem. Hiervoor is € 0,2 miljoen beschikbaar gemaakt vanaf 2019.

Vroegsignalisering van schulden. Het project Vroegsignalering van schulden wordt voortgezet en kost op jaarbasis € 0,2 miljoen. We organiseren hiermee ook in elke wijk waar een sociaal wijkteam en Stip is een financiële expertfunctie.

Terugkerende meldingen. De taakstelling uit de Perspectiefnota 2014 van € 0,1 miljoen per jaar  door het verminderen van huur voor huisvesting voor de jeugdgezondheidszorg wordt teruggedraaid.

Abonnementstarief Eigen bijdragen Wmo. Ter compensatie van de invoering van het ‘abonnementstarief Eigen bijdragen Wmo’ per 2019, vindt er een compensatie plaats vanuit het Rijk (maartcirculaire). Deze structurele compensatie van € 1,6 miljoen per jaar wordt toegevoegd aan het programma.

AmvB Huishoudelijke Hulp (Hogere loonschaal HH1). Per 1 april 2018 is de nieuwe CAO  VVT van kracht. Deze vloeit mede uit de AmvB ‘reële prijs Wmo 2015’ en betekent een hogere loonschaal voor Wmo huishoudelijke hulp type 1. Dit leidt tot € 0,4 miljoen aan hogere lasten.

Volumegroei Wmo 2015 en volumegroei HH–tranche 2019. In het regeerakkoord is voor de Wmo rekening gehouden met volumegroei 2019. Voor de Wmo 2015 bedraagt de volumegroei structureel € 0,6 miljoen. Voor Wmo Huishoudelijke hulp bedraagt de volumegroei structureel € 0,3 miljoen. De rijksuitkeringen voor volumegroei worden aan het programma toegevoegd.

Vrijval geen eigen bijdragen tot zorgtoeslaggrens. In de huidige begroting wordt structureel € 0,8 miljoen uit het Wmo-budget ingezet ter compensatie voor de lagere eigen bijdragen voor cliënten, op grond van het coalitieakkoord 2014-2018. Nu wij een compensatie vanuit het Rijk krijgen voor de invoering van het abonnementstarief voor de eigen bijdragen, kan deze compensatie vrijvallen.

Vluchtelingen/statushouders.  Voor de begeleiding van statushouders bij de afbouw van de voorziening Griftdijk en de continuering van trajectregie van statushouders is voor 2019 een extra tijdelijk budget toegekend. Het gaat om een bedrag van € 0,4 miljoen.

GGD ontwikkelingen. De vaststelling van de GGD begroting 2019 en de begrotingswijziging 2018 hebben geleid tot een verhoging van het budget gezondheidsbescherming met € 0,3 miljoen.

Aanpak Dukenburg en Omgevingswet RO pilot. Wij richten ons op het ombuigen van een neerwaartse ontwikkeling voor het stadsdeel Dukenburg. De intensieve aanpak is ook een pilot voor hoe wij de Omgevingswet in de praktijk in de stad goed kunnen toepassen.

Taakstellende besparing Zorg en Welzijn. De taakstelling van € 0,5 miljoen in 2019 (zie coalitieakkoord) als niet realiseerbaar te verwerken in de begroting. Een voorziene maatregel op het domein Huishoudelijke Hulp is door het Rijk geblokkeerd waardoor de taakstelling niet voor 2019 gerealiseerd kan worden.
Het zoekgebied van de taakstelling, oplopend van € 1,0 miljoen in 2020 naar € 2,0 miljoen in 2022, wordt verruimd naar de gehele gemeentelijke begroting.

Groen, gezond en in beweging. Voor Groen, gezondheid en in beweging, onderdeel van Gezondheidspreventie, is structureel € 0,1 miljoen toegevoegd.

Huurbaten diverse wijkcentra. Er is al jaren sprake van een toename van  het gebruik van onze accommodaties tegen het nultarief. Dit heeft een structureel nadelig effect op de huuropbrengsten van de wijkcentra. We verlagen de begrote huurbaten met € 0,1 miljoen.

Huurbaten onderwijs De Klif. Als het gevolg van een verminderen van het aantal leerlingen. Voor voorzieningenhart De Klif ontvangen we een lagere bijdrage (VELO-vergoeding) van het Rijk voor basisschool De Oversteek. Dit wordt slechts ten dele gecompenseerd door groei van basisschool De Uitdaging. We verwerken het netto structurele effect van  € 0,1 miljoen nadelig in de begroting.

Lasten, baten en saldo

x 1 miljoen

Lasten

€ 222

27,4 %

Baten

€ 10

1,2 %