Begroting 2019 Gemeente Nijmegen

Bereikbaarheid

Wat gaan we hiervoor doen?

Wat gaan we volgend jaar doen?

Mobiliteitsbeleid
Wij zullen in 2019 ons mobiliteitsbeleid actualiseren, mede op basis van de stakeholdersconferenties in 2017 en 2018. Dit doen we zoveel mogelijk volgens de nieuwe werkwijze en uitgangspunten van de Omgevingsvisie en afgestemd met andere beleidsvelden.

Vanuit het portefeuilleoverleg van de gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen is opdracht gegeven om een mobiliteitsagenda van de regio uit te werken in een op te stellen programma Samen, Slim & Schoon en hierin tevens het vervolg op het Beter Benutten-programma op te nemen. We koppelen dit aan de actualisatie van ons mobiliteitsbeleid.

In 2017 zijn we als enige Nederlandse partner lid geworden van het Partnership Urban Mobility, dat de Europese Commissie heeft opgericht in het kader van de Europese Agenda Stad. In het partnerschap wil de EC weten hoe zij de steden beter kan ondersteunen met regelgeving, kennisdeling en financiën. Naast de EC en een aantal Europese steden zitten er ook regio’s, lidstaten, kennisplatforms en belangengroeperingen in het partnership. In 2019 dragen we bij aan de uitvoering van het actieplan, dat in 2017 en 2018 is opgesteld.

In 2019 willen we een nieuwe integrale strategische visie op parkeren en een herziene  parkeernormennota vaststellen. Dit vormt de basis van het parkeerbeleid voor de komende jaren.

Projecten
Wij bereiden de maatregelen voor om er voor te zorgen dat de bussen uit de Burchtstraat verdwijnen. We zetten in op een aangepaste lijnvoering tegen eind 2019. Vanaf dat moment dienen er ook alternatieve bushaltes beschikbaar te zijn. Zodra de bussen niet meer door de Burchtstraat rijden, zijn alternatieve haltes nodig op of nabij het Traianusplein en de Singels. Nader onderzoek moet uitwijzen of kleine pendelbussen of een ander alternatief ter vervanging van de grote bussen uit de Burchtstraat nodig is. Tevens wordt gefaseerd uitvoering gegeven aan het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 km/u op alle wegen binnen de singels.

In het kader van de verbetering van de campus Heijendaal is een pakket van maatregelen ontwikkeld.  In dat kader willen we de Heyendaalseweg herinrichten. Middels een  interactief proces met de omwonenden en belanghebbenden is hiervoor een ontwerp vastgesteld.   

In vervolg op de raadsmoties  ‘geen gelummel, bouw een tunnel’  en ‘laat de S100 niet in het honderd lopen’ onderzoeken we of er mogelijkheden zijn om de bestaande infrastructuur op de S100 verder te optimaliseren, ten gunste van de verkeersdoorstroming. Daarbij onderzoeken we ook of het realiseren van fietstunnels onder de S100 van meerwaarde kan zijn voor de verkeersdoorstroming op de S100. In 2019 willen we een voorstel doen over de te treffen maatregelen en de kosten. Uitvoering zal pas vanaf 2020 kunnen plaatsvinden, ná afronding van de Waalbrug-renovatie.

We zullen in de komende 4 jaar uitvoering geven aan de besluitvorming omtrent de Dorpensingel. Daarvoor  willen we een samenwerkingsovereenkomst met Lingewaard vaststellen, het ontwerptracé van de Dorpensingel uitwerken, een bestemmingsplan vaststellen en de aanleg starten.
Om de omvang van het doorgaand verkeer door Lent zo veel mogelijk te beperken, zullen we  snelheidsremmende maatregelen treffen op de Laauwikstraat – Vossenpelssestraat, deels gekoppeld aan de vernieuwing van het riool.
In 2019 zullen wij de effecten van de verkeersknip in de Griftdijk evalueren.

We willen de komende jaren gefaseerd werken aan de uitwerking en uitvoering van de benodigde maatregelen rond Knoop 38 (de aansluiting van de Griftdijk op de A15). We overleggen met de gemeente Overbetuwe, de provincie en het rijk over de te treffen maatregelen,  het ontwerp, de financiering en de fasering van de werkzaamheden rond Knoop 38. We stemmen dit af op de gebiedsvisie voor De Grift.

Ook  bij wegwerkzaamheden, evenementen en uitvoering van  projecten streven we naar een goede en duurzame bereikbaarheid. Daar waar hinder niet uitgesloten kan worden, sturen we op het zoveel mogelijk beperken van die hinder. De grotere locaties waarbij dit speelt zijn de nieuwbouwplannen van de Waalsprong, het Waalfront, het Universitair Medisch Centrum (UMC) en de Radboud universiteit. Voor wat betreft het Waalfront geldt dat we de uitvoeringsplanning van de Laan van Oost-Indië en de Weurtseweg zo goed mogelijk op elkaar én op de Waalbrug-renovatie zullen afstemmen.  

Rijkswaterstaat (RWS) voert het groot onderhoud van de Waalbrug uit; wij overleggen tijdens dit werk intensief met het Rijk om de overlast  en verkeershinder zo veel mogelijk te beperken en voeren de geplande werkzaamheden op het aansluitende wegennet uit: fiets- en OV-voorzieningen en aanpassing verkeerslichten.

Stimuleren duurzame mobiliteit
Het stimuleren van duurzaam mobiliteitsgedrag omvat een pakket van maatregelen, op diverse aspecten. Te denken is aan de opzet en ontwikkeling van nieuwe woongebieden, het parkeerbeleid, het aanbieden van fiets- en ov-voorzieningen. De focus verschuift daarbij van infrastructurele maatregelen naar voorzieningen en projecten die gericht zijn op het gedrag van de verkeersdeelnemer. Daarbij ontwikkelt zich een transitie in mobiliteit, waarbij de consument mobiliteit als een dienst inkoopt, in plaats van te investeren in transportmiddelen (“Mobility as a Service”).

We stimuleren en faciliteren het gebruik van duurzame vervoerswijzen zoals elektrische voertuigen. Ook stimuleren we daarbij het delen van die duurzame voertuigen, zodat voertuigen en (openbare) ruimte  efficiënter worden gebruikt. Ook zorgt het ervoor dat inwoners bewustere keuzes maken ten aanzien van hun mobiliteit in plaats van uit gewoonte de auto gebruiken.  
We stimuleren het aanbod en gebruik van autodelen in samenwerking met commerciële aanbieders. We werken aan een duurzame invulling van het parkeervraagstuk bij toekomstige ontwikkelingen in de nieuwe en bestaande stad. We maken van de Vossenpels een voorbeeldwijk en willen in Vossenpels-Noord en -Midden werken met een lagere parkeernorm en duurzame vervoersalternatieven zoals de bus, fiets en deelauto’s.

De invoering van een milieuzone kan een belangrijke bijdrage leveren aan de verbetering van de luchtkwaliteit en een versnelde verschoning van het wagenpark. Komend jaar zullen wij onderzoeken of en in welke vorm er voldoende draagvlak is voor een milieuzone. Daarnaast willen wij de milieuhinder van bromfietsen en snorfietsen beperken. Brommers en (niet-elektrische)  snorfietsen geven veel (milieu)overlast op fietspaden. Wij onderzoeken de mogelijkheden om deze voertuigen  van (snel)fietsroutes te weren. Met het Rijk bespreken we de mogelijkheden om verkoop en gebruik van deze vervoermiddelen te beperken of te beëindigen.

De fiets
Relatief veel korte ritten worden nog per auto afgelegd; hiervoor biedt de fiets een uitstekend alternatief.
Wij streven naar toegankelijke en kwalitatief hoogwaardige (fiets)parkeergelegenheid. Aan de oostzijde van de binnenstad is op dit moment geen mogelijkheid tot het gratis bewaakt stallen van fietsen. We willen het stallen van fietsen in de parkeergarage Kelfkensbos mogelijk maken om op deze manier de stallingsmogelijkheden aan de oostzijde uit te breiden.

Wij zetten ons in voor de aanleg van regionale/provinciale en stedelijke snelfietsroutes. Samen met de regiogemeenten ontwikkelen we een regionale fietsvisie.

Jaarlijks maken wij een integraal uitvoeringsprogrammering en leggen dat voor aan de raad. Voor 2019 staan op het programma de snelfietsroute St. Annastraat, tussen Groesbeekseweg en Campusbaan. In 2019 zal de fietskwaliteit op de ventwegen en de fietspaden worden verbeterd. De snelfietsroute Schependomlaan – Korte Bredestraat, de  herinrichting als fietsstraat als onderdeel van de route tussen Lindenholt en het centrum. En de fietsopgang naar de Snelbinder nabij de Hezelpoort, in nauwe samenwerking met ProRail. We verwachten dat deze opgang eind 2019 gerealiseerd kan zijn.
Naast de fietsopgang Hezelpoort willen we onderzoek verrichten naar enkele andere opgangen rondom de Waalbruggen.

We versterken de combinatie en overstapmogelijkheden van fiets-trein en fiets-auto bij Nijmegen CS, op het transferium Ovatonde en station Lent. We stimuleren daarbij het gebruik van de elektrische fiets.

We zetten in op betrouwbare reistijden voor de fiets; betrouwbaar wil zeggen dat bekend is welke reistijd te verwachten is op bepaalde trajecten. Daarvoor breiden we het fietsvriendelijker afstellen van verkeerslichten uit.

Het openbaar vervoer
De provincie Gelderland heeft in samenwerking met de gemeente haar OV-visie uitgewerkt voor het streeknet. Daarbij wordt gestreefd naar een optimale bediening van de vervoersvraag middels flexbussen versus vaste lijnvoering, waarbij de vraag leidend zal zijn in de opgave. Ook gaan we verder met het onderzoeken van kleinschalige vervoersystemen zoals Brengflex, zodat op een alternatieve manier reismogelijkheden in wijken waar een grote bus te onrendabel is, toch op orde blijven.  

De OV-visie voor de stadsnetten in Nijmegen en Arnhem wordt gezamenlijk opgezet en vanaf 2018 uitgevoerd. Dit is opgedeeld in twee onderdelen. Samen met de provincie kijken we allereerst naar het regionaal en stedelijk HOV netwerk. Dit is gekoppeld aan een investeringsagenda, waar de gemeente samenwerkt met de provincie om knelpunten op te lossen, doorstroming te verbeteren en andere kwalitatieve maatregelen te nemen. Daarna wordt samen met de gemeente Arnhem de visie voor zowel het stadsnet als het onderliggend net uitgewerkt.
In lijn met de OV-visie van Gelderland onderzoeken we of en hoe systemen als autodelen of deelfietsen onderdeel kunnen uitmaken van het openbaar vervoer. Dit betreft dus ook een verdere uitbouw van de keuzemogelijkheden om diverse vormen van vervoer met elkaar te combineren, zoals een deel met de auto afleggen, deel openbaar vervoer en fiets.

We verlenen medewerking aan de plannen van de provincie Limburg om de Maaslijn te elektrificeren. Ingebruikname is op zijn vroegst gepland eind 2020. We werken aan een scenariostudie om de mogelijkheden om station Heyendaal op te waarderen te verkennen. Deze studie voeren we samen met provincie Gelderland uit, in samenwerking met NS, ProRail, Arriva, de campuspartners en bewoners. Dit geschiedt op basis van een voorkeursscenario met financieringsmogelijkheden. Nijmegen heeft alvast een bedrag van € 2 miljoen gereserveerd. We werken samen met NS, ProRail en provincie de Ontwikkelvisie Nijmegen Centraal verder uit. Er is een sterke relatie met het Programma Hoogfrequent Spoor. Aan de westzijde wordt een volwaardige entree gerealiseerd aansluitend op een verlengde perrontunnel. Voor de oostzijde verkennen we verschillende scenario’s om het station en haar omgeving op te waarderen.

Verbeteren verkeersveiligheid
We richten ons zowel op de inrichting van de wegen (volgens principes duurzaam veilig) en het gedrag van de weggebruikers (educatie en handhaving). We investeren in de aanpak van specifieke ongevalsoorzaken op basis van de monitorgegevens over de verkeersveiligheid.

We nemen maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid voor kwetsbare verkeersdeelnemers. Verreweg de meeste verkeersslachtoffers zijn fietsers, waaronder steeds meer ouderen met een elektrische fiets. Dit komt overeen met landelijke trends. Voor deze doelgroepen willen we vooral aandacht besteden aan kruispunten met verkeerslichten, aan andere voorrang  en oversteeklocaties en aan eenzijdige ongevallen met obstakels.
We verbeteren onveilige situaties rond scholen. Daarbij zetten we in op gedragsbeïnvloeding van ouders. We stimuleren dat ouders hun kind lopend of met de fiets naar school brengen. Als ouders toch met de auto komen, willen we dat zij rekening houden met kwetsbare weggebruikers. Indien nodig, nemen we verkeerskundige maatregelen. We streven naar goed herkenbare en zo mogelijk uniforme schoolzones. In geval van nieuwe scholen anticiperen we op een veilige verkeerssituatie.

We sluiten aan bij de verkeerseducatieprojecten van ROV Oost-Nederland. Ook sluiten we aan bij diverse verkeerscampagnes, met als doel om het verkeersgedrag van bepaalde groepen verkeersdeelnemers te beïnvloeden.

We verbeteren de verkeersveiligheid in wijken, mede op basis van signalen van bewoners en weggebruikers en wijkaanpakplannen. Eventuele wensen voor aanpassingen aan de weg worden zoveel mogelijk in combinatie met ander werk uitgevoerd. Voorafgaand aan groot onderhoud aan een weg wordt geïnventariseerd wat de wensen zijn om zo werk met werk te maken.

We zullen op basis van de evaluatie van de proefinrichting van de Graafseweg een besluit nemen over de inrichting van het wegvak tussen Rozenstraat en Dennenstraat. Uitvoering vindt plaats na afronding van de onderhoudswerkzaamheden aan de Waalbrug.

Parkeren
Er wordt op integrale wijze gewerkt aan een nieuwe parkeernota en nota parkeernormen 2018-2022.
In woongebieden streven we zoveel mogelijk de beschikbaarheid van het parkeren in de directe woonomgeving voor de bewoners na. Waar dit onder druk komt te staan, voeren we enkel op initiatief en met draagvlak van bewoners, parkeerregulering in.
In 2019 starten we met de ontwikkeling van woontoren en parkeergarage achter de Hezelpoort.
We willen het stallen van fietsen in de parkeergarage Kelfkensbos mogelijk maken om op deze manier de stallingsmogelijkheden aan de oostzijde uit te breiden. Hiervoor wordt in 2019 een voorstel gemaakt.
In 2019 gaan we de digitalisering van parkeervergunningen en (RVV) ontheffingen fase II implementeren. Momenteel bedienen we 4000 digitale klanten per maand met dit systeem. Na fase II groeit dit nog verder door.
We gaan kenteken parkeren verder uitbreiden van garages en terreinen naar straat parkeren.

Een aantrekkelijke leefomgeving
We willen de toegankelijkheid van looproutes vergroten. Hierdoor vergroten we de zelfredzaamheid en deelname aan de samenleving. Naast de toegankelijkheid van de openbare ruimte zien we ook steeds beter de waarde van de openbare ruimte als de plaats om te spelen, te sporten en te ontmoeten. In 2019 gaan we de stationsomgeving en de routes bij  belangrijke winkel- en zorgcentra aanpakken.

Een aantrekkelijke stad is een schone stad. Daarom werken we met verschillende partijen samen om zwerfafval zo veel mogelijk te voorkomen. Na een succesvolle proef met assistent wijkvegers in Dukenburg, gaan deze assistent wijkvegers in 2019 in de hele stad aan het werk. Ook de activiteiten van de afvalcoaches zetten we door in 2019.

In 2018 is voor de openbare verlichting een nieuw onderhoudscontract voor 10 jaar getekend op basis van best value procurement. In 2019 sturen we verder aan op gebruik van expertise, planning en prestatiemetingen maar ook investering en hoge mate van service vanuit de markt. Gelijktijdig verlagen we risico’s, inspanningen en kosten.

 Bewoners krijgen de ruimte
Om bewoners te betrekken bij de openbare ruimte hebben we de interactieve site MijnWijkplan.nl gelanceerd. In 2019 geven we verdere invulling aan de wijkbudgetten en bouwen we het succes van deze website verder uit. De focus zal hierbij liggen op het aanjagen van initiatief en interactie tussen bewoners naar aanleiding van ingebrachte ideeën. Medewerkers van de wijkserviceploegen zijn vrijgemaakt om bewoners te adviseren en ondersteunen bij hun participatie projecten, het participatieteam.

Met wie werken we samen en welke taken worden door verbonden partijen gedaan?

Bewoners krijgen de ruimte
We betrekken bewoners intensief bij het vormgeven en onderhouden van hun eigen omgeving. We streven naar actief burgerschap. Via mijnwijkplan.nl en de meld en herstelapp kunnen bewoners ideeën initiëren, stemmen op andere initiatieven of verbeterpunten melden.
Voor bewoners en bedrijven zijn we betrouwbaar in de realisatie en afstemming met betrekking tot een aantrekkelijke openbare ruimte. Dienstverlening en samenwerking staan hierbij voorop.

Een schone openbare ruimte en reiniging
Voor Nijmegen verzorgt DAR naast het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval (opgenomen in taakveld 7.3 Afval in programma Openbare Ruimte), het reinigen van de openbare ruimte en de gladheidsbeheersing.

Mobiliteit
Ons mobiliteitsbeleid stellen we op en voeren we uit in overleg met de alle belanghebbenden (inwoners, bedrijven, onderwijs) en met de partners in de regio en daarbuiten.
Met de organisatie van Velo-city 2017 en European Green Capital 2018 hebben we ons internationale netwerk verder verbreed en geïntensiveerd. In 2019 blijven we doorgaan met de Europese samenwerking, al blijven we altijd kritisch op de kosten en de baten.

De provincie Gelderland is als concessieverlener verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de regio. Hermes is verantwoordelijk voor de uitvoering van het busvervoer en NS en Arriva voor het spoorvervoer rond Nijmegen.

Lasten, baten en saldo

x 1 miljoen

Lasten

€ 45

5,5 %

Baten

€ 21

2,6 %