Overzicht veranderingen in de begroting
bedragen * € 1.000 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Verhogen onderhoudsniveau | -300 | -600 | -1.000 | -1.000 |
Avondparkeren in stand houden | 300 | 300 | 300 | 300 |
Creëren banen wijk-straatvegers | -200 | -350 | -350 | -350 |
Terugkerende meldingen - opbrengst havens | -80 | -80 | -80 | -80 |
Terugkerende meldingen - reclame opbrengst | -500 | -500 | -500 | -500 |
Terugkerende meldingen - lagere parkeerboetes | -800 | -800 | -800 | -800 |
Terugkerende meldingen - inzet toezicht en handhaving | 200 | 200 | 200 | 200 |
Gladheidsbestrijding | -100 | -100 | -100 | -100 |
Onderhoud speelvoorziening (OR) | 20 | 25 | 25 | 25 |
PFO Mobiliteit | -90 | -90 | ||
Totaal | -1.550 | -1.995 | -2.305 | -2.305 |
Verhogen onderhoudsniveau woonstraten
Wij richten de woonstraten groen en duurzaam in door er klinkerstraten van te maken en combineren het groot onderhoud met de herinrichting van loop- en fietsroutes. Om het extra budget kunnen we een versnelling realiseren.
Goedkoop parkeren in de avonden
Om het goedkoop avondparkeren in parkeergarages in stand te kunnen houden laten we
de parkeertarieven eenmalig stijgen met netto 2%. Naar verwachting leidt dit tot
€ 0,3 mln extra parkeerinkomsten. Het avondtarief blijft € 0,50 per uur.
Wijk- en Straatvegers
We willen, naast Dukenburg, ook in de rest van de stad wijk- en straatvegers inzetten. Deze worden geworven door het WerkBedrijf waarbij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt tot de doelgroep behoren. De Dar is betrokken bij de inzet van de wijk- en straatvegers. De uitgevoerde pilot laat zien dat er minder zwerfvuil ontstaat en dat bewoners zich meer realiseren dat ze zelf ook een taak hebben in het schoon houden van hun eigen wijk.
Bestaande knelpunten
In het coalitieakkoord is ook een aantal bestaande knelpunten opgelost:
- opbrengst havens met € 0,08 miljoen
- lagere inkomsten uit reclamebeleid met € 0,5 miljoen
- lagere opbrengsten parkeerboetes met € 0,8 miljoen
- inzet toezicht en handhaving in parkeergarages met -0,3 miljoen
- inzet toezicht en handhaving met € 0,2 miljoen
Gladheidsbestrijding
Met het oog op veiligheid wordt er veelvuldig gestrooid. Met name door toename van het aantal te onderhouden wegen en fietspaden in de afgelopen jaren is extra budget noodzakelijk.
Onderhoud speelvoorzieningen
De kosten voor noodzakelijk onderhoud aan de speelvoorzieningen dekken we uit de areaaluitbreiding (het budget hiervoor is opgenomen in het programma Openbare Ruimte).
PFO mobiliteit
In de regio Arnhem-Nijmegen willen we een regionaal bereikbaarheidsfonds in het leven roepen. Vanuit het fonds worden kleine adviezen, ondersteuning regionaal portefeuille-overleg en het secretariaat bekostigd.